Spaken spannen


Spaken spannen 

Spaken spannen. Het is van groot belang dat de spaken van je fiets op de juiste spanning staan. Als dit niet het geval is verliest het wiel zijn kracht. Dit kan ervoor zorgen dat je een slag krijgt in je wiel, dat spaken knappen of dat je zelfs helemaal door het wiel heen zakt.

Als je spaken los zitten kun je deze zelf op de juiste spanning brengen. Als je wat technische kennis hebt en vaker aan fietsen sleutelt is dit goed zelf te doen. Echter zijn er wel een aantal dingen om rekening mee te houden.

Voordat je begint

Wat heb je nodig?

Voordat je begint met het spannen van je spaken is het goed om alle spaaknippels (de dingen die de spaak op zijn plek houden in de velg) in te spuiten met WD40. Deze kunnen door weersomstandigheden vast zitten. Als je dan de spaak alsnog probeert op te spannen kan het zijn dat deze knapt. Als de spaak knapt ben je verder van huis dus het is aan te raden om preventief alle spaken in te spuiten.

Spaken spannen

Bij het spannen van je spaken is het belangrijk om dit altijd in hele kleine stapjes te doen. Je moet dus nooit een nippel ineens 3 slagen aandraaien. Geduld is erg belangrijk. Als je overhaaste dingen doet kan het zijn dat je slagen veroorzaakt of er andere problemen ontstaan.

Alle spaken zitten los

Als alle spaken los zitten zul je deze allemaal op de juiste spanning moeten brengen. Wat je op dit moment kunt doen is beginnen bij het ventiel. Op deze manier kun je bijhouden wanneer je het hele wiel gehad hebt. Span alle spaken een kwart slag aan. Voel als je een heel rondje gemaakt hebt even of de spaak spanning beter is geworden. Als dit nog niet het geval is begin je weer van voren af aan. Weer met een kwart slag per keer. Herhaal dit totdat de spaken op de juiste spanning staan. Controleer tussendoor ook steeds even of er geen slag in het wiel zit.

Aanspannen doe je door achter het wiel te gaan staan en de spaak spanner met de klok mee te draaien.

Sommige spaken zitten los

Als er een paar spaken los zitten kun je deze 1 voor 1 aandraaien. Werk hier ook weer met kleine stapjes. Een kwart slag per keer. Controleer ook goed of er geen slag in het wiel komt als je de spaak op spanning brengt.

Juiste spaak spanning

De spaken zijn op de juiste spanning als je deze nog net een heen en weer kunt bewegen. Het spaken spannen hoort soepel te gaan. Je hoeft nooit heel veel kracht te zetten. Als dit wel het geval is draai je de spaak waarschijnlijk te vast.

Slag in je wiel

Als je een slag in je wiel hebt is de verhouding in de spaken vaak niet goed. In dit geval zitten de spaken aan de een kant van het wiel te strak en aan de andere kant te los.

Als je goed naar je wiel kijkt zie je dat de spaken om en om naar de ene en de andere kant van de naaf gaan. Bij een juist gespaakt wiel gaat de helft van de spaken naar de linker kant van de naaf en de andere helft naar de rechter kant. Als je een slag hebt naar rechts zitten waarschijnlijk de rechter spaken strakker dan de linker. Je kunt dit oplossen door ofwel de rechter spaken losser te draaien ofwel de linker vaster. Vaak is het een combinatie van beide. Ook in dit geval is geduld weer van groot belang. Draai de spaken strakker of losser met een kwart slag per keer.

Meer lezen over slagen uit je wiel halen? Wiel richten

Draai spaken nooit te strak

Als je je spaken te strak draait kan dit een hoogte slag veroorzaken. De spaak trekt de velg naar binnen waardoor hij niet meer perfect rond is. Dit resulteert er in dat de fiets hobbelt tijdens het fietsen. Het is erg lastig om een hoogte slag uit je wiel te krijgen. Daarom is het belangrijk om dit te voorkomen.

Wielenrichter

Zeker in het geval van een slag is het handig om een wielrichter te hebben. Je haalt het wiel uit de fiets en kunt met behulp van de richter precies zien waar het slag zit. Dit maakt het werk een stuk makkelijker. Je kunt spaken prima spannen zonder maar als je een slag hebt en je wil deze er helemaal uit hebben is een wielenrichter wel aan te raden. Je kunt deze kopen voor ongeveer 100 euro (wielrichter) of zelf maken.

Heb je nog vragen over dit artikel? Stel ze hieronder en we zorgen ervoor dat deze zo snel mogelijk beantwoord worden.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.