Veel voorkomende fiets problemen
veel voorkomende fiets problemen. Heb je een probleem met je fiets? In dit artikel gaan we veel voorkomende problemen op een rijtje zetten. Voor zowel E-Bikes als normale fietsen hebben we een overzicht gemaakt met de meest voorkomende problemen en de oplossingen.
Lees hier het artikel over veel voorkomende E-Bike problemen.
Normale fiets
Heb je een normale fiets? Dan vertellen wij jou wat de meest voorkomende problemen zijn en hoe je dit kunt oplossen.
Tik bij het achterwiel
Hoor je een geluid bij het achterwiel weg komen? Dit is een veel voorkomend probleem. Je kijkt keer op keer of er iets aanloopt of er iets tegen je wiel aan komt. Dit is natuurlijk het meest voor de hand liggend. Echter wordt dit probleem vaak veroorzaakt door te lage spaak spanning. Als er enkele spaken niet goed op spanning staan kan dit een tikkend geluid veroorzaken tijdens het fietsen. Controleer dus altijd goed of je spaken op de juiste spanning staan.
Uiteraard kan het ook zo zijn dat het ergens anders vandaan komt. Til het achterwiel op en geef hem een slinger om te horen of hij dan ook tikt. Als hij niet tikt is het wel degelijk de spaakspanning. Dit hoor je namelijk alleen als je fietst. Als hij wel tikt komt er misschien een spaak tegen de kettingkast aan of komt er een kabel tegen de spaken aan.
De laatste en misschien een beetje domme reden kan een sleutelhanger of reservesleutel zijn. Er komen regelmatig mensen bij ons in de winkel omdat ze een geluid horen en dan blijkt het dat de reserve sleutel tegen het spatbord aan tikt tijdens het fietsen.
Fiets zwabbert
Heb je het idee dat je fiets zwabbert en niet stabiel aan voelt? Dit kan te maken hebben met de spaakspanning van je fiets. Als de spaken te slap staan voelt je fiets instabiel in de bochten en kun je het idee hebben dat deze zwabbert. Ook kan dit ervoor zorgen dat je een slag in je wiel krijgt. Daarom is het van groot belang om dit zo snel mogelijk op te laten lossen door de fietsenmaker of om natuurlijk zelf je spaken te spannen. Zo voorkom je meer schade in de toekomst.
Te lage bandenspanning kan ook dit probleem veroorzaken. Controleer dit dus altijd goed voordat je veel geld uitgeeft aan dure fietsreparaties.
Het is enorm zeldzaam maar het komt voor; een frame breuk. Controleer goed of het frame niet ergens gebroken is. Dit kan ervoor zorgen dat je fiets erg instabiel aanvoelt en dit zorgt bovendien voor erg gevaarlijke situaties.
Fiets kraakt
Heb je het idee dat je fiets een krakend geluid maakt tijdens het fietsen? Dit kan verschillende redenen hebben. Een kraakje is soms lastig te achterhalen en soms kun je helemaal gek worden omdat je het niet kunt vinden. Maar als je alle onderstaande punten controleert gaat het je gegarandeerd lukken. We beginnen met de meest voorkomende oorzaken en eindigen met minder voorkomende oorzaken.
Roestige ketting
Als je ketting erg verroest is en niet goed gesmeerd zorgt dit voor krakende en piepende geluiden tijdens het fietsen. Zorg dus altijd dat de ketting voorzien is van de juiste smering. Dit zorgt ook voor veel slijtage en meer weerstand tijdens het fietsen. Lees hier meer over ketting smeren.
Versleten ketting en/of tandwielen
Ketting of tandwielen versleten zijn zorgt dit voor een krakend geluid. Als de tandjes van een tandwiel verslijten ontstaat er een soort holling. De ketting kraakt hier vervolgens overheen. Dit zorgt voor een onprettig gevoel en een krakend geluid. Lees hier meer over het vervangen van tandwielen.
Krakend geluid bij een fiets met riemaandrijving
Heb je een fiets met belt (riemaandrijving) en ervaar je een krakend geluid? Dan kan het zomaar zijn dat de loop van de belt niet goed is. Als het achterwiel bijvoorbeeld wat scheef zit kan het zijn dat de belt gaat kraken. Dit is vervelend maar zorgt ook voor slijtage. Zorg dus altijd dat het voor en achter tandwiel recht tegenover elkaar staan.
