Versnellingsnaaf onderhouden

Versnellingsnaaf onderhouden – Nexus servicen

Versnellingsnaaf onderhouden

Zelf je versnellingsnaaf onderhouden. Het klinkt als iets wat alleen de fietsenmaker kan. Dit is niet het geval. Ja ja ja, het is inderdaad iets voor de gevorderde klusser maar met wat handgereedschap en technisch inzicht moet ook jij dit zelf kunnen doen! Het enige stuk ”speciale gereedschap” wat je nodig gaat hebben tijdens deze reparatie is een conus sleutel 14. Deze kun je HIER bestellen in een set voor 5,95.

Waarom moet je je Nexus naaf servicen?

Er kunnen een aantal redenen zijn om je Shimano Nexus 3, 7 of 8 speed naaf uit elkaar te halen. Soms loopt hij simpelweg niet meer zo lekker als je gewend bent. Soms schakelt je fiets slecht. En het kan natuurlijk gebeuren dat een lager kapot is of dat er speling op je naaf zit. Dit alles is op te lossen met het geven van een servicebeurt aan je naaf.

Video versnellingsnaaf onderhouden:

Wiel demonteren

Om te beginnen demonteer je het achterwiel. Dit doe je door de wielmoeren, rem, remverankering, en versnellingskabel los te halen. Uiteraard moet je ook je kettingkast los hebben etc. Voordat je begint aan het servicen van je naaf is het belangrijk dat je dit wel zelf kan. Zoals ik al eerder aangaf: je moet wel wat technisch inzicht hebben.

Demonteer de rem

Zet je wiel bij voorkeur in een bankschroef. Zorg dat de remkant naar boven wijst. Let wel op dat je deze op de platte vlakjes op de as vast zet. Zo loop je niet het risico om de schroefdraad van je as te beschadigen. Draai nu de rem los met een sleutel 17. Zodra je deze eraf hebt gehaald zie je 2 moeren (technisch gezien een contramoer en een conus).

Moeren verwijderen

Draai de moeten die je ziet zitten helemaal los. Houd de onderste moer vast met een conus sleutel 14, Draai de bovenste moer los met een normale sleutel 14. Zorg dat je de volgorde waarin de onderdelen op de as zitten geschroefd onthoud. Leg de moeren netjes op volgorde zodat je later niet in de war kunt raken.

Speling vrij afstellen

Naaf demonteren

Zodra je deze moeren losgedraaid hebt zie je een lager zitten. Haal deze er even uit. Nu je toch bezig bent kun je deze direct even mooi schoonmaken en opnieuw in het vet zetten. Je kunt nu het hele wiel omhoog halen. Soms moet je even een tikje op het wiel geven zodat hij los schiet. Als het goed is heb je nu je wiel in je hand en staat de naaf nog in de bankschroef.

Versnellingsnaaf smeren

Nu de versnellingsnaaf helemaal kaal in je bankschroef staat kun je mooi even controleren hoe je naaf eruit ziet. Ziet alles er netjes uit en staat alles in mooi wit vet? Top, niets meer aan doen. De kans dat dit zo is is overigens niet heel groot. Vaak ziet alles er wat bruin en vies uit. Dit betekend dat je naaf wel een opknap beurtje kan gebruiken. Vul bakje waar de naaf in past met motorolie. Zet de versnellingsnaaf in deze grote bak olie. Laat de naaf bij voorkeur een nacht weken. Hoe langer hoe beter.

Ondertussen heb je mooi de tijd om de naafhuls (binnenkant van je achterwiel) schoon te maken. Waarschijnlijk is deze ook erg smerig. Dit kun je doen met een doek en wat wd40 of remmen reiniger. Zodra deze binnenkant netjes gepoetst is kun je er nog een dun laagje vet in doen. Vooral in de lagerschaal.

Wanneer je de naaf na een nacht uit de bak met olie haalt zie je op de bodem van dit bakje waarschijnlijk een laagje drap liggen. Dit is roest, slijpsel en andere rotzooi wat niet thuishoort in je achterwiel. Til de naaf uit de olie en laat hem even uitlekken. Zodra deze goed uitgelekt is kun je hem terug in de naafhuls (het achterwiel) plaatsen.

Naaf monteren en speling vrij afstellen

Plaats de naaf voorzichtig terug in het wiel, duw het lager weer in de lagerschaal en draai de conus weer op de as. Om het achterwiel speling vrij af te stellen draai je de conus hand vast. Voel vervolgens of er speling op zit en of hij nog soepel loopt. Zit er speling op? Draai de conus een halve slag vaster. Loopt hij nog wat stroef? Draai de conus dan iets losser. Zodra het wiel perfect afgesteld is monteer je de contramoer. Houd de conus vast en draai de contramoer er tegenaan. Zorg dat het geheel goed vergrendeld zit. Controleer nogmaals of er geen speling op het wiel is ontstaan en of hij nog steeds goed soepel loopt.

Rem monteren

Je kunt nu de rem weer monteren. Zorg dat deze in dezelfde stand staat als de versnellingscassette aan de andere kant van het achterwiel. Draai vervolgens de moer weer vast met een sleutel 17. Zelf draai ik hem net niet helemaal vast. Op die manier kun je de rem nog iets verdraaien tijdens het monteren van het achterwiel.

