Piepende remmen fiets
Piepende remmen op je fiets zijn natuurlijk heel vervelend. Ook is dit een veel voorkomend probleem. Er zijn heel veel verschillende soorten piepende remmen en ze kunnen allemaal naar verloop van tijd gaan piepen. In dit artikel behandelen we de meest voorkomende problemen en hoe je ze kunt verhelpen. We behandelen verschillende remsystemen dus het is belangrijk om eerst te bekijken wat voor soort rem je hebt. We gaan het hebben over rollerbrakes, v-brakes, schijfremmen en trommelremmen.
Rollerbrakes
Rollerbrakes komen heel veel voor op de nieuwere fietsen. Veel stadsfietsen zijn voorzien van rollerbrakes. In principe is dit een onderhoudsvriendelijk systeem. Toch kunnen deze remmen erg gaan piepen en kraken. Zeker bij deze remmen is het van groot belang dat je dit zo snel mogelijk oplost omdat dit ook schade aan de rem zelf kan veroorzaken. Een nieuwe rem is over het algemeen erg duur.
De reden dat deze remmen geluid gaan maken is meestal omdat ze niet goed gesmeerd zijn. Het klinkt misschien gek om je remmen te smeren maar bij rollerbrakes is dit wel van belang. Het smeren van een rollerbrake kun je doen met speciaal rollerbrake vet. Dit vet is dik en bestand tegen hoge temperaturen. Wanneer je normaal vet in deze remmen zou stoppen zou door de hitte die veroorzaakt word bij het remmen het vet vloeibaar worden er er gewoon weer uit lopen. Op die manier blijf je dus bezig.
Het smeren van de rem kun je doen zonder het wiel oid te demonteren. Er zit namelijk een smeerpunt in de rollerbrake. Dit is een klein zwart dopje. Deze kun je demonteren met een schroevendraaier of mesje. Spuit het vet in de rem. Fiets vervolgens een rondje en rem een paar keer. Spuit vervolgens nog wat vet in de rem. Na een tijdje zul je merken dat je rem weer een stuk beter gaat lopen en geen lawaai meer maakt.
V Brakes
V brakes vind je vaak op wat sportievere fietsen. Deze zijn lichter en remmen net wat beter. Wel heb je hier wat meer onderhoud aan. Als de remblokken herrie gaan maken tijdens het fietsen kan dit meestal 3 dingen betekenen.
Remblokken versleten
Als je tijdens het remmen naast piepen ook nog krakende schurende geluiden hoort zijn je remblokken echt aan vervanging toe. Meestal zit er dan helemaal geen rubber meer op je blokken. Dit kan de velg beschadigen en veroorzaakt gevaarlijke situaties. Je kunt aan een remblok ook goed zien of deze versleten is. Er zitten een soort slijt indicatoren op het blok. Als je blok helemaal plat is en er geen groeven meer te zien zijn is deze echt aan vervanging toe.
Hoe je je remblokken zelf kunt vervangen lees je hier: Remblokken vervangen en afstellen
Hier kun je remblokken vinden voor een paar euro: Goedkope remblokken
Stand van de blokken niet goed
Het kan ook zijn dat de stand van je blokken niet goed is. Als je remblok in 1 keer recht tegen de velg aan komt kan deze een hoog en hard piepend geluid veroorzaken. Daarom is het belangrijk dat het remblok eerst aan de achterkant pakt en dan pas aan de voorkant. Dit is overigens wel millimeter werk. Het blok moet er dus niet helemaal scheef op zitten. Een handige manier om dit te doen is als volgt;
Klem een pinpas of lucifer stokje tussen de velg en het remblok aan de voorkant van het blok. Draai nu met een inbussleutel het remblokje even los en direct weer vast. Op deze manier zorg je ervoor dat het remblok eerst aan de achterkant de velg raakt en dan pas aan de voorkant. In de meeste gevallen is het piepende geluid nu weg.
Vettigheid
Ook viezigheid en vet op de velg kan ongewenste geluiden tot gevolg hebben. Maak daarom de velg en blokken goed schoon met een schone doek en ontvetter. Het is het beste om dit met remmenreiniger te doen maar het kan ook met wasbenzine of een andere ontvetter.
Schijfremmen
Schijfremmen remmen enorm goed en komen steeds meer voor. De meeste schijfremmen zijn hydraulisch en werken door middel van olie druk.
Schijfremmen gaan vaak in eerste instantie piepen omdat ze nog niet goed in geremd zijn. In remmen kun je doen door een tijdje rond te fietsen met de rem een klein stukje ingedrukt. Hierdoor worden de remschijf en blokken heel warm wat er vervolgens voor zorgt dat het piepende geluid verdwijnt.
Ook kan het veroorzaakt worden door vettigheid of viezigheid op de remschijf of blokken. Je kunt dit oplossen door de remschijf en blokken goed schoon te maken met remmen reiniger. Als je het echt goed schoon gemaakt hebt maar je rem nog steeds piept dan is het waarschijnlijk zaak om je remblokjes te vervangen.
Trommelremmen
Trommelremmen zijn vaak te vinden op wat oudere fietsen en gaan vaak naar verloop van tijd piepen. Dit kan ook echt enorm hard zijn. De oplossing is iets lastiger dan bij de andere remsystemen.
Het piepen word veroorzaakt doordat de remvoeringen in de rem hard worden. Er ontstaat een soort glazige laag over de remvoeringen welke het piepen veroorzaakt.
Je kunt dit verhelpen door de rem uit elkaar te halen. Als je dit gedaan hebt kun je de remvoeringen opruwen met een vijl. Ook is het belangrijk om de randen van de voering een beetje bol te maken. Als deze randen scherp zijn kunnen deze ook lawaai veroorzaken. Als je dit gedaan hebt kun je de remvoering nog een afschuren met een schuurpapiertje en de binnenkant van de trommel en remvoeringen schoonmaken met een schone doek en remmen reiniger. Nadat je dit gedaan hebt is het van belang om de remonderdelen niet meer aan te raken. Het vet van je vingers is niet goed voor de rem. Als je de rem nu weer in elkaar schroeft zou het gepiep weg moeten zijn. In de video hieronder kun je nog eens bekijken hoe je dit precies doet.
Heb je nog vragen over piepende remmen? Stel ze dan gerust hieronder en we zorgen ervoor dat je vraag zo snel mogelijk beantwoord word.
Beste
Ik heb op mijn gazelle stadsfiets trommelremmen.
Als ik met mijn achterem rem dan maakt deze een ratelend geluid.
Zou dit ook te maken kunnen hebben dat de rem moet gereinings worden of is deze gewoon deffect.
Het geluid is wel heftig en remmen doet ze niet meer.
Dank bij voorbaat
Hallo,
Waarom geen keuze meer kunnen maken tussen meganische remsystemen of een hydraulisch remsysteem voor moderne ebikes?
Een hydraulisch remsysteem is vrij kostbaar bij vervangen daarvan.
m.v.g
Ron
Goedemiddag, ik heb een vraag over een rollerbrake. Bij volledig inknijpen van de achterrem wordt er veel te weinig geremd. (de voorrem is gelukkig in orde) Het is niet meer mogelijk om de kabel verder te spannen, de hevel “loopt” tegen het huis aan (ik kan een foto sturen) Ik heb met een ijzerzaagje al iets meer ruimte gemaakt maar de remkracht blijft minimaal. Mijn vraag is: moet ik de rollerbrake in z’n geheel vervangen (Sparta C400 E-Bike) of kan er nog iets worden afgesteld aan de rollerbrake inwendig? De fiets is uit 2012 en heeft de nodige kilometers gelopen. Mvgr.Hans