Versnellingsnaaf onderhouden – Nexus servicen

Versnellingsnaaf onderhouden

Zelf je versnellingsnaaf onderhouden. Het klinkt als iets wat alleen de fietsenmaker kan. Dit is niet het geval. Ja ja ja, het is inderdaad iets voor de gevorderde klusser maar met wat handgereedschap en technisch inzicht moet ook jij dit zelf kunnen doen! Het enige stuk ”speciale gereedschap” wat je nodig gaat hebben tijdens deze reparatie is een conus sleutel 14. Deze kun je HIER bestellen in een set voor 5,95.

Waarom moet je je Nexus naaf servicen?

Er kunnen een aantal redenen zijn om je Shimano Nexus 3, 7 of 8 speed naaf uit elkaar te halen. Soms loopt hij simpelweg niet meer zo lekker als je gewend bent. Soms schakelt je fiets slecht. En het kan natuurlijk gebeuren dat een lager kapot is of dat er speling op je naaf zit. Dit alles is op te lossen met het geven van een servicebeurt aan je naaf.

Video versnellingsnaaf onderhouden:

Wiel demonteren

Om te beginnen demonteer je het achterwiel. Dit doe je door de wielmoeren, rem, remverankering, en versnellingskabel los te halen. Uiteraard moet je ook je kettingkast los hebben etc. Voordat je begint aan het servicen van je naaf is het belangrijk dat je dit wel zelf kan. Zoals ik al eerder aangaf: je moet wel wat technisch inzicht hebben.

Demonteer de rem

Zet je wiel bij voorkeur in een bankschroef. Zorg dat de remkant naar boven wijst. Let wel op dat je deze op de platte vlakjes op de as vast zet. Zo loop je niet het risico om de schroefdraad van je as te beschadigen. Draai nu de rem los met een sleutel 17. Zodra je deze eraf hebt gehaald zie je 2 moeren (technisch gezien een contramoer en een conus).

Moeren verwijderen

Draai de moeten die je ziet zitten helemaal los. Houd de onderste moer vast met een conus sleutel 14, Draai de bovenste moer los met een normale sleutel 14. Zorg dat je de volgorde waarin de onderdelen op de as zitten geschroefd onthoud. Leg de moeren netjes op volgorde zodat je later niet in de war kunt raken.

Speling vrij afstellen

Naaf demonteren

Zodra je deze moeren losgedraaid hebt zie je een lager zitten. Haal deze er even uit. Nu je toch bezig bent kun je deze direct even mooi schoonmaken en opnieuw in het vet zetten. Je kunt nu het hele wiel omhoog halen. Soms moet je even een tikje op het wiel geven zodat hij los schiet. Als het goed is heb je nu je wiel in je hand en staat de naaf nog in de bankschroef.

Versnellingsnaaf smeren

Nu de versnellingsnaaf helemaal kaal in je bankschroef staat kun je mooi even controleren hoe je naaf eruit ziet. Ziet alles er netjes uit en staat alles in mooi wit vet? Top, niets meer aan doen. De kans dat dit zo is is overigens niet heel groot. Vaak ziet alles er wat bruin en vies uit. Dit betekend dat je naaf wel een opknap beurtje kan gebruiken. Vul bakje waar de naaf in past met motorolie. Zet de versnellingsnaaf in deze grote bak olie. Laat de naaf bij voorkeur een nacht weken. Hoe langer hoe beter.

Ondertussen heb je mooi de tijd om de naafhuls (binnenkant van je achterwiel) schoon te maken. Waarschijnlijk is deze ook erg smerig. Dit kun je doen met een doek en wat wd40 of remmen reiniger. Zodra deze binnenkant netjes gepoetst is kun je er nog een dun laagje vet in doen. Vooral in de lagerschaal.

Wanneer je de naaf na een nacht uit de bak met olie haalt zie je op de bodem van dit bakje waarschijnlijk een laagje drap liggen. Dit is roest, slijpsel en andere rotzooi wat niet thuishoort in je achterwiel. Til de naaf uit de olie en laat hem even uitlekken. Zodra deze goed uitgelekt is kun je hem terug in de naafhuls (het achterwiel) plaatsen.