Heb je nog vragen over je eigen versnellingsnaaf onderhouden of is er iets niet gelukt? Laat het gerust weten in de reacties onder dit bericht en we zorgen ervoor dat je vraag zo snel mogelijk beantwoord word.

14 gedachtes op “Versnellingsnaaf onderhouden – Nexus servicen”

  1. T.J.v.d. Hooft

    rechterzijde van 7versnellingsnaaf gedemonteerd.afstelling ontregeld.
    kom niet verder met schakelen 1 en 2. wiel loopt zwaar. HELP

      1. 5W40 en 10W40 zijn even dik. De een kan een groter temperatuurbereik aan. 5W30 is wat dunner. Het schoonmaken gaat dan beter, maar misschien is hij te dun om goed te smeren. Dat weet ik niet.

        1. Ha andere sleutelaars, vroeger smeerde ik mijn 3 versnellings Sturmey Archer met Kroon fietsolie. Ik heb nog ‘n flesje staan. Hij is behoorlijk dun. In die Assen zitten allerlei kleine palletjes en veertjes die soepel moeten bewegen, dus hoe dunner de olie hoe beter lijkt me. Ik zou gaan voor 5W 30, maar als de Shimano’s het ook goed doen op 10W 30 of 40 is daar natuurlijk niets op tegen.

  2. Leuk filmpje, maar waarom moet je naaf minstens een half uur in de olie liggen? Het is toch geen kip die gemarineerd moet worden? Olie trekt niet in metaal lijkt me. Gewoon onderdompelen en klaar is keer

    1. Nou Henk, mij lijkt om al die troep, roest, zand, ijzerslijpsel enz de gelegenheid te geven eruit te zakken. Dus liever ‘n nachtje laten ‘weken’ dan meteen weer terugzetten. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Ik ga de mijne na de zomer doen. 👋

  3. Goedemiddag,
    Een vraagje: wat betekent het laatste deel van de Nexus naafcodering?
    Bijv. SG7R46. SG7 lijkt me duidelijk Shimano Gear 7.
    Maar wat betekent R46, R45, R42 ?
    Alvast dank!
    Mvg,
    Henno

    1. Hoi mijn naam is Johan ik heb de naaf in de moterolie staan maar er is een onderdeelte uit gevallen
      Het lijkt denk ik op een tand maar weet niet waar het precies vandaan komt kunt u mij helpen?

      1. Op het uiteinde van de versnellingsnaaf, aan de kant waar de rollerbrake zit, zitten vier tandjes. Deze zitten vast met een dunne veerring. Ze kunnen er vrij makkelijk uit maar gelukkig ook weer in. Tijdens het fietsen grijpen die tandjes in de getande rand van het naafhuis. Ze zorgen er voor dat je wiel wordt aangedreven tijdens het trappen. Ze klappen dan uit. Als je ophoudt met trappen klappen ze in en heb je vrijloop.

  4. Hallo;

    Bedankt voor de duidelijke instructies!

    Ik ben in het bezit van een Batavus fiets met een SHIMANO SG-7R46 achternaaf .
    Aangezien de versnelling niet meer werkte (alleen in de 3e versnelling nog) heb ik de naaf uit elkaar gehaald. Nu blijkt er een klein palletje te zijn afgebroken (het is een onderdeel nummer van Shimano Y308 98040), deze ring heeft 2 van deze palletjes.
    Ik heb de losse stukjes uit de naaf verwijderd, goed uit gespoeld en weer (met een palletje minder) in elkaar gezet. Tot min grote verbazing werkt de versnelling weer, Voor zover ik kan beoordelen zijn deze palletjes om aandrijving van de naaf naar de behuizing over te brengen. Graag zou ik dit deel van de naaf voor de veiligheid toch weer in orde willen maken. Is het mogelijk om losse onderdelen voor dit type naaf ergens te kopen?, Een heel nieuw wiel is wel een erg dure aangelegenheid voor een fiets van meer dan 15 jaar oud.

    Mvgr.

    Wim

  5. Duidelijk filmpje. Het onderhouden is hiermee goed te doen. Maar ik zoek wat hulp bij het oplossen van een probleem. Ik heb een fiets met een Nexus 8 versnelling die enkel nog werkt in één van de lage versnellingen. Dus al schakel ik van 1 naar 8 en terug, er verandert niets en de fiets blijft in dezelfde versnelling staan. De kabel lijkt in orde te zijn. wat zijn de volgende punten om te controleren? En waar moet ik dan op letten?

  6. Hello and thanks for the video. I bought a new gearbox because my mechanic told me it needs to be replaced! Even the new one makes strange noises or metallic knocks while I pedal. My doubt is that the wheel, fixed, does not slide freely but continues to have the noise of spheres and is not very free, in addition to the metallic blows while I pedal! Do you have any suggestions? After bathing in the old gearbox oil, I want to test whether anything has changed. I think the problem is the bearing opposite the shift mechanism. Thank you

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *