Servicebeurt fiets

Servicebeurt fiets

Servicebeurt fiets

Ben je benieuwd wat een servicebeurt fiets precies inhoud? Wil je je fiets zelf een servicebeurt geven? Of ben je misschien benieuwd hoeveel een onderhoudsbeurt voor je fiets mag kosten? In dit artikelen geven wij antwoord op alle vragen over preventief onderhoud voor je fiets.

Wat is een servicebeurt?

Net zoals bij je auto kun je je fiets ook een beurt laten geven. Bij een servicebeurt word je gehele fiets nagekeken, afgesteld, gesmeerd en over het algemeen gepoetst.

Heeft een servicebeurt eigenlijk wel zin?

Jazeker. Goed onderhoud is belangrijk voor je fiets. Voor de veiligheid van jezelf en anderen is het belangrijk dat je remmen goed werken en afgesteld zijn. Ook wil je natuurlijk dat alle bouten en moeren van je fiets goed aangedraaid zijn. Daarnaast is het voor het behoud van je fiets ook enorm belangrijk om deze te onderhouden. Wanneer je bijvoorbeeld lang door fietst met een te droge ketting (deze moet zo nu en dan gesmeerd worden) kan dit slijtage veroorzaken aan de ketting zelf en de tandwielen. Dit zorgt er voor dat er in de toekomst grotere problemen kunnen ontstaan. Daarnaast fietst je fiets na een service beurt weer super lekker. En dat is ook belangrijk, toch?

Wat doe je precies bij een servicebeurt?

Voordat je begint:

Als ik een service beurt doe voor een klant begin ik direct bij het aannemen van de fiets met een kleine inspectie. Ik check even of de remmen naar behoren werken, de banden niet droog zijn of de ketting niet erg verroest is. Als je dit van te voren weet kun je dit direct melden aan de klant. Als de remkabels bijvoorbeeld erg verroest zijn moeten deze toch eerst vervangen worden. Hoe eerder de klant dat weet hoe beter.

Als er iets aan de hand is laat ik dit weten aan de klant. Als er niets aan de hand is schrijf ik een kaartje met de naam en het telefoonnummer van de klant. Het is belangrijk om alle gegevens bij de hand te hebben zodat je contact kunt opnemen wanneer er onverhoopt toch meer aan de fiets mankeert dan in eerste instantie zichtbaar was.

Voordat je daadwerkelijk aan het werk gaat is het verstandig om nog even een proefrit te maken. Zo merk je direct of er iets mis is met de fiets.

Servicebeurt fiets

Ketting opspannen en smeren
Beide wielmoeren even los en de ketting op de juiste spanning brengen. Neem ook gelijk de ketting even af met een schone doek en zet hem opnieuw in de ketting olie.

Versnellingen afstellen
Check het desbetreffende versnellingssysteem en zorg dat het optimaal afgesteld staat. (Check hier onze artikelen over versnellingen)

Remmen afstellen
Uiteraard zorg je ervoor dat de remmen afgesteld staan. Beide remhendels moeten ongeveer even ver ingedrukt kunnen worden.

Kabels smeren
Zorg dat je tijdens het afstellen de kabels ook zoveel mogelijk smeert. Dit kun je doen bij de remhendel en bij de rem. Op deze manier zijn ze in de toekomst minder gevoelig voor vocht etc.

Spaakspanning checken
Check even snel of de spaken allemaal op de juiste spanning staan. Je hoeft uiteraard niet een heel wiel opnieuw te spaken of wielen te gaan richten maar als een aantal spaken niet de juiste spanning hebben kun je dat nu verhelpen.

Bouten en moeren checken
Check alle bouten en moeten even. Kijk of de wielmoeren goed vast zitten, of het stuur goed vast zit, het zadel, etc.

Balhoofd speling checken
Is het balhoofd spelingvrij? Wanneer dit niet het geval is kun je dit nu afstellen. Hoe dit werkt zie je in de video hier onder.

Verlichting repareren
Je kunt dit los berekenen natuurlijk maar zelf repareerde ik ook gelijk de verlichting even. Nieuwe batterijen of een nieuw kabeltje waren inbegrepen bij de prijs. Het eventueel vervangen van lampen word wel apart in rekening gebracht (uiteraard weer in overleg met de klant).

