Remmen afstellen
Fiets remmen afstellen kun je gemakkelijk zelf doen. Bij de meeste remsystemen is het bijstellen een heel gemakkelijk klusje.
De meeste remsystemen werken met kabels maar sommige worden ook bedient door leidingen met olie. Dit worden ook wel hydraulische systemen genoemd.
Wanneer stel je je remmen af?
Je remmen afstellen is nodig wanneer je fiets niet meer remt, slecht remt of juist aanloopt. In alle gevallen is het in ieder geval nodig om je remmen af te stellen. Het kan ook zijn dat bijvoorbeeld je remkabels vervangen moeten worden of dat er iets anders aan je remsysteem mankeert. Onder aan dit artikel staan wat handige links naar artikelen waar je ook wat aan kunt hebben. Maar nu eerst:
De snelle oplossing.
Vaak word een rem bedient door een remhandgreep op het stuur. Hier komt een kabel uit. Op het punt waar de kabel uit de remhendel komt zit een kabelsteller. Deze kun je in of uit draaien en borgen met een soort rond moertje. Wanneer je het moertje uit draait komt er meer spanning op de kabel te staan en gaat je rem beter / steviger remmen.
Zorg er wel voor dat je hem niet te ver uit draait. Wanneer je dat doet kan je rem gaan aanlopen. Dat is erg vervelend en zorgt ervoor dat je veel harder moet trappen.
Bovenstaande is een snelle en makkelijke oplossing. Maar het is beter om je remmen af te stellen bij de rem zelf. Wat voor soort rem je ook hebt, er is altijd een mogelijkheid om deze af te stellen bij de rem zelf.
Draai voordat je begint met het afstellen bij de rem zelf de stelnok in je handremgreep weer helemaal naar binnen.
Hieronder laten wij zien hoe je verschillende soorten remmen kunt afstellen. Helemaal onder aan dit artikel vind je links naar heel veel andere rem gerelateerde artikelen. Heb je nog vragen over het remmen afstellen? Stel ze dan gerust onder dit artikel en we zorgen dat je vraag zo snel mogelijk beantwoord word.
Alle onderdelen en gereedschappen die in deze artikelen gebruikt worden zijn verkrijgbaar in de Budgetfietsonderdelen webshop.
Rollerbrakes
Rollerbrakes komen voor op de meeste stadsfietsen. Roller brakes zijn handremmen. Je hebt dus een handrem greep aan het stuur waarmee je de rem bedient. Dit systeem is niet heel gevoelig voor slijtage en heeft weinig onderhoud nodig. Dit is ook precies de reden waarom het zo populair is.
Trommelremmen
De trommelrem is eigenlijk de voorloper van de rollerbrake. Voorheen was dit het meest populaire systeem. Ook deze word meestal bedient door een handrem greep en een kabel. Maar deze kan ook in combinatie met stangen remmen werken.
In de bovenstaande video zie je vanaf 3:30 hoe je deze trommelrem kunt afstellen.
Velg remmen afstellen
V Brakes
V Brakes zitten vaak op trekking fietsen, (goedkopere) racefietsen, mountainbikes, bmx fietsen etc etc. Maar dit word ook veel gebruikt op hele goedkope fietsen. Deze remmen zijn een stuk simpeler dan bijvoorbeeld een rollerbrake en daardoor ook een stuk goedkoper. V brakes worden ook bedient door een handrem greep en een kabel. V brakes zijn velgremmen. Wanneer je de remhendel in knijpt trek je de armen van de V brake naar elkaar toe. Vervolgens worden de remblokjes tegen de velg aan geduwd en remt de fiets.
Rem veert niet terug.
Blijft je v-brake hangen? Veert deze niet goed terug? Het kan zijn dat de veer niet voldoende op spanning staat. Dus kun je verhelpen door deze iets bij te buigen. Dit is een snelle oplossing. De veer is een zwart pennetje dat je ziet zitten aan de achterkant van je V-Brake.
Het kan ook zijn dat de as waar de rem op bevestigd zit niet goed gesmeerd of zelfs verroest is. Je kunt met een inbus de rem demonteren. Vervolgens kun je dit asje goed schoonmaken en opnieuw in het vet zetten. Als je nu de rem weer monteert werkt hij vaak weer perfect.
Cantilever remmen
Cantilever remmen zijn remmen met 2 rem armen. Deze worden omhoog getrokken door middel van een rem kabel. Vervolgens worden de blokken tegen de velg een geduwd en remt de fiets.
Zijtrekremmen
Een zijtrek rem of zijoptrekrem kom je vooral tegen op racefietsen. Deze remmen wat steviger en zijn wel vrij licht. Omdat bij racefietsen het gewicht een grote rol speelt is dit systeem erg populair. Ook deze remmen worden bedient door een remkabel en een remhandgreep. Wanneer je de rem indrukt worden de blokjes tegen de velg aan geduwd.
Hydraulische remmen zijn remmen werken met remleidingen welke gevuld zijn met olie. Door dit systeem kun je de remkracht beter verdelen en heb je minder kracht verlies dan bij een remkabel. Dit zorgt ervoor dat je ook veel steviger kunt remmen.
Hydraulische schijfremmen
Hydraulische schijfremmen komen vooral vaak voor op MTB en ATB.
Hydraulische blokremmen
Dit zijn bijvoorbeeld Magura remmen. Deze werken met remblokken maar wel met een hydraulisch systeem. Hiermee kun je erg goed doseren en stevig remmen. Dit is in aanschaf wel een duurder systeem maar werkt ook erg goed. Je kunt Magura remmen snel en gemakkelijk bij stellen. Kun je je remhendel heel ver in drukken? In de achterkant van je remhendel zit een Torx boutje. Deze kun je naar binnen draaien. Als je deze een stukje naar binnen draait kun je de rem bij stellen.
Handige artikelen:
Trommelrem piept of blijft hangen
Remblokken vervangen en afstellen
V brake afstellen: naast/onder de hechting van de rem zit opzij een kruis-schroefje: daarmee kan je de rem centreren, losser of vaster aan een zijde.
(Een veer “plooien” is op zich nooit een goed idee…)
Ik kan mijn remhendel volledig inknijpen, en dan nog remt ie zeer matig. Hoe los ik dat op?
Als ik stilsta en de remhendel indruk, is het achterwiel geblokkeerd.
Wanneer ik tijdens fietsen de remhendel indruk remt de rem niet …..
Koga Miyata Prologue 1992.
Beste Benn,
Wat te doen als de schijfrem nog steeds vastloopt na jouw advies?
als mijn rem inknijp van mijn fiets met v-brakes gaat alleen het linker remblokken tegen de velg.
Het recht beweegt nauwelijks. Hoe los ik dit op?