jumbo Fiets pompen

Uitleg over verschillende soorten fiets ventielen.

Welk ventiel heb ik nodig voor mijn fiets?

Welk ventiel moet er in je binnenband zitten? Een Frans ventiel? Een hollands ventiel of misschien wel een autoventiel? Alle 3 fiets ventielen hebben voor en nadelen.

Het Hollandse ventiel (ook wel DU, Dunlop of klassiek ventiel genoemd)

De meest voorkomende fiets ventielen. Het voordeel aan dit ventiel is dat je in nederland overal je band kunt oppompen. Naar mijn idee mankeert er wel vaker iets aan dit ventiel en zijn ze dus iets gevoeliger. Of dit echt zo is weet ik niet zeker maar ervaring leert dat je bij dit ventiel vaker problemen ziet dan bij bijvoorbeeld een frans ventiel.

Hollands dunlop ventiel (fiets ventielen)

Frans ventiel (ook wel FV of race ventiel genoemd)

Word vaak gebruikt in sportieve en racefietsen. Omdat deze smaller is dan de andere ventielen is deze vooral geschikt voor smalle lichte sportvelgen. Deze kan over het algemeen meer druk hebben dan een hollands ventiel en zal ook iets minder snel leeglopen bij lange stilstand. Wel kun je deze niet met een ‘normale’ fietspomp oppompen. Gelukkig hebben we hiervoor verloopnippels. Door er zo’n nippel op te draaien kun je hem met een normale fietspomp oppompen. Veel mensen laten deze nippel gewoon op het ventiel zitten zodat je hem altijd bij de hand hebt. Wel moet je dit ventiel open draaien voordat je hem op kunt pompen.

Frans race ventiel (fiets ventielen)

Auto ventiel (AV)

Zie je vaak terug bij BMX of ATB, Mountainbike fietsen. Omdat dit ventiel ook bij auto’s gebruikt word kun je hem echt overal oppompen. Bij elk tankstation of garage is zo’n pomp te vinden. Deze kun je wederom niet oppompen met een normale fietspomp.

Auto ventiel (fiets ventielen)

Conclusie

Het hollandse ventiel is kwalitatief misschien wel de minste maar wel erg handig. Vaak word dit ventiel door klanten ook als een voordeel ervaren bij aanschaf van een fiets. Als je een auto ventiel in de wiel hebt kun je deze zo omruilen met een hollands ventiel en andersom. Als er een frans ventiel in zit zul je je velg moeten opboren naar M8, dit is bij een brede velg geen probleem maar bij een smalle racefiets velg echter geen aanrader.

Lees hier een uitleg over het belachelijke aantal bandenmaten.

1 gedachte op “Uitleg over verschillende soorten fiets ventielen.”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *