Remblokken vervangen en afstellen

Remblokken vervangen en afstellen

Remblokken vervangen en afstellen

Wanneer je een mountainbike (MTB), racefiets, bmx of trekkingfiets hebt is deze vaak uitgerust met v brakes (ook wel knijpremmen genoemd). Vaak denken mensen dat het afstellen van deze remmen alleen door professionals gedaan kan worden. Goed nieuws, dit is absoluut niet het geval. Lees hieronder hoe je zelf je remmen kunt afstellen en je remblokken kunt vervangen.

Om te beginnen moet je goed controleren hoe alle onderdelen er aan toe zijn. Wanneer bijvoorbeeld je remhendel niet goed werkt of je remkabels versleten zijn is het een hele opgave om de remmen goed af te stellen.

Zijn je remkabels nog goed?

Hoe kun je nou zien of je remkabels nog goed zijn? Bekijk eerst hoe de remkabels er van de buitenkant uit zien. Zie je scheuren of roest door de kabels heen komen? Vervang ze dan direct. Wanneer dit niet het geval is kun je je rem even indrukken. Als dit niet soepel loopt kun je het beste in ieder geval je binnen- en eventueel je buitenkabels vervangen.

Zijn je remblokken versleten?

Vervolgens gaan we kijken of de remblokken nog te gebruiken zijn. In eigenlijk alle remblokken zitten een aantal groeven. Zolang je deze groeven nog kunt zien is het blokje in principe nog te gebruiken. Wanneer deze groeven verdwenen zijn is het belangrijk om je blokken zo snel mogelijk te vervangen. Als je dit niet doet slijt het blokje door en komt er staal tevoorschijn. Wanneer je blijft doorremmen met dit ‘’stalen’’ remblokje gaat je hele velg kapot en moet je uiteindelijk je complete wiel vervangen. Een setje remblokjes begint al bij een euro of 2 dus het zou dom zijn om hier op te besparen.

Is je rem in orde?

Controleer ook de rem zelf. Gaat deze nog soepel heen en weer? Dit kun je gemakkelijk proberen door de kabel even los te draaien en beide armen heen en weer te bewegen. Wanneer je de arm naar binnen drukt moet hij automatisch terugveren. Als hij dit niet doet kun je het beste de rem armen demonteren, de asjes waar hij op gemonteerd zit schoonmaken en smeren en de remmen zelf goed schoonmaken. Wanneer je de remmen weer monteert moet deze weer goed terugveren.

Remblokken vervangen

Stap 1:

Demonteer de kabel zodat je goed bij de remblokken kunt.

Stap 2:

Demonteer de oude remblokjes met een inbussleutel.

Stap 3:

Haal de nieuwe remblokjes uit de verpakking en monteer deze op dezelfde manier. Zorg dat het remblokje eerst achter de velg raakt en daarna pas aan de voorkant. Doe dit niet te overdreven. De achterkant moet ongeveer een halve millimeter dichter bij de velg zitten. Wanneer je dit niet doet en het remblok vlak op de velg staat kan deze gaan piepen of in 1 keer blokkeren zodra je gaat remmen. Dit is uiteraard niet wenselijk. Als het remblokje in de goede positie staat in het midden van de velg draai je hem stevig aan met je inbussleutel.

Remblokken afstellen

Voor het afstellen van de V-brakes kun je de kleine schroefjes die in de remarmen zitten aandraaien of losdraaien. Wanneer je dit schroefje naar binnendraait gaat deze remarm verder van de velg af. Draai je hem losser komt hij dichterbij. Zelf draai ik altijd de kant waar het remblokje nog tegen de velg aan komt helemaal los. Vaak zit het dan al goed. Als dit nog niet zo is kun je de andere kant nog wat vaster draaien.

Loopt je rem onderweg aan?

Er is ook een snelle (niet de beste) manier om ervoor te zorgen dat je remblokken niet meer aanlopen. Draai je wiel even los en knijp de rem met volle kracht in. Draai nu het wiel weer vast. Het wiel zit nu precies in het midden van de rem. Hij kan dus niet meer aanlopen.

Snap je iets nog niet of wil je meer weten over remmen afstellen? Reageer dan even onder dit bericht en ik zorg ervoor dat je zo snel mogelijk een antwoord hebt.

En nu je toch bezig bent, misschien kun je direct even naar je derailleur kijken:

Derailleur afstellen

4 gedachtes op “Remblokken vervangen en afstellen”

  1. Beste,

    Ik zit met een ander probleem. Mijn remblokjes komen niet tegen mijn wiel.
    Zou dit zijn omdat mn blokjes teveel afgesleten zijn, lijkt me niet.
    Het is eerder de hefboom die te klein is snap je normaal vooraan span ik de remkabel aan via de stelschroef en dan terug vastzetten.
    Maar ik zit precies op het maximum Loopt die kabel door die ijzeren gedeeltes door ? Dus ik zou moeten de remkabel door dat ijzeren stukje verder krijgen of is dat ergens gesoldeerd en moet ik aan de kant van het stuur en de rem aan de slag.

    1. Hallo,

      Het klinkt wel alsof de remblokken versleten zijn. Wanneer je nieuwe (dikkere) remblokken zou monteren zou je ook meer ruimte overhouden met de remkabel. Remblokken kosten bij budgetfietsonderdelen +/- 2 euro.

      Het zou ook nog kunnen dat de remblokken verkeerd gemonteerd zijn (dan hebben ze nooit gewerkt).

      Reageer gerust nog even als het iets anders is. Dan kun je eventueel nog wat foto’s toevoegen en kijk ik nog even mee.

      Groeten,

      Benn

  2. beste, ik zit met een probleem. ik heb een bmx mongoose fietsje voor mijn zoon 2de hands gekocht. de beiden handremmen werken. echter als je remt duurt het nog wel 4 a 5 wiel omwentelingen rot je stil staat . ik heb de remmensbtrakker gezet maar dat helpt ook niet. ik heb de blokjes vervangen omdat ik niet wist hoe oud of uitgedroogd ze waren. helpt niks. ik heb een kabel vervangen. helpt niks. ik heb de rem uitelkaar gehaald schoongemaakt en ge smeert. het probleem blijft het zelfde. je moet hard knijpen en nog remt hij ji weet goed. il moet er niet aan denken dat mijn zoon een noodstop met deze fiets moet maken. als je de fiets aan de hand hebt remt hij prima en slipt zelfs de achterband. echter zodra je echt fiets loopt hij zoals gezegd nog een aantal omwenteliggen door en slipt hij niet. HELP! WIE WEET WAT IK NOG KAN DOEN! mvgr niels

    1. Hallo Niels,

      Zou het misschien kunnen dat de velg wat vettig is? Het is sowieso een goed idee om zowel de velg als de remblokken goed schoon te maken met remmenreiniger of wasbenzine.

      En staat de rem al strak afgesteld? Tot hoever kun je de remhendel nu indrukken? In principe moet je deze +/- 2 centimeter kunnen indrukken. Niet tot aan het handvat.

      Dat hij goed remt als je er naast staat en niet zo als je er op zit is wel logisch. Wanneer er geen gewicht op de fiets zit is er minder remkracht nodig om het wiel te blokkeren.

      Groeten,

      Benn

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *