Speling achterwiel verhelpen – terugtraprem / remnaaf

Speling achterwiel verhelpen – terugtraprem / remnaaf

Speling achterwiel verhelpen. Heb je een fiets met ouderwetse terugtraprem en heb je speling op je achterwiel? In dit artikel gaan we je vertellen hoe je dit zelf kunt oplossen. Dit is namelijk makkelijker dan je in eerste instantie zou denken.

Speling ontstaat meestal doordat een moer of conus los trilt of op een andere manier los gaat zitten. Wanneer dit gebeurd komt er speling op de lagers en heb je het gevoel dat je achterwiel los zit. Naast het feit dat dit erg vervelend voelt kan het ook schade veroorzaken aan je achterwiel en lagers als je hier te lang mee door fietst. Het is dus belangrijk om dit zo snel mogelijk te verhelpen.

Om de speling uit je achternaaf te halen heb je meestal een of meerdere conus sleutels nodig. Deze kun je aanschaffen maar deze hoeven niet specifiek voor fietsen maken te zijn. Als je nog ergens een technisch familielid hebt is de kans best aanwezig dat deze ook wel een conus sleutel heeft voor een ander doeleinde. Soms kun je ook uit de voeten met een dunne steeksleutel.

Speling vrij afstellen

Je kunt aan de ketting / kettingkast kant de speling uit je wiel draaien.

Voorbereiding

Zit er een gesloten kettingkast op je fiets? Vaak kun je er dan niet goed bij om af te stellen. In dit geval kun je je dus het beste de kettingkast of het achterkapje demonteren.

Stap 1: Wielmoer losdraaien

Draai de wielmoer aan de ketting kant los.

Stap 2: Borgmoer losdraaien

Naast het tandwiel zie je 2 moeren zitten. De moer het dichtste naar het tandwiel toe is de conus. De buitenste moer is de borgmoer. Draai de borgmoer een halve slag los.

Stap 3: Afstellen

Draai nu de conus hand vast. Controleer of er geen speling meer in het wiel zit. Draai deze nooit té vast. Hand vast is genoeg. Bij twijfel draai je de conus nog een kwart slag terug. Op het moment dat je de conus te strak aan draait kan dit je lagers en lagerschalen beschadigen. Als dit gebeurd kun je soms je achternaaf wel weggooien. Ook fietst het veel zwaarder. Dat is natuurlijk ook niet de bedoeling.

Stel hem dus zo af dat er geen speling op zit maar het wiel nog wel soepel draait.

Stap 4: Borgen

Borg de conus nu weer met de borgmoer. Je kunt het beste de conus op zijn plek houden met de ene conussleutel en hem borgen met een andere sleutel. Op die manier blijft de afstelling goed. Als het hem niet tegen houd draai de je conus waarschijnlijk weer strakker waardoor de afstelling niet meer perfect is.

Stap 5: Wielmoer vastdraaien

Je kunt nu de wielmoer weer vast draaien en je hebt de speling uit je achterwiel gehaald. Zo simpel kan het zijn.

Controleer nog even goed of het wiel helemaal soepel loopt en of er nog steeds geen speling in zit.

Bekijk hieronder een filmpje waarin een monteur laat zien hoe snel dit kan gaan.

 

Heb je een fiets met 7 of 8 versnellingen? Lees dan hier alles over Nexus wiel speling vrij afstellen.

Heb je nog vragen of opmerkingen over speling achterwiel verhelpen? Reageer dan gerust even onder dit artikel.

3 reacties

  1. Benn, gisteren gedaan, alleen in mij geval kon ik deze helemaal uit elkaar halen. Er zat overal zand in. Remreiniger werkt dan heel goed om schoon te maken. Maar klopt wat je schrijft. Mocht je bij de remmen zelf kunnen komen, is het altijd raadzaam de remmen te reinigen.

  2. Na het afstellen en goed vastdraaien van de borgmoer, komt er weer speling in het wiel na een paar keer rond draaien. Dus afstellen heeft geen nut. Dan zal je met fietsen iedere keer met een conussleutel weer af moeten stellen. Met andere woorden. Tijdens het fietsen maakt hij zich zelf los en als je blijft fietsen dan kan je op een gegeven moment niet meer fietsen omdat dan hele je wiel van links naar rechts gaat in het wiellager. Dus wat gaat hier mis? Is het versleten? Het is een ouderwetse vouwfiets met terugtrap rem.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.