Te hoge ketting / belt spanning
Als je ketting of belt te strak staat zorgt dit voor een krakend geluid. Heb je net je ketting opgespannen en dacht je; hoe strakker hoe beter? Dan is de kans aardig aanwezig dat het gekraak hier vandaan komt.
Lees hier meer over ketting opspannen.
Pedalen
In de pedalen van je fiets zitten lagers. Deze lagers kunnen slijten. Ook kan het zijn dat je fiets omvalt, in dit geval vangt het pedaal een groot gedeelte van de klap op. Als je lager versleten is of de lager schaal beschadigd is is het aan te raden om nieuwe pedalen te monteren. Dit is vaak niet zo duur en makkelijker dan lagers vervangen. Draaien de pedalen niet soepel als je ze met je hand beweegt of komen er dan al rare geluiden uit? Dan zijn ze vast en zeker aan vervanging toe. Lees hier meer over pedalen vervangen.
Trapas
Ook kan het gekraak uit de trapas komen. De trapas is het gedeelte wat door je fiets loopt. Als deze kraakt zit er vaak ook speling op. Beweeg de crank eens van links naar rechts en voel of er beweging op zit. Als er beweging op zit is deze in de meeste gevallen aan vervanging toe. Lees hier meer over trapas vervangen.
Los zittende onderdelen
Op een fiets zitten een hoop metalen onderdelen. Als deze niet helemaal vast zitten kan dit een heel vervelend krakend geluid veroorzaken. Denk bijvoorbeeld aan een crank die niet goed vast zit. Dit zorgt voor een hard krakend geluid. Ook kan het zadel of de zadelpen niet helemaal goed vastzitten wat ook zorgt voor krakende geluiden.
Controleer ook goed de wielmoeren van je fiets. Als deze los zitten kan dit voor een instabiel gevoel zorgen maar daarnaast ook zeker voor vervelende geluiden.
Motorbouten bij een middenmotor
Heb je een fiets met middenmotor? Dan kan het zijn dat de motor bouten niet vast genoeg zitten. Controleer deze dus altijd goed. Als hier een klein beetje speling op zit kan dit voor gekraak zorgen. Draai ze eventueel los en doe wat loctite op de bouten zodat de niet weer los trillen. Motor bouten moeten vaak wel op een bepaald moment vast gedraaid worden. Dit staat vaak vermeld op of rondom de bout zelf.
T Stukje
In fietsen met een riemaandrijving, maar ook in sommige fietsen met een ketting zit een T stukje in het frame. De achtervork kan gesplitst worden om een riem te vervangen. Echter kan er soms wat ruimte op dit stukje komen. Door deze goed vast te zetten met goede inbusbouten en loctite voorkom je dat dit probleem zich weer voor gaat doen.
Fiets trapt door
Een doortrappende fiets is enorm irritant. Wij vertellen je de meest voorkomende problemen en oplossingen.
Versnellingen afstellen
In de meeste gevallen is een doortrappende fiets het resultaat van slecht afgestelde versnellingen. Als de kabel net iets te strak of te los staat is doortrappen het resultaat. Hoe je je versnelling afstelt lees je hier: Versnellingen afstellen.
Versleten tandwielen
Dit komt bijna alleen voor bij fietsen met een derailleur systeem zoals bijvoorbeeld racefietsen, mountainbikes en sportieve trekking fietsen. Als de tandwielen en/of ketting versleten zijn kan het zijn dat de ketting over het tandwiel heen schiet. Dit is onprettig maar zorgt ook voor gevaarlijke situaties. Je kunt dit oplossen door de ketting en/of tandwielen te vervangen. Hoe je dit doet lees je hier: Fiets cassette vervangen.
Tandwiel zit los
Het wil wel eens gebeuren dat het achtertandwiel van je fiets los gaat zitten. Soms zit de borgring niet goed gemonteerd. Soms gebeurd het ook wel eens dat de snelbinder tussen het achtertandwiel en de naaf in komt te zitten. Deze drukt vervolgens het achtertandwiel van je naaf af waardoor de fiets gaat doortrappen. Als je de pedalen draait en het achterwiel stil blijft staan terwijl de ketting gewoon draait, dan kan een los tandwiel heel goed het probleem zijn.
Fiets trapt zwaar
Heb je het idee dat je fiets zwaarder trapt dan normaal? Dit kan verschillende redenen hebben.
Te lage bandenspanning
Wellicht een open deur maar wel het meest voorkomende probleem. Als je banden zacht zijn fietst je fiets vele malen zwaarder. Daarom is het van belang om je banden op de juiste spanning te hebben. Dit zorgt ook voor minder slijtage aan je fiets. Hoeveel druk er in je banden moet? Dat lees je hier: Banden spanning.
Aanlopende onderdelen
Iets loopt tegen het wiel aan. Zo kan het zijn dat het wiel tegen het frame aan komt of bijvoorbeeld het spatbord tegen de band aan zit. Dit zorgt ervoor dat je fiets enorm zwaar gaat fietsen. Controleer dus goed of de wielen netjes vrij lopen en er iets tegen het wiel of de band aan zit.
Aanlopende V-Brake remmen
V-Brake remmen willen wel eens aanlopen als er bijvoorbeeld een slagje in je wiel zit of de afstelling niet goed is. Heb je een fiets met V-Brakes? Controleer dit dan altijd goed. Als de V-Brake niet goed afgesteld staat kun je hier alles lezen over afstelling: Remmen afstellen.
Aanlopende remmen
Andere remmen zoals rollerbrakes kunnen ook aanlopen of niet goed terug veren. Vaak heeft dit te maken met roestige kabels of roest op de remmen zelf. Loopt er niets tegen je wiel aan maar zie/voel je dat hij niet soepel draait? Dan kan dit heel goed het probleem zijn. Zorg dat je kabels goed lopen, je rem terug veert en dat je remmen goed afgesteld zijn: Remmen afstellen.
Fiets piept
Piept je fiets? Dat duidt vaak op problemen met de remmen of met onvoldoende smering. Hieronder geven we je de meest voorkomende problemen en oplossingen.
Remmen
Maakt je fiets piepende geluiden? Dit heeft 9 van de 10 keer met de remmen te maken. Zowel V-Brakes als schijfremmen kunnen last hebben van vervelende bij geluiden. Wil je meer weten over piepende remmen? Lees dan even dit artikel: Piepende remmen
Roestige, niet gesmeerde ketting
Hoor je je fiets piepen tijdens het trappen? Dan zou het kunnen zijn dat je ketting verroest is. Door je ketting regelmatig te smeren en goed op spanning te houden voorkom je dat je fiets piepende geluiden gaat maken.
Pedalen
Ook kunnen de lagers in je pedalen verroest zijn. Ook deze kun je vaak smeren. Als je pedaal te ver heen is, speling heeft of de lagers versleten lijken kun je beter je pedalen vervangen. Een nieuw setje kun je al vanaf een paar euro vinden.
Iets loopt aan
Hoor je af en toe een geluidje? Dan zou dit heel goed kunnen komen door een aanlopend spatbord of een jasbeschermer. Als deze bijvoorbeeld net tegen de band aankomen krijg je piepende geluiden. Vaak kun je een spatbord zo weer op zijn plek drukken zonder al te veel moeite te doen.
Ook zien we vaak dat een remkabel of versnellingskabel net tegen de band aan komt. Ook dit zorgt voor vervelende bij geluiden. Controleer dus ook altijd goed of de kabels nog goed op hun plek zitten.
Slag in het wiel
Heb je een slag in je wiel? Of misschien een slag in de band? Dit is erg vervelend. Ben je technisch? Dan kun je dit probleem misschien wel zelf oplossen.
Spaken
Een slag in het wiel wordt vaak veroorzaakt door onjuiste spaakspanning of door een geknapte spaak. Als er een spaak knapt moet je deze natuurlijk vervangen. Dit kun je zelf doen als een beetje technisch bent en voldoende geduld hebt.
Ook kan het zijn dat de spaken niet stuk zijn maar de spanning niet in orde is. Je kunt dan alle spaken op de goede spanning zetten en ondertussen het wiel richten. Dit is een klusje wat een hoop geduld vereist maar het is niet per definitie moeilijk. We hebben een artikel geschreven over het spannen van je spaken.
Band
Ook kan het zijn dat er geen slag in je wiel zit maar gewoon een bobbel in je band. Deze kan veroorzaakt worden doordat een fiets heel lang stil staat met lege banden. De band zit er dan vaak niet meer mooi omheen. Ook kan dit voorkomen als je de band vervangt. In beide gevallen kun je dit vaak oplossen door de band leeg te laten lopen, goed naar het midden van de velg te duwen en hem weer op te pompen. Werkt dit nog niet? Dan kun je de zijwand van de band insmeren met een beetje vaseline en de band vervolgens hard oppompen. Vaak hoor je hem zo op zijn plaats ploppen. Maak achteraf je band en je velg goed schoon, anders kan dit zorgen voor verminderde werking van de remmen.
Ook kan het zijn dat je band versleten is en het canvas is de band kapot is. In dit geval zie je echt een bobbel zitten en zul je de buitenban moeten vervangen. Ook kun je soms scheuren zien in de zijwand wat dus ook voor een hobbel kan zorgen. Ook in dit geval zul je een nieuwe band moeten monteren.
6 meest voorkomende problemen met een fiets
Misschien ben je ook wel benieuwd wat nou de meest voorkomende fiets problemen zijn. Uiteraard hebben we dit voor je uitgezocht.
1: Lekke band
Natuurlijk steekt deze er met kop en schouders bovenuit, de lekke band! Zolang we banden op lucht hebben zul je er mee te maken hebben. Vaak is het een doorn, een stuk glas of een ijzerdraadje van een straatveger die je band lek prikt. Je kunt je band natuurlijk plakken of vervangen maar in onderstaand artikel hebben we nog een ander leuk alternatief.
2: Versnellingen
Problemen met de versnellingen komen ook vaak voor. Vaak merk je dit doordat de fiets niet goed schakelt of door gaat trappen. In de meeste gevallen is dit gewoon een kwestie van afstellen. Zeker met nieuwe fietsen moeten de versnellingen vaak bijgesteld worden. Dit is een simpel klusje wat de fietsenmaker in een paar minuten gepiept heeft. Maar je kunt dit natuurlijk ook zelf doen: Versnellingen afstellen.
3: Rem problemen
Wat ook vaak voorkomt is problemen met remmen. Remmen moet je vaak bijstellen. Bij het ene remsysteem meer dan bij het andere. Vooral rubber remblokken willen wel slijten en deze moeten dus regelmatig bijgesteld of vervangen worden. Lees hier alles over remmen afstellen: Remmen afstellen
4: Slag in het wiel
Hierboven bespraken we dit ook al even. Een slag in je wiel wordt vaak veroorzaakt door een ongeluk of hard van een stoepje af rijden. Ook kan het zijn dat je langere tijd gefietst hebt met verkeerde spaakspanning waardoor uiteindelijk een slag ontstaat. Zorg er dus altijd voor dat je spaken op de juiste spanning staan.
5: Slappe ketting
Een ketting rekt, meer dan je misschien zou denken. Een slappe ketting zorgt voor irritante bij geluiden maar kan ook voor meer slijtage zorgen. Ook kan je ketting er af vallen als de spanning niet goed is. Het is dus belangrijk om je ketting regelmatig op te spannen en te smeren. Ketting opspannen.
6: Fiets trapt door
Dit heeft vaak ook te maken met versnellingen maar is toch ook wel een apart probleem. Dit komt namelijk heel veel voor bij fietsen met een derailleur systeem zoals mountainbikes, racefietsen en trekking fietsen. Doordat je tandwielen, crank of ketting versleten zijn trapt je fiets door en schiet de ketting over de tandwielen heen. Lees hier alles over doortrappende fietsen: Waarom trapt mijn fiets door?
Vragen en opmerkingen
Heb je nog vragen of opmerkingen over veel voorkomende fiets problemen? Laat het dan vooral even weten in de reacties. Wij en andere lezers proberen je zo snel mogelijk weer op weg te helpen!