Naaf monteren en speling vrij afstellen

Plaats de naaf voorzichtig terug in het wiel, duw het lager weer in de lagerschaal en draai de conus weer op de as. Om het achterwiel speling vrij af te stellen draai je de conus hand vast. Voel vervolgens of er speling op zit en of hij nog soepel loopt. Zit er speling op? Draai de conus een halve slag vaster. Loopt hij nog wat stroef? Draai de conus dan iets losser. Zodra het wiel perfect afgesteld is monteer je de contramoer. Houd de conus vast en draai de contramoer er tegenaan. Zorg dat het geheel goed vergrendeld zit. Controleer nogmaals of er geen speling op het wiel is ontstaan en of hij nog steeds goed soepel loopt.

Rem monteren

Je kunt nu de rem weer monteren. Zorg dat deze in dezelfde stand staat als de versnellingscassette aan de andere kant van het achterwiel. Draai vervolgens de moer weer vast met een sleutel 17. Zelf draai ik hem net niet helemaal vast. Op die manier kun je de rem nog iets verdraaien tijdens het monteren van het achterwiel.

Heb je nog vragen over je eigen versnellingsnaaf onderhouden of is er iets niet gelukt? Laat het gerust weten in de reacties onder dit bericht en we zorgen ervoor dat je vraag zo snel mogelijk beantwoord word.

24 reacties

  1. rechterzijde van 7versnellingsnaaf gedemonteerd.afstelling ontregeld.
    kom niet verder met schakelen 1 en 2. wiel loopt zwaar. HELP

      1. 5W40 en 10W40 zijn even dik. De een kan een groter temperatuurbereik aan. 5W30 is wat dunner. Het schoonmaken gaat dan beter, maar misschien is hij te dun om goed te smeren. Dat weet ik niet.

        1. Ha andere sleutelaars, vroeger smeerde ik mijn 3 versnellings Sturmey Archer met Kroon fietsolie. Ik heb nog ‘n flesje staan. Hij is behoorlijk dun. In die Assen zitten allerlei kleine palletjes en veertjes die soepel moeten bewegen, dus hoe dunner de olie hoe beter lijkt me. Ik zou gaan voor 5W 30, maar als de Shimano’s het ook goed doen op 10W 30 of 40 is daar natuurlijk niets op tegen.

  2. Leuk filmpje, maar waarom moet je naaf minstens een half uur in de olie liggen? Het is toch geen kip die gemarineerd moet worden? Olie trekt niet in metaal lijkt me. Gewoon onderdompelen en klaar is keer

    1. Nou Henk, mij lijkt om al die troep, roest, zand, ijzerslijpsel enz de gelegenheid te geven eruit te zakken. Dus liever ‘n nachtje laten ‘weken’ dan meteen weer terugzetten. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Ik ga de mijne na de zomer doen. ?

  3. Goedemiddag,
    Een vraagje: wat betekent het laatste deel van de Nexus naafcodering?
    Bijv. SG7R46. SG7 lijkt me duidelijk Shimano Gear 7.
    Maar wat betekent R46, R45, R42 ?
    Alvast dank!
    Mvg,
    Henno

    1. Hoi mijn naam is Johan ik heb de naaf in de moterolie staan maar er is een onderdeelte uit gevallen
      Het lijkt denk ik op een tand maar weet niet waar het precies vandaan komt kunt u mij helpen?

      1. Op het uiteinde van de versnellingsnaaf, aan de kant waar de rollerbrake zit, zitten vier tandjes. Deze zitten vast met een dunne veerring. Ze kunnen er vrij makkelijk uit maar gelukkig ook weer in. Tijdens het fietsen grijpen die tandjes in de getande rand van het naafhuis. Ze zorgen er voor dat je wiel wordt aangedreven tijdens het trappen. Ze klappen dan uit. Als je ophoudt met trappen klappen ze in en heb je vrijloop.

  4. Hallo;

    Bedankt voor de duidelijke instructies!

    Ik ben in het bezit van een Batavus fiets met een SHIMANO SG-7R46 achternaaf .
    Aangezien de versnelling niet meer werkte (alleen in de 3e versnelling nog) heb ik de naaf uit elkaar gehaald. Nu blijkt er een klein palletje te zijn afgebroken (het is een onderdeel nummer van Shimano Y308 98040), deze ring heeft 2 van deze palletjes.
    Ik heb de losse stukjes uit de naaf verwijderd, goed uit gespoeld en weer (met een palletje minder) in elkaar gezet. Tot min grote verbazing werkt de versnelling weer, Voor zover ik kan beoordelen zijn deze palletjes om aandrijving van de naaf naar de behuizing over te brengen. Graag zou ik dit deel van de naaf voor de veiligheid toch weer in orde willen maken. Is het mogelijk om losse onderdelen voor dit type naaf ergens te kopen?, Een heel nieuw wiel is wel een erg dure aangelegenheid voor een fiets van meer dan 15 jaar oud.

    Mvgr.

    Wim

  5. Duidelijk filmpje. Het onderhouden is hiermee goed te doen. Maar ik zoek wat hulp bij het oplossen van een probleem. Ik heb een fiets met een Nexus 8 versnelling die enkel nog werkt in één van de lage versnellingen. Dus al schakel ik van 1 naar 8 en terug, er verandert niets en de fiets blijft in dezelfde versnelling staan. De kabel lijkt in orde te zijn. wat zijn de volgende punten om te controleren? En waar moet ik dan op letten?

  6. Hello and thanks for the video. I bought a new gearbox because my mechanic told me it needs to be replaced! Even the new one makes strange noises or metallic knocks while I pedal. My doubt is that the wheel, fixed, does not slide freely but continues to have the noise of spheres and is not very free, in addition to the metallic blows while I pedal! Do you have any suggestions? After bathing in the old gearbox oil, I want to test whether anything has changed. I think the problem is the bearing opposite the shift mechanism. Thank you

  7. Dank voor deze uitleg. Zou je een zelfde uitleg kunnen geven over de Sram Automatix? Mijn vrouw heeft een fiets met zo’n achterwiel. Dit achterwiel blokkeert sinds vorige week van de 1 op de andere dag. Zou erg geholpen zijn met uitleg hoe ik het moet doen. Alvast dank.

  8. Ik heb mijn Alfine 8 speed een aantal maanden gelden zelf onderhouden samen met een vriend die alles op dit soort sites had uitgezocht. De naaf was in de winkel bij 16.000km uit elkaar geweest en nu bij 25.000km.
    We hebben alles met remmenreiniger en een doek schoon gemaakt, Alle kogellagers en schalen goed ingevet met wit vet. Daarna de naaf in versnellingsbak olie gedaan 75W-90, tot er geen belletjes meer uit de naaf komen. Daarna 15 min. laten uitlekken. En vervolgens alles weer gemonteerd.
    Alles loopt al weer een kleine 4000km als een zonnetje.
    Het enige wat mij opviel is dat je de zijkant er lastig vanaf kunt draaien doordat er een kunststof plaat losgedraaid moet worden met vier inkepingen. Daar zal ik de volgende keer iets voor moeten frezen of zagen uit een plaatje trespa, dat er precies op past.
    Ik vraag mij wel af of ik er goed aan heb gedaan deze olie te gebruiken?
    De smerende eigenschappen zijn erg goed van deze olie, maar hij is wel iets dikker dan motorolie.

  9. Hallo fietsmonteur,
    Leuke en begrijpelijke filmpjes.
    Dus zo getogen om de versnellingsnaaf te demonteren, klopt geheel tot dat ik de naaf uit het huis wil halen en dat lukt niet.
    De naaf zelf zit los (kan hem heen en weer bewegen) en ook met korte beweging omhoog lukt niet, met plastic hamer de as een paar tikken gegeven, geen beweging.
    Het lijkt of aan de andere kant ( versnellingskant) van de as ook nog iets gedemonteerd moet worden .
    De fiets is een Batavus Crescendo
    Graag uw advies
    Alvast bedankt
    Jan

    1. Hoi Jan,

      Het blijft lastig beoordelen op afstand maar in principe zou hij los moeten kunnen. Het is niet nodig om iets te demonteren aan de versnellingskant. Als u alles heeft gedaan zoals in het filmpje moet hij er uit kunnen.

      1. Beste Ben,
        Sorry voor de late reactie.
        Het is in ieder geval goed te vernemen dat ik niets verkeerd heb gedaan.
        Ik ga proberen de rand aan de versnellingskant in te spuiten met kruipolie, want ik heb het vermoeden dat de as vast zit door het vuil.
        U verneem het nog wel.
        Jan

        1. Beste Ben,
          De as ligt momenteel te zwemmen in de olie.
          Het probleem zat in de kunststof kap welke over het ashuis ( als ik het zo mag noemen ) zit, uiteraard goed vervuild, maar met kruipolie en een schroevendraaier kwam hij los.
          Bedankt en tot de volgende keer
          Jan

  10. Wij hebben twee Batavus Emotion c 3 met de Nexus 8 versnelling naaf .
    Deze heb ik beide na 20 duizend gedemonteerd gereinigd en alles op slijtage gecontroleerd geen gebreken ontdekt , daarna het hele binnenwerk in de blauwe Shimano olie laten weken uit laten lekken en goed in de Shimano. Gear vet gezet .
    Bij het terug monteren is het van belang dat je de gele markeringen strepen op de versnelling naaf recht in lijn tegen elkaar zet , zorg dat de 8versnelling in z,n 4 staat bij het aansluiten van de kabel op de versnellingsnaaf zorg ervoor dat de gele markeringen exact op lijn staan anders zal de schakel stand niet kloppen .
    Onze Nexus versnellingen werken weer als nieuw .
    Maar adviseer wel , als leek er niet aan te beginnen

  11. Ik heb de naaf schoongemaakt en dat is allemaal goed gegaan. Bovenste kleine kogellager en het deel dat daarop zat vervangen vanwege slijtage. Ding loopt na 10 jaar weer harstikke soepel. Echter, de trappers bewegen nu mee, of ik de fiets vooruit of achteruit beweeg, maakt niet uit. Er lijkt ook enigszins hoorbare wrijving te zijn aan de kettingkant door de stofkap.
    Ik heb de conus al losser proberen te draaien, dat werkt. Echter, als ik de conus zo los draai dat de trappers niet meer meebewegen, dan wiebelt het wiel weer.
    Aan de kettingspanning lijkt het niet te liggen, die heb ik heel strak en heel los gedraaid en bij beide bewegen ze mee.

    Kan ik hier wat aan doen of is er een kans dat er nog een onderdeel versleten is in de naaf wat moet worden vervangen? Ding schakelt perfect en loop soepel.

    1. beste Erik,

      Heb je hier uiteindelijk een oplossing voor gevonden? ik heb een sg-c3000-7r binnenwerk vervangen door een sg-c3001-7r binnenwerk en heb nu precies hetzelfde probleem. Het is puur de wrijving tussen de stofkap en het tandwiel, zodra ik het tandwiel demonteer is de wrijving weg.

      inderdaad niks van te merken tijdens trappen (dan draait het tandwiel niet t.o.v. de stofkap), maar zodra je stopt met trappen en hij “freewheelt” merk je het.

      groet,
      Bart

  12. Er is ook Shimano Naafvet te koop voor Nexus versnellingsnaven.

    Ook voor rollerbrakes kan je shimano vet kopen.

    Maar wat is dat allemaal eigenlijk? Kan je beter motor olie kopen? Welke soort? Dat lijkt mij meestal goedkoper.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *