Afstellen Shimano 7 versnellingen
Afstellen Shimano 7 versnellingen. De Nexus 7 naaf van Shimano is naast de Nexus 3 en Nexus 8 een veel voorkomende versnellingsnaaf. Deze is erg gebruiksvriendelijk maar moet soms wel afgesteld worden.
Heb jij een fiets met een Shimano 7 versnelling naaf en wil je deze zelf afstellen? Goed nieuws. Dit is een fluitje van een cent.
Wanneer moet je je versnellingen afstellen?
- Je voelt een knarsend geluid tijdens het fietsen (dit kan ook door je ketting komen)
- Je fiets pakt niet alle versnellingen
- De fiets schakelt langzaam en het gaat niet soepel
- Je fiets trapt door
Om te beginnen controleer je je kabels. Zien deze er verroest uit? Dan moeten deze direct vervangen worden. Dit kost bijna niets en bespaart een hoop gedoe tijdens het afstellen.
Zijn je kabels nog goed of heb je ze vervangen? Top! Je kunt nu beginnen met het afstellen.
Stap 1:
Duw de kettingkast richting het achterwiel of demonteer hem zodat je duidelijk het systeem kunt zien wat op je versnellingsnaaf gemonteerd zit.
Stap 2:
Schakel de shifter naar de vierde versnelling
Stap 3:
Controleer of de gele of rode streepjes tegenover elkaar staan. Deze moeten PRECIES recht staan. Als deze ook maar een millimeter van elkaar verwijderd staan schakelt je fiets niet perfect.
Stap 4 en 5:
Nu kun je je versnellingen af gaan stellen. Aan je shifter zit vaak een draainippel. Draai deze in of uit om ervoor te zorgen dat de streepjes precies tegenover elkaar staan. Lukt dit? Mooizo! Schakel nu een paar keer heen en weer en check of ze elke keer in de 4e versnelling tegenover elkaar staan. Vaak spuit ik nog wat WD40 over de kabel en het schakelsysteem heen. Een beetje smering kan nooit kwaad.
Stap 6:
Monteer je kettingkast weer en maak een proefrit!
Problemen bij het afstellen Shimano 7 versnellingen
Het kan natuurlijk ook zijn dat je met de stelnippel niet genoeg verschil kunt maken. Ook kan het dat de kabel niet soepel loopt. In dit geval zul je wat meer je best moeten doen.
Nu moet je je versnellingskabel eigenlijk altijd vervangen. Om dit te doen moet je beginnen met het demonteren van de kettingkast zodat je goed zicht hebt op het schakelsysteem.
TIP: Aan de achterkant van het schakelsysteem zit een klein gaatje. Hier kun je een klein inbusje of een spaak insteken. Als je nu de inbus of spaak naar beneden duwt komt er ruimte op de kabel. Je kunt hem nu zo losklikken.
Verwijder het nokje wat aan de kabel bevestigt zit of draai de inbus los waarmee de kabel vast zit.
Kijk nu goed naar je shifter. Soms moet je de indicator kap los draaien en soms zit er al een gaatje in de shifter waar de oude kabel uit kan en waar je de nieuwe kabel zo weer in duwt.
Wanneer je de nieuwe binnenkabel hebt gemonteerd kun je eventueel ook nog de buitenkabel vervangen. Het is het makkelijkst om de oude kabel los te halen en naast de nieuwe te houden zodat je hem in 1 keer op de goede maat kunt afknippen.
Opnieuw afstellen Shimano 7 versnellingen
Nadat je de binnenkabel door de buitenkabel hebt geduwd houd je aan het einde een lang stuk binnenkabel over. Zet je shifter in de meest ontspannen versnelling en monteer het nokje op 10 centimeter afstand van het einde van de buitenkabel. Als de afstand tussen het einde van de buitenkabel en het midden van het nokje precies 10 centimeter is is hij als het goed is al afgesteld. Nu zul je er vast een millimeter of 2 naast zitten maar dit kun je later corrigeren met je stelnokje in de shifter.
Als je het systeem met het inbusje hebt kun je de kabel in zijn meest ontspannen versnelling gewoon strak trekken en het inbusje weer vast draaien. Ook nu zou hij goed afgesteld moeten zijn.
Vaak stel ik de versnellingen opnieuw af voordat ik het overige stuk binnenkabel afknip. Zodra de versnellingen goed zijn afgesteld kun je het overgebleven stuk binnenkabel afknippen. Doe dit wel zo strak mogelijk zodat er niet een stuk binnenkabel blijft zitten. Dit stukje binnenkabel kan tussen het tandwiel en de ketting terecht komen en vast blijven zitten. Als dit gebeurd kan dit je hele shifter kapot maken.
Heb je nog vragen over dit artikel? Stel ze dan gerust hieronder en ik zorg dat ze zo snel mogelijk beantwoord worden.
Handige artikelen
Als je toch bezig bent met je Shimano Nexus 7 speed versnellingssysteem zijn deze artikelen misschien ook handig:
Mijn gele stipjes staan niet tegenover elkaar. Zelfs ver uit elkaar. 2 cm. De kabel is uit de gripper gegaan inclusief het nok je die in de gripper moet. Kan het zijn dat er meer verschoven is achter op de naaf?
In ontspannen toestand zou dit de 1e versnelling moeten zijn.
Alles ok
Het afstellen verliep iets moeilijk daar ik twee verschillende markeringen had en slecht zichtbaar
M.vr.gr.
Louis
Heb 6 versnellingen over van de 7, 3 rode streepjes aan de onderzijde en 2 gele stippen op het zijaanzicht, haaks op de as. De cijferschaal verschuift en staat dus iedere keer anders. Als de draaimogelijkheid op het strakst staat en dan 3 klikken terug ga, kan ik de drie rode streepjes (2 bewegen tegelijk met het verstellen en staan onderling iets verschoven) vrijwel boven elkaar krijgen. Helaas blijf ik dan zes klikken horen. Ben bang dat het een te oud en versleten is dit systeem. (19 jaar?)
Vriendelijke groeten,
Dick
Ik heb een nexus-7 die na 5 naar 4 lijkt te schakelen terwijl hij naar 6 zou moeten.
En stand 7 lijkt op de derde versnelling.
Dat is raar!
Dat is heel raar! Heb je hem al proberen af te stellen zoals in het artikel beschreven word?
Geachte heer Veninga,
Geheel volgens uw instructie heb ik de versnellings naaf in de olie gelegd en weer gemonteerd
Ik heb de fiets geprobeerd en het kraakt, ik dacht ook de ketting dus deze iets slapper gezet maar het blijft.
Mijn vermoedens zijn dat het toch aan de versnellings naaf ligt
Ik heb een nieuwe shifter en ik heb de bevestiging 10 cm vanaf het einde van de buiten mantel gemonteerd en dan naar stand 4. Tja dan wordt het zoeken naar de rode streepjes of gele stippen Nu doet zich het vreemde voor dat aan het vaste deel een rode streep is en aan het draaiende deel een gele stip. Zelfs in schakelstand 7 komen deze niet bij elkaar en dus ook niet af te stellen
Wat nu, graag uw mening
Jan
Volgensmij is t 10cm in de 4e versnelling of ca 13.6cm in de 1e versnelling. Met 10cm in stand 1 komen de streepjes bij de 4e versnelling niet overeen
Hoi! Het hoort wel echt 10 centimeter te zijn. Geen idee waarom het in uw geval anders is.