Wiel richten

Wiel richten / slag in wiel

Wiel richten / slag uit je wiel draaien. Een kinderlijk simpel klusje. Tenminste als je wat ervaring hebt. De eerste keer kan het best een tijdje duren maar hoe vaker je dit doet hoe makkelijker het word.

Wat heb je nodig om een wiel te richten?

Een kleine slag kun je er vaak zo uitdraaien terwijl het wiel nog in het frame zit. Wel is het verstandig om zeker de eerste keren het wiel te demonteren en het te leren met een wielenrichter.

LET OP: Als er spaken uit het wiel missen moet je deze als eerste vervangen. Als niet alle spaken aanwezig zijn is het praktisch onmogelijk om een wiel goed te richten. Ook moet je goed controleren of er geen scheuren in de velg zitten. Als dit het geval is kun je het wiel nog zo mooi richten maar komt het slag snel terug of breekt je velg.

Het principe

Het principe is erg simpel. De spaken aan de kant van het slag moeten losser gedraaid worden en de spaken aan de andere kant vaster. Werk altijd van beide kanten. Als je alleen 1 kant vaster draait kan het zijn dat je een hoogte slag forceert. Dit is later erg lastig te verhelpen.

Het wiel in het frame richten

Onthoud, doe dit bij voorkeur alleen als je al wat ervaring en gevoel hebt met wielen richten. En als het slag niet te groot is natuurlijk.

Geef het wiel een slinger en houd er een stift naast. Als je dit doet tikt het wiel op het punt van het slag tegen je stift aan. Je kunt zo precies zien waar het slag zit en hoe groot hij is. Nu werk je van buiten naar binnen. De spaken die het verst van het midden van de slag af zitten geef je een kwart slag, de volgende een halve slag en de laatste een hele slag. De spaken aan de kant van het slag losser en de andere kant vaster. Je draait het wiel opnieuw en kijkt hoeveel er nog van de slag over is. Is het wiel weer recht? Mooizo. Zit er nog een slagje in? Herhaal dit totdat het slag helemaal verdwenen is.

Het wiel richten met een wielenrichter

Bij het wiel richten met een wielenrichter moet je eerst het wiel helemaal demonteren. Ook de band kun je het best demonteren.

Groot slag

Als het slag erg groot is is het een goed idee om alle spaken in de buurt van het slag los te draaien. Nu deze los zitten kun je het wiel alvast een beetje helpen. Leg het wiel op 2 blokken met het slag naar boven. Druk nu met je knie stevig tegen de velg aan. Het grootste slag kun je er op deze manier uit duwen. Ook kun je een betonnen fietsenstandaard gebruiken. Je zet het wiel in de fietsenstandaard en buigt hem simpelweg terug. Je moet hiermee wel voorzichtig zijn dat je hem niet te ver buigt. Nadat je het wiel enigszins recht gebogen hebt kun je hieronder verder lezen.

Klein slag

Als het slag wat kleiner is kun je direct beginnen met richten. Je zet je wiel in de wielenrichter. Aan de zijkant heb je pennetjes die je naar binnen of naar buiten kunt draaien. Je stelt hem zo af dat hij net tegen de velg aan tikt als je het wiel een slinger geeft.

Begin de spaken losser te draaien aan de kant van het slag. Deze draai je in het midden van het slag een hele slag losser, aan de zijkanten een halve slag. Nu tikt hij als het goed is al niet meer tegen het pennetje aan. Nu draai je het pennetje weer verder naar binnen zodat hij er net tegenaan tikt. Daarna draai je de spaken aan de andere kant iets vaster. Weer in het midden van het slag een hele slag en aan de zijkanten een halve slag. Dit herhaal je totdat het slag helemaal verdwenen is.

Conclusie

De eerste keer kan dit best een tijdje duren maar zodra je wat ervaring hebt kan dit erg snel gaan. Tegenwoordig ben ik met een klein slag zo’n 5 minuten bezig en met een heel groot slag maximaal 20 minuten. Als je dit voor klanten gaat doen moet je dus ook altijd de prijs baseren op hoe groot het slag is. Een klein slagje kun je voor een tientje doen en een groter slag moet gauw 20,- opleveren. Ook is het handig om de klant op voorhand te informeren dat er een klein tikje in kan blijven zitten. 95% richten kost je 50% van de tijd. De laatste 5% ben je net zo lang mee bezig. Ik zou dus bij stadsfietsen adviseren die laatste 5% te laten zitten.

Heb je nog vragen over het richten van wielen? Stel ze gerust onder dit artikel en we zorgen dat we je vraag zo snel mogelijk beantwoorden.

Weten hoe je een compleet wiel opnieuw kunt spaken? Lees dan dit artikel.

12 reacties

  1. Hartelijk bedankt voor de prima tips en instructies!

    Ik heb een voorwiel dat op zich netjes recht is maar de spaken maken een tokkelend geluid. Ik denk dat dat komt doordat de spaken niet allemaal dezelfde spanning hebben.
    Hoe los ik dit op?

    1. Hallo Robbertjan,

      Doen de spaken dit continu? Vaak na het spannen of richten maken ze eventjes een tokkelend geluid. Maar dit zou na een dag fietsen niet meer het geval moeten zijn.

      Misschien een domme vraag maar zou het kunnen dat er iets tegen je wiel aanloopt?

      Groeten,

      Benn

  2. “Nu werk je van buiten naar binnen. De spaken die het verst van het midden af zitten geef je een kwart slag, de volgende een halve slag en de laatste een hele slag. De spaken aan de kant van het slag losser en de andere kant vaster” zeer onduidelijke uitleg. bv de spaken aan welke kant van de naaf?

    1. Hallo,

      Een slag zit uiteraard niet altijd aan dezelfde kant. Om deze reden kan ik ook niet vertellen aan welke kant van de naaf je je spaken zou moeten aandraaien.

      Heb je een slag dat uitslaat naar de rechter kant? Dan draai je de rechter spaken losser en de linker spaken vaster.

      Overigens staat er ook een filmpje bij. Wellicht dat je hier wijzer van kunt worden.

      1. Hallo Benn,

        is losdraaien ook effectief losdraaien (dus tegen de wijzers in) of draai je hierdoor de spaak juist vaster aan. Je kan immers ook langs de kant waar de band ligt de spaak aanspannen en als je daar de vijs op dezelfde manier draait, draai je met de wijzers mee en span je dus volgens mij aan.

  3. Ik richt mijn Mavic wielen door remblokken mm van de velg en bijregelen met band op de velg. Nooit problemen gehad. Een grote slag een ander verhaal. Maar kleine slag kun je zelf bijstellen door eerst klein beetje terugdraaien, dan terug draaien juist tegen remblok aan bijstellen.

      1. Na wat uitproberen blijkt dit best simpel. Draai de spaken aan waar het wiel omhoog komt en draai ze wat losser aan de andere kant. Ik deed dit elke keer bij meerdere spaken tegelijk en ook evenveel spaken van de linker als van de rechtekant. Na het verhelpen van de vertizale slag moets ik de horizontale ontstane mini-slag nog een heel klein beetje tweaken en nu is alles kaarsrecht.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.