Zelf je band plakken

Zelf je band plakken.

Zelf je band plakken.

Ik heb er flink over na moeten denken of ik dit wel zou schrijven. Er zijn natuurlijk minimaal 100 andere websites die uitleg geven over band plakken. Toch kwam ik tot de conclusie dat een website over fietsonderhoud waar dit verhaal niet op staat ook nergens op slaat. En wie weet doe ik nog net iets anders dan al die andere mensen. Ik weet in ieder geval zeker dat dit de beste manier is.

Daarnaast is er nog het feit dat een nieuwe binnenband je 2,50 tot maximaal 5,- kost. Is het dan nog logisch om voor die 1,50-4,- verschil zoveel moeite te doen om je band te plakken? Maar alle eigen meningen op een stokje. Je zocht om een artikel over band plakken, die krijg je dus ook!

Bekijk je liever een filmpje over het plakken van fietsbanden? Ook dat hebben wij natuurlijk geregeld.

Benodigdheden:

Gereedschap band plakken-2 Gereedschap band plakken

  • Sleutel 15
  • 2x sleutel 10
  • Bandenlichters
  • Inbus set
  • Schroevendraaier
  • Bandenplak setje
  • Fietspomp
  • Benzinestift
  • Bakje water

Wiel demonteren

Als eerste begin je met het demonteren van de kettingkast. In mijn geval zit deze alleen vast met 2 schroefjes.

Nu de kettingkast verwijderd is kun je de remverankering en eventueel de kettingspanners los draaien met je sleuteltjes 10. Je draait nu de wielmoeren los en wipt de ketting van het voortandwiel af. Dit werkt wat makkelijker. Zelf laat ik altijd zoveel mogelijk bouten en moeren op hun plek zitten zodat je deze later niet kunt vergeten te monteren.

Tip tussendoor: Haal je bepaalde bouten en moeren wel helemaal los? Geen probleem, pak een bakje en gooi daar alles in van die desbetreffende fiets. Als je dan alles weer gaat monteren kun je even kijken of het bakje leeg is, ligt er nog iets in? Dan ben je dus iets vergeten en kun je gaan uitzoeken waar het vandaan komt.

Bakje losse onderdelen

Band verwijderen

Nu heb je als het goed is een los wiel in je hand. Zet op miniaal 2 plekken de bandenlichters tussen de velg en de buitenband. Nu wip je de buitenband om de velg weg.

Bandenlichters

Nu kun je de binnenband demonteren door het ventiel en het borgringetje los te draaien. Je hebt nu een losse binnenband in je hand.

Ventiel

Lek zoeken

Pomp weer wat lucht in de binnenband. Vul een teiltje met water en haal de binnenband er langzaam doorheen. Op de plek van het lek zie je nu duidelijk bubbeltjes verschijnen. Hier zit het lek. Zet een rondje of vierkantje rondom het lek met een benzinestift.

Lekke binnenband water Lek markeren

Band plakken

Nu kun je de band schuren. Pak je stukje schuurpapier en schuur de band rondom het lek goed op. Als hij ruw is hecht de plakker beter.

Smeer nu ruim rondom het gaatje lijm. Niet te zuinig met de lijm zijn. Je wil niet dat de randen van de plakker niet goed vast zitten. Laat de lijm een paar minuten drogen voordat je de plakker erop drukt.

Band lijm

Nu druk je de plakker er netjes recht op. Houd hem een tijdje vast en wrijf goed over de zijkanten van de plakker zodat hij overal goed hecht. Nu kun je hem nog eventjes laten drogen en vervolgens het vliesje verwijderen (of het plastic vliesje verwijderen echt noodzakelijk is weet ik niet maar ik vermoed dat de plakker op die manier op termijn beter hecht).

Band monteren

Je bent bijna klaar! De band is geplakt. Voordat je de binnenband weer monteert moet je goed de buitenband en velg controleren. Ga met je vingers langs de binnenkant van de band en de velg. Als er nog een scherp ijzerdraadje oid in zit prik je de binnenband gelijk weer lek met het monteren.

Als dit allemaal in orde is kun je de binnenband weer monteren en het borgmoertje van het ventiel en het ventiel vast draaien. Het ringetje moet nog niet naar beneden gedraaid worden. Ik vul nu zelf de band met een klein beetje lucht. Dit is gemakkelijk voor het monteren van de buitenband.

Borgring ventiel

Leg nu de binnenband weer in de buitenband en druk de buitenband over de velg heen. LET OP: gebruik geen bandenlichters bij het monteren van de buitenband. Doe je dit wel loop je groot risico om de band weer lek te prikken. In sommige gevallen kan dit zwaar gaan maar daar moet je je maar even overheen zetten. De band ‘verlengen’ door hem naar de kant van de velg te duwen waar de band er nog op moet kan vaak helpen. Nu hij erom zit duw je het ventiel naar binnen en pomp je hem op. Je kunt daarna het borgringetje weer vast draaien.

Borgring ventiel 2

Wiel monteren

Nu heb je een wiel met geplakte band. Loop weer naar je fiets toe en leg de ketting om het tandwiel heen. Nu kun je het wiel opnieuw monteren, de ketting opspannen en de remverankering lichtjes vast draaien. Let er goed op dat het wiel recht zit. Als je naar de achtervork kijkt kun je zien of er aan beide kanten evenveel ruimte naast de velg zit.

Draai je wiel vast. Draai de remverankering goed vast. controleer nog 1 keer of de ketting niet snaarstrak staat en monteer de kettingkast. Voila, je fietsband is geplakt. Maak nog even voor de zekerheid een proefrit om te kijken of hij nog steeds goed fietst.

geplakte band

Hieronder nog een filmpje over het vervangen van je binnen en buitenband.

Als het goed is kun je nu je eigen band plakken. Heb je nog vragen? Reageer gerust even op dit artikel en we zorgen dat je vraag zo snel mogelijk beantwoord word.

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *