Freewheel vervangen zonder speciaal gereedschap

Freewheel vervangen zonder speciaal gereedschap

Je Freewheel vervangen zonder speciaal gereedschap. Het is mogelijk en eigenlijk niet eens zo moeilijk. Je vervangt je freewheel als de tandwielen versleten zijn of je je fiets bijvoorbeeld wil ombouwen naar een Single Speed fiets.

Deze opschroef cassette, pignon of freewheel komt voor op oudere fietsen. Bijvoorbeeld vintage racefietsen maar het kan ook voorkomen bij trekking fietsen of mountainbikes. 

Voor het vervangen van een freewheel heb je een speciale tool nodig. Nu kan het zijn dat je deze niet hebt en hem niet kunt of wilt bestellen. In dat geval kun je de methode zoals hieronder beschreven toepassen.

Let op: Wanneer je gebruik maakt van deze methode sloop je je freewheel. Doe dit dus alleen als je van plan bent dit freewheel toch al weg te gooien. Als je hem wilt vervangen maakt het niet uit dat de oude het niet overleeft. Als je hem alleen even los wilt halen om bijvoorbeeld een spaak te vervangen zul je toch echt een speciale freewheel afnemer moeten gebruiken.

Bestel je nieuwe cassette of single speed freewheel hier: Tandwielen

Stap 1: Demonteer je achterwiel

Begin met het demonteren van je achterwiel. Meestal doe je dit eenvoudig en snel door de snelspanner los te halen. Het is handig om voordat je het wiel demonteert even de derailleur naar de eerste versnelling te schakelen.

Stap 2: Demonteer de lockring

Pak een hamer en een dremel en tik de lockring los. Dit is de ring aan de bovenkant van de pignon. Hier zitten 2 gaatjes in. Zet de dremel in 1 van deze gaatjes en tik deze los met de hamer.

De lock ring gaat los in de rij richting. Als het wiel voor je ligt is dit dus rechtsom.

Deze ring kan erg vast zitten. Zorg er dus voor dat je flinke tikken met de hamer geeft. Even inspuiten met kruipolie of WD40 is ook een aanrader.

Freewheel vervangen hamer dremel

Stap 3: Demonteer de cassette

Als het goed is kun je de cassette nu zo van de rest van het freewheel afpakken. Er vallen nu wel allemaal kleine kogeltjes uit. Deze krijg je er waarschijnlijk ook niet meer in.

Freewheel afnemen

Stap 4: Freewheel losschroeven

Nu zie je het laatste stuk van het freewheel zitten. Ook dit kan weer erg vast zitten en het is dus een aanrader om het draad zoveel mogelijk in te spuiten.

Pak een grote tang. Bij voorkeur een grip tang of een pijpentang / ‘’moordenaar’’. Draai nu het overgebleven deel van het freewheel in de vrijloop richting los. Als het wiel voor je ligt is dit dus links om. 

Freewheel vervangen griptang

Je kunt dit als volgt onthouden: Als je trapt en er spanning op de ketting staat draait het freewheel zichzelf vast. Als dit andersom zou zijn zou je freewheel er constant af vallen.

Stap 5: Schoonmaken en nieuw tandwiel monteren

Nu kun je het schroefdraad even goed schoonmaken en je nieuwe freewheel monteren. Het monteren van het nieuwe freewheel doe je door hem recht en voorzichtig in de rijrichting (rechtsom) vast te draaien.

Als je een single speed wil bouwen moet je nog wel even rekening houden met de kettingloop. Als je er weer een freewheel met meer tandwielen op zet past het als het goed is direct.

Single speed tandwiel

Klaar! Je oude freewheel is gemonteerd en je nieuwe tandwiel gemonteerd. Heb je nog vragen over freewheel vervangen? Stel ze dan hieronder en we zorgen ervoor dat ze zo snel mogelijk beantwoord worden.

Ben je bezig met een singlespeed bouwen? Misschien is dit artikel dan ook wat voor jou: Single speed bouwen

6 reacties

  1. Hallo. Ik heb een probleem bij het vervangen van een cassette op het freewiel. De oude cassette heb ik kunnen verwijderen, maar bij het opzetten van de nieuwe cassette is deze niet goed op het freewiel gekomen. Nu zit hij half op het freewiel en zit muurvast. Wat zou ik kunnen doen om hem er af te krijgen?

    Rob

    1. hallo
      ik kreeg mijn freewheel niet los omdat ik het gerief niet had en mijn ketting was er tussen gedraaid doordat mijn vitessen niet goed waren afgesteld.maar met het filmpje te zien ging het zonder moeite
      alvast bedankt

  2. Beste Benn,

    Graag vraag ik je om advies: mijn fiets heeft 3×9 versnellingen. Het is een oude Deore set: de cassette achter is 11-32T terwijl de voortandwielen 44-33-22T zijn. De ketting en de voorste tandwielen zijn aan vervanging toe. Fietsenmakers adviseren me om de cassette ook meteen te laten vervangen.

    Maar ik wil het zelf doen. Welke merken tandwielen/cassette/ketting moet ik aan denken om te kopen?

    Thanks alvast voor je moeite!

    Asim

  3. In tegenstelling tot wat je beweerd kan je ze nog wel gebruiken nadien. Je onvet de hele handel en dan doe je een streepje vet op de loopbaan van je lagers en leg je de balletjes weer terug. Door het vet blijven de balletjes wel op hun plaats zitten als je de hele handel weer monteerd. Als laatste een drupje locktite op de lockring en terug vastschroeven. Tis wat priegelwerk met de balletjes maar het gaat wel. Ik moet dit principe nog dagelijks toepassen bij oudere industrieele machines die met losse lagerballen werken.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *