Band plakken, de 5 meest gemaakte fouten!

Band plakken, de 5 meest gemaakte fouten

Band plakken, de 5 meest gemaakte fouten. Band plakken, het klinkt zo simpel. Toch gaat het bij heel veel mensen mis. Vaak doen mensen zelf een poging om hem later alsnog naar de fietsenmaker te brengen omdat het niet gelukt is. In dit artikel vertellen we jou de meest gemaakte fouten. Na het lezen van dit artikel zul je nooit meer een tweede keer je fiets band moeten plakken! Meer weten over de hoe je precies een band plakt? Lees dan eens dit artikel.

1. Buitenband controleren

Controleer altijd goed de buitenband. Bekijk de buitenband goed vanaf de buitenkant. Zie je iets scherps zitten? Wellicht een stukje glas of een doorn? Haal dit er dan uit. Controleer de binnenkant van je buitenband door er met je vingers doorheen te gaan (niet te hard, er kan immers wat scherps in zitten). Ga zo een paar keer de band door om zeker te weten dat er niets meer in zit. De meest gemaakte fout is dat er toch iets in de buitenband blijkt te zitten en de binnenband gelijk weer lekgeprikt wordt.

2. Verkeerd gebruik van bandenlichters

Bandenlichters zijn uitsluitend bedoelt om de buitenband te DEMONTEREN. Gebruik dus nooit bandenlichters met het monteren van de buitenband. Vaak zie je dan mensen net de binnenband geplakt hebben en vervolgens de buitenband monteren met de bandenlichters. De kans is groot dat je de binnenband direct weer lek prikt.

Het kan lastig zijn om de buitenband te monteren maar dit zul je echt met je blote handen moeten doen. Ga met je vingers langs de buitenband zodat de band zo goed mogelijk in het midden van de velg zit. Duw hem vervolgens stukje bij beetje om de velg heen. 

Als je hier echt moeite mee hebt of je bijvoorbeeld verminderd kracht in je handen hebt kun je daar een speciale tool voor krijgen. 

3. Solutie niet laten drogen

Solutie (bandenplak lijm) moet altijd een paar minuten drogen. Je smeert het op de band, wacht een paar minuten en plakt daarna pas de plakker. Als je dit niet doet kan het zijn dat de plakker weer los laat. Dan is al je werk dus voor niets geweest. Wacht dus altijd even voordat je de plakker op plakt.

4. Niet alle gaatjes vinden

Soms kan het zijn dat er meerdere gaatjes in je band zitten. Controleer dus altijd de hele binnenband goed. Het zou is zonde als je je band geplakt hebt, gemonteerd hebt en vervolgens blijkt dat er nog een gaatje in zat.

Door je binnenband op te pompen en door een emmer water te halen weet je zeker dat je alle gaatjes gevonden hebt.

5. Ventiel controleren

Controleer altijd het ventiel voordat je de band gaat plakken. Het kan zijn dat je ventiel lek is. In veel gevallen is het ook nog zo dat het ventiel gewoon los zit. Je hoeft dan je band dus helemaal niet te plakken.

Heb jij nog aanvullingen op dit artikel? Weet jij nog meer veel gemaakte fouten bij het band plakken? Laat het dan vooral even weten in de reacties!

Nieuwe binnenband plaatsen

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om de binnenband te vervangen. Zeker als er meerdere gaatjes in zitten is het verstandig om een nieuwe binnenband te monteren. Deze kosten maar een paar euro en dan weet je zeker dat het goed is. Dit is ook de reden dat veel fietsenmakers geen banden meer plakken. Een nieuwe binnenband is vaak goedkoper dan het uurloon van het plakken. Daarnaast weet je 100% zeker dat de binnenband goed is en er niet weer plakkers gaan loslaten.

Wat kost binnenband vervangen?

Je binnenband vervangen kost bij de meeste rijwielzaken tussen de 15 en de 30 euro. Snel verdient dus als je dit zelf doet.

Wat kost band plakken? 

Het plakken van je fietsband kost bij de meeste fietsenzaken tussen de 7,50 en 12,50. Echter doet dus niet iedere fietsenmaker dit nog tegenwoordig.

Banden reparatie spray

Heb je helemaal geen zin in al dat gedoe en wil je gewoon een snelle fix zodat je snel weer op weg kunt? Dan kun je ervoor kiezen om banden reparatie spray te gebruiken. Dit spuit je in de binnenband en je kunt direct weer verder fietsen.

Eén reactie

  1. Aanvullend op 1.: Voel aan de binnenkant van de buitenband zowel ‘met de klok mee’ als ’tegen de klok in’. Het doorntje of stukje glas kan er schuin in zitten, waardoor je het in de ene richting niet voelt (maar er overheen strijkt) en in de andere richting wel.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.