Banden oppompen
Dit is het makkelijkste en meest belangrijke klusje. Hoe goed je ook bezig bent met alle WEL technische onderdelen van de servicebeurt, de klant zal dit verschil waarschijnlijk nauwelijks opmerken. Het oppompen van de banden maakt een enorm verschil en dit is direct voelbaar.

Poetsdoek
Hoewel dit niet een standaard onderdeel is van de servicebeurt is dit naar mijn mening wel enorm belangrijk. Net zoals het banden oppompen is dit een verschil wat de klant direct zal merken. Eigenlijk elke klant word hier ook enorm blij van. Je brengt je fiets weg voor een servicebeurt. Dus als je je fiets ophaalt en hij ziet er goed onderhouden uit voelt dat natuurlijk heel goed.

Tip: Motip Shine & Protect laat fietsen heel mooi glimmen.

Samenvatting

Ga gewoon het lijstje hier boven af en houd in je achterhoofd dat de ketting smeren, banden oppompen en de poetsdoek de belangrijkste onderdelen zijn van de hele servicebeurt.

Zelf doen vs. naar de fietsenmaker gaan

Het belangrijkste is eigenlijk dat het gebeurd. Of je het nu zelf doet of dat je het laat doen door een fietsenmaker.

Bij de fietsenmaker ben je gauw tussen de 50 en de 70 euro kwijt voor een servicebeurt. Even onder ons; een servicebeurt is super leuk voor iedere fietsenmaker/winkel. Het is niet ingewikkeld en in verhouding snel klaar.

Als je zelf handig bent kun je gewoon het lijstje hierboven stapsgewijs af gaan. We hebben over elk onderdeel van de servicebeurt uitgebreide artikelen en video’s. Het is dus prima zelf te doen.

Voor de handelaren

Als je een handelaar of winkel bent of fietsreparaties in de buurt doet, een servicebeurt kan een super mooie bron van inkomsten zijn. Al het bovenstaande is niet meer dan een half uur werk en als er iets aan mankeert is dit ook weer extra omzet. Wel zou ik zelf iets scherpere prijzen hanteren. Servicebeurten worden meestal voor +/- 70 euro aangeboden. Op die manier zul je nooit heel veel servicebeurten uitvoeren omdat dit voor veel mensen een hoop geld is. Toen ik zelf nog een fietsenwinkel had voerde ik servicebeurten uit voor 35 euro. Dit had tot gevolg dat er enorm veel mensen kwamen voor servicebeurten en we veel leuk en rendabel werk hadden.

Bij een servicebeurt heb je geen materiaal kosten en zoals ik zei is het binnen een half uur klaar. Zorg wel dat dit voordeel blijft bestaan. Ga dus geen dingen vervangen zonder dit in rekening te brengen (houd uiteraard wel de klant op de hoogte van de prijzen). En zorg dat je dit ook echt in een half uur doet. Als je hier onnodig veel meer tijd in gaat steken snij je jezelf in de vingers. 

Combineren met reparaties

Wat ik zelf had gedaan op mijn prijslijst is een prijs per reparatie hanteren en een prijs in combinatie met een servicebeurt.

Voorbeeld:

Ketting vervangen kost 20,- maar in combinatie met een beurt 15,-

Remkabels vervangen kost 15,- per stuk maar in combinatie met een servicebeurt 10,-

Versnellingen afstellen kost 7,50 maar is gratis in combinatie met een servicebeurt

Als iemand komt voor deze 3 reparaties zal de klant snel geneigd zijn die servicebeurt erbij te pakken. Voor jou is het nog nauwelijks extra werk want de fiets hangt toch al en je hebt bepaalde dingen toch al gedaan (zoals in het eerste voorbeeld, je hoeft de oude ketting niet meer schoon te maken, op te spannen en te smeren. Je hebt immers al een nieuwe ketting gemonteerd).

Als je op de link hier onder klikt zie je mijn prijslijst. Hier kun je duidelijk zien wat ik bedoelde met het combineren verhaal.

Reparatielijst Fietsfabryk

Heb je nog vragen over servicebeurt fiets? Laat het even weten onder dit artikel of de video en we geven je zo snel mogelijk een antwoord!

2 gedachtes op “Servicebeurt fiets”

  1. Hoi Benn,

    Even een vraagje. Die prijslijst van de reparaties, zijn daar de onderdelen mee inbegrepen of worden die nog apart in rekening gebracht ?

    Alvast bedankt voor een spoedig antwoord

    Sven

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *