Trapas vervangen. Schroef

Zelf je trapas vervangen.

Trapas vervangen

Zelf je trapas vervangen. Speling op je trapas?

Benodigdheden:

Zit er speling op je trapas of kraakt hij heel erg? Dit is niet een hele simpele klus dus het is belangrijk om zeker te weten dat het aan je trapas ligt. Bij speling is het duidelijk en moet hij bijna altijd vervangen worden. Bij kraken kun je nog even de artikelen over Ketting, tandwiel, pedalen en versnellingen nalezen om zeker te weten dat het probleem daar niet vandaan komt.

Tegenwoordig heb je bij stadsfietsen eigenlijk maar met 2 types trapassen te maken. De inslag/geperste trapas (vaak bij gazelle) en de geschroefde trapas. Vaak word een geperste trapas als het meest vervelend ervaren, het is niet heel moeilijk maar zonder technische ervaring is het toch aan te raden om even bij een fietsmaker langs te gaan. Fietsmakers rekenen meestal tussen de 70,- en de 90,- voor het vervangen van een geperste as.

Geperste trapas vervangen

Trapas vervangen. Pers

 

Je hebt besloten om het toch zelf te doen, top!

Crank verwijderen

Als eerste is het nodig om de crank te verwijderen. Je draait de bout van je crank los en draait hem eraf met je cranktrekker. Kom je hier nog niet uit? Lees dan even dit artikel.

Oude trapas verwijderen

Nu zie je je trapas zitten. Er zitten 2 kunststof bussen in het frame en daar tussen zit je trapas. Deze zitten vaak goed vast, je kunt ze er nu uit tikken met een goede zware hamer. Het is verstandig om van te voren je fiets op de grond te leggen er ervoor te zorgen dat het frame goed ondersteunt word door houten blokken oid.

Lukt dit niet? Zit je trapas te goed vast? Dan kun je nog proberen om hem te verhitten met een verf föhn. Als je de trapas goed verwarmd smelten de bussen die in het frame geklemd zitten. Op deze manier krijg je de bussen er altijd uit, het is alleen later wel weer iets meer werk omdat de binnenkant van het frame weer goed schoongemaakt moet worden alvorens de nieuwe trapas te monteren.

Nu heb je je oude trapas in je hand, mooi zo!

Nieuwe trapas monteren

Zorg dat je je trapas op meet, de diameter is belangrijk en de lengte. Bij een te lange as kan je crank aan de tandwiel kant tegen je kettingkast aan lopen, bij een te korte as loopt hij tegen het frame aan. Over het algemeen is de marge die je hebt in het kiezen van een trapas ongeveer 2mm, heb je een 126 trapas? dan kan een 124 t/m 128 werken. als het verschil groter is dan 2mm langer of korter is het geen aanrader om deze te monteren.

Voordat je de nieuwe trapas monteert moet je het frame aan de binnenkant goed schoonmaken. Zodra je dit hebt gedaan pak je een grote dop of iets anders wat even groot is als je trapas. Met een hamer kun je de nieuwe trapas er in tikken. Het is erg belangrijk dat de trapas er precies recht in gaat. Als de trapas scheef gaat zitten gaat hij nooit lekker soepel lopen. Uiteraard kun je je trapas ook monteren met een speciaal daarvoor bestemde pers, dit is een stuk gereedschap van +/- 300,- dus dit kun je alleen aanschaffen als je deze reparatie regelmatig doet.

Nu kun je je crank opnieuw monteren, je ketting erom leggen en een proefrit maken!

Geschroefde trapas vervangen

Trapas vervangen. Schroef

 

Crank verwijderen

Als eerste is het nodig om de crank te verwijderen. Weet je nog niet hoe dit moet? Lees dan dit artikel.

Oude trapas verwijderen

Nu zie je je trapas zitten. Deze zit met kunststof of stalen bussen vastgeschroeft in het frame. Deze zitten vaak goed vast. Je kunt om te beginnen zoveel mogelijk kruipolie of WD40 tussen het frame en de trapas spuiten.

Een trapas zit altijd op een manier geschroefd dat hij naar voren vast draait en naar achter los. Als dit andersom zou zijn is de kans aanwezig dat hij tijdens het trappen los gaat. Nu pak je je trapassleutel en die zet je goed plat op de trapas. Als je de sleutel scheef zet en er flink kracht op zet loop je het risico een aantal tandjes af te breken en word het steeds lastiger om hem eruit te krijgen. Nu draai je de sleutel met een goede bahco naar rechts (achter), soms heb je geluk en gaat hij er direct uit. Soms zit hij ook vaster en moet je wat creatiever zijn.

Problemen met trapas vervangen?

Krijg je hem er nog niet uit? Nu is het een goed idee om je verf föhn of brander te pakken om het frame te verhitten. Als het staal of aluminium van het frame heet word zet hij uit en komt er meer ruimte om de trapas te bewegen. Elke keer als de bussen een millimeter verder naar buiten gaan spuit je er weer wat olie tussen, beter te veel dan te weinig.

Ook kun je als je de trapas sleutel goed vast zet met een bout o.i.d voorzichtig met een hamer op de bahco tikken zodat je hem laat ‘schrikken’. Heb je een luchtsleutel in huis? Helemaal perfect. Als het niet lukt kun je altijd de luchtsleutel op de dop zetten en de bussen los tikken. Dit lukt 9 van de 10 keer maar neemt wel een risico met zich mee. Als de trapas helemaal niet los gaat kun je hem met het geweld van de luchtsleutel kapot draaien.

Nieuwe trapas monteren

Er vanuit gaande dat je hem met bovenstaande tips los hebt gekregen kun je nu de nieuwe trapas monteren. Als eerste meet je de oude trapas op. De diameter en de lengte moeten kloppen. Als je een te lange as hebt kan je crank tegen de kettingkast aan lopen, bij een te korte tegen het frame. De marge die je kunt hanteren bij het uitzoeken van een trapas is 2mm. Heb je een 126 trapas kun je een 124 t/m 128 gebruiken. Als het verschil groter is dan 2mm gaat dit problemen opleveren.

Maak de binnenkant van het frame goed schoon, eventueel met een staalborstel en draai de nieuwe trapas er met de hand in. Zorg dat hij goed recht zit. Zodra je beide kanten er een stukje in hebt gedraaid kun je de bus aan de kettingkast kant helemaal vast draaien. Zodra deze vast zit de andere kant, dit omdat de niet kettingkast kant te stellen is en de andere kant niet.

Nu kun je de crank weer monteren, de ketting erom leggen en je proefrit maken!

Heb je nog vragen over zelf je trapas vervangen of wil het nog niet helemaal lukken? Reageer even onder dit bericht en we zorgen dat we je vragen zo snel mogelijk beantwoorden.

18 gedachtes op “Zelf je trapas vervangen.”

  1. de trapas zit muurvast maar begrijp ik dat ik hem tegen mijn gevoel in los moet draaien dus niet zo als het een normale bout zou zijn ??
    Frans

  2. Mooi artikel! Ik heb een BSP fiets met kunststof bussen met een afwijkende montage. Er zitten vier sleufjes in, rondom de as. Ik vermoed dat het een geschroefde bus is, waar een speciaal gereedschap voor bestaat, met nokjes die in die sleufjes vallen, maar ik heb dat niet online kunnen vinden. Iemand nog tips?

  3. Ik ben een ‘fixie’ aan het maken van een fiets met versnellingen, maar ik wil er nieuwe wielen op zetten voor één versnelling. Kan ik dan de trapas (en crank) laten zitten?

    1. Hallo Gert,

      Dat moet geen enkel probleem zijn hoor. Je kunt ze gewoon laten zitten. Om de kettingloop achter goed te krijgen kun je ringen gebruiken bij je achterwiel. De crank en trapas kunnen dan gewoon blijven zitten.

      Groeten,

      Benn

  4. Ik ben aan het onderzoeken of ik een e-bike kan maken met middenmotor van mijn Gazelle Furore.
    Nu blijkt dat ik een pers-trapas heb en die Bafang midden motoren zijn allemaal met schroefdraad.
    Is hier een verloophuls of inzethuls of iets dergelijks voor ? Of is het een nogo voor middenmotor (en dus voorwielmotor)?

    1. Hallo CK,

      Helaas heb ik slecht nieuws. De Bafang middenmotor gaat helaas niet werken in combinatie met Gazelle fietsen. Deze kunnen inderdaad alleen geschroefd worden. Voor zover ik weet bestaan inzet hulzen hiervoor niet. Als ze wel zouden bestaan vermoed ik dat dit niet sterk genoeg zou zijn. Balen!

      Het is inderdaad mogelijk om een voorwiel motor te gebruiken. Dat moet zeker lukken. Daarnaast is het nog een optie om een andere fiets als basis te gebruiken. Een middenmotor heeft vaak toch de voorkeur.

      Heel veel succes met je project.

      Groeten,

      Benn

      1. Had inmiddels al bij een Bafang dealer nagevraagd en er werd gezegd dat het geen probleem is?! Zal het laten weten tzt. nu eerst alle onderdelen en gereedschap verzamelen.

          1. Lol en snik,
            Het past niet. Er zijn adapters nodig om de gazelletrapas in het frame, 3,8cm, te verkleinen naar de “standaard” 3,35cm. Alleen die adapters bestaan niet! Gazelle maakt niet voor niets een afwijkende maat. Zoek nu een bedrijf met een draai bank die voor mij 2 2cm brede opvul ringen kan maken van rvs. Maar, dan ben ik er nog niet. Midden in de tapas hoes van het frame zit een vernauwing en die moet 0,5mm opgeruimd worden.
            Voor beide problemen nog geen oplossing gevonden. Ik zoek nog even door. Anders moet ik een andere oude fiets (geen Gazelle) nemen.

  5. Duidelijke filmpje,echter is er een onderdeel van het verwijderen van de oude trapas overgeslagen (of ben ik nou gek ) nieuwe erin wijst zich uiteraard dan vanzelf 😉

  6. Beste Benn, ik ben begonnen met het vervangen van de losse versleten lagers met onderhoudsarme trapassen, van mijn oude stalen racefietsen. Nu steken de buizen van de achtervork een stukje uit in de trapasholte, zodat het net niet past. Heeft u enig idee hoe en met welk niet te duur gereedschap de buizen wat kan ruimen? Alvast hartelijk dank, Niels

    1. Hee Niels,

      Super vreemd dat de buizen uit steken. Ik zou het zo eigenlijk niet weten. Het enige wat ik zo kan bedenken is een dremel, maar dat zou een enorm monniken werkje worden.

      Hoe ver steekt het ongeveer uit?

      Groeten,

      Benn

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *