Waarom trapt mijn fiets door?

Waarom trapt mijn fiets door?

Waarom trapt mijn fiets door?

Waarom trapt mijn fiets door?

Er kunnen verschillende redenen zijn waardoor je fiets doortrapt. Het voelt vaak alsof de ketting over de tandwielen heen slaat. Soms is dit ook het geval maar soms kan het ook een minder erg probleem zijn.

Wat voor fiets heb je?

Om te bepalen wat de reden is van het doortrappen moeten we eerst kijken wat voor fiets je hebt. In dit geval gaan we uit van 4 soorten fietsen:

Derailleur fietsen

Een derailleur fiets is een fiets met meerdere tandwielen. Dit kan alleen achter zijn of zowel voor als achter. Vaak zijn dit trekking fietsen, mountainbikes of racefietsen. Vaak worden ook hele goedkope fietsen uitgerust met derailleur systemen. Een versnellingsnaaf is namelijk een stuk duurder. Heb je dus een 200,- bouwmarkt fiets met versnellingen? Dan is de kans vrij aanwezig dat deze is voorzien van derailleur versnellingen.

Derailleur fiets

Naaf versnelling fietsen

Onder deze categorie vallen alle fietsen met 1 tandwiel voor en 1 tandwiel achter. Deze fietsen hebben wel versnellingen maar deze zitten in de achternaaf van de fiets. Het hart van je achterwiel is wat dikker dan normaal.

Zelf een fiets wiel spaken

Fietsen met remnaaf 

Fietsen met remnaaf worden ook wel fietsen met terugtraprem genoemd. Wanneer je achteruit trapt, remt de fiets. Dit systeem komt veel voor bij omafietsen en andere simpele stadsfietsen.

* Een remnaaf fiets kan ook versnellingen hebben. Is dit bij jou het geval? Ga dan eerst uit van het verhaal over naafversnellingen en het afstellen ervan.

Fiets ketting remnaaf

Single speed fietsen

Single speed fietsen zijn fietsen met een vrijloop. Deze fietsen zijn voorzien van handremmen en een enkel tandwiel voor en enkel tandwiel achter. Ook hebben deze fietsen geen naafversnellingen. Over het algemeen komt dit niet heel vaak voor.

Nu weet je als het goed is wat voor fiets je hebt. Top! Dan ga ik nu per soort fiets uitleggen wat het probleem kan zijn. Let op: Heb je alles geprobeerd maar kom je er nog niet uit? Onder aan dit artikel staan een aantal zeer zeldzame problemen welke in theorie ook voor kunnen komen.

Waarom trapt mijn fiets door? En hoe los ik dit op?

Derailleur fietsen

Je trekking fiets, mountainbike of racefiets trapt door.

Bij derailleur fietsen komt het doortrap probleem regelmatig voor. Een derailleur fiets heeft veel onderhoud nodig. Wanneer de fiets niet zo goed onderhouden is begint de ketting (en soms de tandwielen) te roesten. In eerste instantie begint je fiets tijdens het trappen geluid te maken. Dit is de eerste indicatie dat de boel aan het slijten is. Vervolgens gaat je fiets kraken, elke keer dat je flink kracht op de pedalen zet voel je vervelend gekraak. Vervolgens gaat de fiets doortrappen.

Oorzaak:
De oorzaak van dit probleem is slecht onderhoud. Wanneer je de ketting en tandwielen goed schoon houd en regelmatig smeert gaat het geheel veel langer mee en heb je veel minder last van slijtage.

Oplossing:
Versleten onderdelen vervangen. Als je heel veel geluk hebt kun je toe met alleen een ketting. Vaak moet ook de cassette vervangen worden en met een beetje pech de crank ook. Als je dit zelf doet kost dit je ongeveer 60,- aan onderdelen. Als je het laat doen bij de fietsenmaker kan dit flink oplopen. Vaak zijn fietsen op dat moment economisch total loss omdat de reparatie erg duur word.

Om te weten te komen of alleen je ketting vervangen moet worden of ook de tandwielen kun je kijken hoe de tandwielen eruit zien. Vaak is slijtage goed te zien. De tanden gaan eruit zien als haaienvinnen, worden erg kort of ongelijk. In dit geval moet je alles (laten) vervangen.

Hier vind je onze artikelen over fietsketting reparaties en crankreparaties.

Naaf versnelling fietsen

Bij een fiets met een versnellingsnaaf word het probleem bijna altijd veroorzaakt door slechte afstelling. Als je fiets pas net is begonnen met doortrappen is het vaak nog geen probleem. Let wel op dat je dit zo snel mogelijk verhelpt. Een versnellingsnaaf bestaat onder andere uit kleine tandwieltjes. Wanneer je fiets doortrapt veroorzaakt dit slijtage aan je naaf. Als je door blijft fietsen wanneer dit probleem zich voordoet is de kans groot dat je naaf helemaal kapot gaat. Zorg er dus voor dat je direct je versnellingen af stelt. Dit is voor eigenlijk iedereen prima zelf te doen. 

Oorzaak:
De versnellingskabel kan uitgerekt zijn waardoor de afstelling niet meer klopt. Ook kan het zijn dat er te ruig gebruik word gemaakt van de versteller waardoor de afstelling verslechterd. Soms kan ook roest de boosdoener zijn.

Oplossing:
Versnellingen afstellen. In het geval van roest moet je de versnellingskabel vervangen. Uiteraard zou het ook kunnen dat de hele shifter vervangen moet worden.

Je kunt als je er geen zin in hebt natuurlijk naar de fietsenmaker gaan. Maar als je wat geld wil besparen kun je hier alles vinden wat je nodig hebt:

Fiets versnellingen repareren

Fietsen met remnaaf

Fietsen met een remnaaf ofwel ‘’terugtraprem’’ zijn een stuk minder gevoelig. Toch kunnen ook deze fietsen op termijn gaan doortrappen. Vaak is de oorzaak te dik vet. In een remnaaf zitten kleine palletjes. Deze gaan in en uit wanneer je vooruit of achteruit trapt. Wanneer het vet wat in deze naaf zit droog begint te worden en steeds dikker word houd dit de palletjes tegen. Ook zouden deze palletjes kunnen afbreken. Dit zal bij normaal gebruik niet zo snel het geval zijn maar het is mogelijk.

Oorzaak:

Te dik vet of afgebroken palletjes. Meestal word het veroorzaakt door te dik vet. Hier heb je zelf dan ook geen invloed op gehad.

Oplossing:
In het geval van te dik vet kun je je achternaaf uit elkaar halen. Vervolgens kun je de verschillende onderdelen schoonmaken. Al het vet uit het binnenwerk moet verwijderd worden. Wanneer dit is gedaan kun je de naaf opnieuw invetten en weer in elkaar zetten. Je kunt hiervoor gewoon kogellager vet gebruiken. Zorg dat je alle onderdelen flink dik in het vet zet.

In het geval van afgebroken palletjes zal het binnenwerk vervangen moeten worden. Als je een oud binnenwerk van hetzelfde type hebt liggen kun je deze omwisselen.

Als je niet handig bent en van plan bent de fiets naar de fietsenmaker te brengen kun je waarschijnlijk beter het achterwiel vervangen. In deze webshop koop je een nieuw achterwiel voor ongeveer 30 euro. Dit is vele malen goedkoper dan het opnieuw laten invetten of vervangen van een binnenwerk bij de fietsenmaker.

Bestel hier een goedkoop nieuw achterwiel: Budgetfietsonderdelen

Single speed fietsen

Bij single speed fietsen kan het zijn dat de vrijloop niet goed werkt. Hier zitten palletjes in die vast kunnen komen te zitten. Dit is meestal alleen te verhelpen door de vrijloop te vervangen of het achterwiel te vervangen.

Uitzonderlijke situaties

Gebroken achternaaf (as)

Het gebeurd niet vaak maar zo nu en dan gebeurt het toch. De complete achternaaf breekt in tweeën. Je kunt dit van de buitenkant niet zien. Ergens in het midden zit een breuk. Wanneer je naaf gebroken is heb je eigenlijk ook altijd speling in je achterwiel. Wanneer de as in tweeën is gebroken is deze niet meer te redden. Je kunt nu het beste je hele achternaaf vervangen of alleen de as als je weet hoe dit moet.

Als je het gaat uitbesteden geld wederom; je achterwiel vervangen is goedkoper dan het laten repareren bij de fietsenmaker.

Kapotte crank

In de afgelopen 3 jaar ben ik dit 2 keer tegen gekomen. Het is dus vrij zeldzaam. Maar soms kan het gebeuren dat de crankarm los komt van het grote tandwiel. De crank draait dus maar het voortandwiel blijft stil staan. Over het algemeen is het dan het beste om de crank gewoon te vervangen. Als je goed kunt lassen kun je het ook weer aan elkaar vast bakken maar een nieuwe set kost je ook niet meer dan 15 euro.

Vrijloop kapot (derailleur fietsen)

Het kan zijn dat het vrijloop mechanisme in het achterwiel kapot is. Hier zitten palletjes in welke kunnen afbreken of blijven hangen. Dit kun je soms oplossen door goed te smeren. In het ergste geval zul je dit mechanisme moeten vervangen.

Kapotte kettingschakel

Een kapotte of ‘’harde’’ kettingschakel kan in combinatie met een te slappe ketting ook voor overslaan zorgen. Als je de fiets op zijn kop zit en langzaam de pedalen rond draait zie je snel genoeg of je een vastzittende kettingschakel hebt. Dit word vaak veroorzaakt door roest of als de ketting in de knoei heeft gezeten. In dit geval kun proberen hem gangbaar te maken door hem heen en weer te bewegen en in te spuiten met een smeermiddel. Wanneer dit niet lukt zul je de ketting moeten vervangen, dit is sowieso het verstandigste om te doen.

Verroeste fietsketting

Lees hier hoe je je ketting kunt vervangen of smeren: Fietsketting reparaties

Heb je nog vragen of opmerkingen over dit artikel? Laat het weten in de reacties.

2 gedachtes op “Waarom trapt mijn fiets door?”

  1. goedenavond,heb een batavus stabilo staan met 7 versnellingen.
    versnelling 1 en 2 zit geen verschil in kwa zwaarte.
    in versnelling 2 trapt hij door.
    wat kan het probleem zijn?
    de afstelling staat goed (driehoekjes die in zijn 4de versnelling precies tegenover elkaar staan). de controlestift is ook netjes recht.

    mvg leon

  2. en ik heb een 13 jaar oude batavus old dutch, terugtraprem en geen versnellingen. hij trapt alleen door nadat ik van een helling naar beneden gereden heb, en heb moeten remmen. als t licht dan op groen gaat, kom ik niet weg. na pakweg 10 a 20 slagen doortrappen rijdt hij weer normaal, en blijft normaal, totdat ik de volgende keer naar beneden rijdt. [remmen doet ie altijd goed.]

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *