Pedalen vervangen van je fiets.

Pedalen vervangen van je fiets.

Je wil zelf je pedalen vervangen, wat voor pedalenset heb je nodig en waar moet je precies op letten? Over het algemeen is dit een vrij simpel klusje maar bij oudere fietsen kun je hier best een tijdje mee bezig zijn omdat je trappers erg vast kunnen zitten.

TIP: Pedalen set voor 2,50

Het principe is als volgt:

Pedalen gaan altijd naar rechts, met de klok mee en naar de achterkant van de fiets los en naar voren vast. Dit is zowel links als rechts het geval. Het idee is dat je pedalen niet los kunnen draaien tijdens het fietsen maar juist vaster gaan zitten. Je hebt dus ook een linker en een rechter trapper met andere draad. Bij het monteren van de nieuwe pedalen kun je er dus ook vanuit gaan dat je ze naar voren, tegen de klok in en naar de voorkant van de fiets weer vast draait. Vaak staat op de pedalen aangegeven met een L en een R welke de linker en welke de rechter is.

Pedalen vervangen fiets 3 Pedalen vervangen fiets 2

Het is erg onduidelijk maar op de bovenstaande foto’s zie je op de trappers een L en een R staan.

Zoals eerder genoemd kunnen de pedalen erg vast zitten. Er zijn dan een aantal trucjes die je kunt toepassen.

Kruipolie

Als eerste is het een goed idee om de pedalen in te spuiten met kruipolie. Dit kan sowieso geen kwaad dus dit doe ik zelf eigenlijk altijd. Als je een van onderstaande tips gebruikt is het handig om na elke handeling en elke halve centimeter beweging opnieuw in te spuiten.

Pedaalsleutel

In eerste instantie is het handig om een pedaalsleutel te hebben. Dit is een lange sleutel 15. Door de langere sleutel kun je meer kracht zetten.

Laten schrikken

Je kunt de crank ‘’laten schrikken’’ door middel van 2 grote hamers. De ene hamer houd je tegen te crank aan en met de andere geef je een klap tegen de andere kant van de crank aan. Hierdoor kan er net een beetje ruimte ontstaan bij de schroefdraad. Vaak lukt het nu beter om de pedalen los te krijgen. Wel gaat dit je crank beschadigen, vooral aluminium cranks kunnen hierdoor lelijk worden.

Verhitten

Metaal zet uit bij verhitting. Het is dus een idee om de crank te verhitten. Let wel op dat je alleen de crank verhit en niet het pedaal zelf. Tijdens het verhitten met bijvoorbeeld een brander kun je je pedaalsleutel laten zitten en hier af en toe een klap op geven. Stukje bij beetje zal je crank verder los komen te zitten.

Als je pedalen erg vast zitten is het hoe dat ook een vervelende klus om ze los te krijgen. Maar onthoud: er is altijd een punt waarop hij ineens losschiet en veel makkelijker draait.

Welke pedalen heb ik nodig?

Als het goed is zijn ze los en kun je nu je pedalen vervangen. Voor eigenlijk alle volwassen fietsen word er gebruik gemaakt van 1 maat pedalen (trappers). Kortom, je kunt weinig verkeerd doen. Pedalen worden vaak omschreven als ‘Kinder’ of ‘Normaal’. Makkelijker kan niet. Het enige waar je naast deze 2 maten rekening mee hoeft te houden is wat jij mooi vind staan op je fiets.

Heb je nog vragen of is het nog steeds niet gelukt om je pedalen los te krijgen? Reageer even op dit bericht en we beantwoorden je vraag zo snel mogelijk.

8 reacties

  1. Jullie zijn de eerste(n) die mij een keer helder hebben kunnen uitleggen welke kant je nou op moet draaien met je pedalen. Heb ze in het verleden nog wel eens abusievelijk múúrvast staan hengsten. M.a.w. Ik ben hoopvol gestemd omtrent het zodirect vervangen van de pedalen.
    Als u over 14 dagen nog níets van mij hebt vernomen, is er vermoedelijk iets niet helemaal goed gegaan… ?
    Oja, en bij voorbaat dank voor die tip met verhitten. Die kende ik ook nog niet. Anyway, wish me luck.

  2. Helaas blijken er toch twee maten schroefdraad te zijn. De meest gebruikte is 9/16 inch x 20 TPI, dat is in mm 14,28×1,27, maar ik heb “gewone” pedalen ooit gekocht, die bleken een Franse maat te hebben, nl. 14×1,25. Als je niet heel nauwkeurig kijkt zie je geen verschil. Ik dacht dat ze gewoon wat stroef gingen en zette er een sleutel op, maar al gauw bleek dat ik de schroefdraad in de crank gemold had. Ze moeten er dus echt met de hand op gaan, anders is het de verkeerde maat!

  3. Ik heb ook een probleem bij het losmaken van de trappers van mijn fiets.
    Ik heb zo´n Giant mountain bike.
    En daar moet ik echt andere opzetten.
    Lagers waren leeg.Geen ene kogeltje gezien.
    Maar deze zitten MUUR EN MUUR VAST!!!
    Er zit op de as van de trapper natturlijk die flens voor maat 15.
    En aan de andere kant in het schroefdraad gedeelte zo´n gat waar een imbus sleutel 6 in past.
    Ik wil in dit gat een gat boren en dan doorboren.
    En dan dat grote maat 15 doorslijpen.
    De trapper heb ik er al af kunnen krijgen.
    Alleen de as van de trapper zit er nog op.
    Ik weet niet of het verstandig is om een gat te boren.
    Of ja ik moet een lange fiets moer sleutel hebben.
    En iets om goed alles tegen te houden.
    Maar ja ik weet effie ook niet hoe of wat.
    Wat kan er gebeuren als ik een gat door boort?????

    1. herkenbaar probleem. Bij mijn 12 jaar oude stadsfiets (Giant) met alu cranks lukt helemaal niets. het verhitten leek een goed idee omdat alu meer uitzet dan staal van de trapper-as. Maar als je daar beter over nadenkt in de derde dimensie komt de schroefdraad juist weer vast te zitten.
      Uitboren is mijn laatste optie. Iemand daar al ervaring mee?
      Bedankt

  4. Ik wil eerst voelen of de trappers lekker licht lopen, maar dat kan vaak niet omdat ze verpakt zijn. Dure trappers zijn vaak echt niet beter en velen lopen stroef, dat is jammer van de verloren energie. Verkopers doen net alsof dat niet uitmaakt, maar mij maak je niks wijs. Als je een optelsom hebt van draaiende onderdelen die weerstand bieden, dan loopt je fiets zwaar.

  5. Ik heb een brompton vouwfiets en probeer er achter te komen of het schroefmaat van de linker trapper(vouwpedaal) 9/16 inch is of een andere maat. Een originele trapper (1stuks) kost €55.-. Op hun site staan veel gegevens over de trapper maar nergens de schroefmaat.

    1. Ik ben misschien te snel, maar heb je de oude trapper nog.
      buitendiameter schroefdraad is 14,28 x 1,27(spoed) of 14 x 1,25 (franse draad)..
      anders ben je over een jaar nog een het zoeken

  6. Prima duidelijke uitleg die ikzelf prima kan doen. Echter ik zit met een ander vreemd probleem en dat is dat die oranje reflectoren er meestal al na een paar maanden in stukken breken en er uit vallen. ook het rubber is vaak al na een maand of 3 zodanig beschadigd dat een vervangende reflector er niet meer vast ik te klemmen is. Dus dan maar hopen dat die agenten dat niet zien. De rest van die trappers zien er nog prima uit, maar die voor en achterzijde is na gemiddeld al na 3 maanden helemaal versleten en vaak zijn er ook al stukken uit het rubber. Mijn fiets is een normale stadsfiets , gemiddeld gebruik 6 a 7 KM per dag. Hen al andere merken trappers geprobeerd maar allemaal hebben ze dit probleem en mijn fiets staat binnen in de schuur.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.