7 redenen waarom jouw fiets zwaar fietst

7 redenen waarom jouw fiets zwaar fietst

Je fiets fietst zwaar. Balen! Niets is frustrerender dan helemaal bezweet op je werk aankomen. Maar wat kan er nou allemaal voor zorgen dat het voortbewegen van je tweewieler zo vreselijk veel energie kost. Bekijk hieronder de meest voorkomende redenen waarom jouw fiets zwaar fietst en hoe je dit kunt oplossen.

Reden 1: Banden

Laten we maar beginnen met de meest voorkomende en tevens meest voor de hand liggende reden waarom jouw fiets niet lekker soepel fietst. De banden. Veel mensen fietsen op zachte banden. Op deze manier heb je veel meer weerstand tijdens het fietsen. Wanneer je je banden goed op spanning houd heb je zo weinig mogelijk weerstand. Weten hoe hard jouw banden opgepompt kunnen worden? Dit kun je terugvinden op de zijkant van je fietsband. 

Op onderstaande foto zie je een fietsband met daar op de tekst ‘’Inflate to MIN 2.5 BAR, MAX 4.5 BAR’’ Dit betekend dat de band minimaal 2,5 bar moet hebben en tot maximaal 4.5 bar opgepompt kan worden. Bij 4.5 bar fietst deze fiets op zijn lichtst.

Fiets fietst zwaar. banden oppompen

Vaak denken mensen dat het ook aan de breedte van je fietsband kan liggen. Ik hoor vaak mensen zeggen ”mijn fiets fietst zwaar omdat ik brede banden heb”. Dit is niet het geval. Als je banden op de juiste spanning staan lopen bredere banden juist een stuk lichter.

Reden 2: Iets loopt aan

Het is mogelijk dat er iets aanloopt. Denk bijvoorbeeld aan je spatborden, je kettingkast of misschien loopt je wiel wel tegen het frame aan. Dit kunnen allemaal oorzaken zijn van een zwaar trappende fiets. Controleer dus altijd goed of je wielen nergens tegenaan komen.

Fiets fietst zwaar. aanlopen

Reden 3: Snelbinders

Het klinkt misschien niet erg logisch. Toch is dit een veel voorkomend probleem. Wanneer een snelbinder uitrekt of misschien zelfs knapt kan deze zich tussen je wiel en het frame werken. Dit zorgt ervoor dat je wiel erg zwaar loopt. Deze snelbinder er weer tussen weg krijgen kan een vervelend klusje zijn. Toch kun je met een schaar, een tang en flink wat geduld dit prima zelf doen. In hele extreme gevallen kan het nodig zijn om je wiel even los te halen. In dit geval zul je een sleutel 15 nodig hebben.

Reden 4: Ketting

Wanneer je ketting vies of verroest is kan deze ervoor zorgen dat je fiets veel zwaarder fietst. Ook kan het zijn dat je fietsketting te los of juist veel te strak staat.

Zorg dat je ketting op de juiste spanning staat, zorg ervoor dat hij mooi schoon en goed ingevet is. Is je fiets echt heel erg verroest? Monteer dan een nieuwe ketting.

Reden 5: Remmen

Als je kabels verroest zijn of je remmen verkeerd af gesteld zijn kan je fiets een stuk zwaarder lopen. Controleer of de remmen soepel werken. Knijp de handrem in en voel of hij goed soepel heen en weer beweegt. Als dit zo is kun je verder kijken. Kraakt en piept hij tijdens het inknijpen van de remhendel? Dan kun je de kabels vervangen.

Til je fiets op zodat het voorwiel van de grond af komt. Geef het wiel een slinger. Loopt hij soepel? Herhaal dit met het achterwiel. Als het wiel niet helemaal soepel draait kun je proberen de rem even los te halen. Heb je de rem losgehaald en loopt hij plotseling wel goed? Top. Je kunt hieruit opmaken dat het aan je remmen ligt. Dit probleem kun je in 9 van de 10 gevallen oplossen door de kabels te vervangen.

Reden 6: Afstelling van je wiel

Dit is een iets vervelender probleem maar ook dit is te verhelpen. Wanneer je de wielen hebt rondgedraaid, de rem los hebt gehaald en hij vervolgens nog steeds zwaar loopt is de kans groot dat dit veroorzaakt word door verkeerde afstelling van je wiel. Hier hebben wij uiteraard ook een artikel over geschreven. LEES HIER hoe je dit kunt oplossen.

Vuistregel bij het afstellen van je achterwiel: Draai de conus hand vast, draai vervolgens de vergrendeling vast. Heb je geen idee waar ik het over heb? Lees even de verschillende artikelen op deze blog over achternaven etc. Kom je er niet uit of heb je hier helemaal geen zin in? Ga dan even langs de fietsenmaker. Dit is een klein klusje wat ze wellicht zelfs even tussendoor voor een kleine vergoeding kunnen doen.

Reden 7: Je zithouding

Staat je fiets op de juiste hoogte? Wanneer je zadel veel te laag staat kun je niet op de juiste manier kracht zetten. Zorg er dus altijd voor dat je zithouding in orde is. Je fietszadel 5 centimeter omhoog zetten kan een wereld van verschil maken.

Trapas

Het kan ook zijn dat er iets niet klopt aan je trapas. Dit is misschien een iets te groot probleem voor jou als lezer van dit artikel. Als er speling op je trapas zit kan het zijn dat hier iets mis mee is. Fiets even langs de fietsenmaker om te kijken wat je hier aan kunt doen of lees hier alles over het vervangen van een trapas.

Je fiets fietst zwaar en het is niet 1 van bovenstaande redenen? Reageer dan even op dit bericht met een uitgebreide beschrijving over hoe je fiets fietst. Wij komen zo snel mogelijk met een antwoord op je vraag.

Heeft je fiets meerdere van bovenstaande problemen en zie je het niet meer zitten om deze fiets op te (laten) knappen? Misschien is je fiets dan gewoon aan vervanging toe. Koop hier al vanaf 259,- een nieuwe licht fietsende fiets.

23 reacties

      1. dat is onzin. of je bij de grond kan met de juiste zadel hoogte hangt af van de hoogte van de trapas. Bij een Oma fiets zal dat makkelijk kunnen , maar bij mijn MTB gaat dat niet, omdat de trapas daar veel hoger zit. Wim

        1. De juiste zadelhoogte heeft NIETS te maken met hoe hoog de trapas zit.
          Het heeft te maken met wat men ZELF wil. En hoe men zijn/haar voeten op de grond kan plaatsen terwijl hij/zij op het zadel zit.
          De een wil met de hele voetzool op de grond kunnen staan.
          Ikzelf wil dat mijn tenen de grond kunnen raken.
          En weer een ander persoon heeft een andere wens hierbij.

          Frank

          (P.S. Ik verzoek U om mij NIET voor een leugenaar uit te maken, of mij te vertellen dat ik niet weet waar ik het over heb)

          1. Beste Frank,

            Jouw uitleg raakt kant noch wal.
            De juiste zadelhoogte heeft er alles mee te maken om kniepijn te vermijden. Als het zadel te laag staat kan je je benen niet volledig strekken.

            vuistregel is op het zadel gaan zitten, pedaal volledig naar beneden en de hiel van de voet op het pedaal zetten

            Tom

      2. Mijn fiets, fiets zwaarder nadat er nieuwe banden om gekomen zijn, heb de fiets weer heen gebracht, hebben ze het ketting gespannen en gesmeerd, 17,50 lichter, maar nog niets opgelost, wat kan het zijn, wordt hier moedeloos van.

        1. Het kan met de banden te maken hebben.
          heb je gecheckt of ze de goede bandenspanning hebben?
          Ik zie heel vaak mensen fietsen met (veel) te zachte banden.

          Vraag iemand om te kijken hoe ver de band wordt ingedrukt als je op je fiets zit. Zorg dat je fiets stabiel tegen een muur/kast staat. En zorg dat je fiets op de rem staat (Of op slot).
          En stap op je fiets. Met allebei de voeten op de trappers.
          Zit je velg vlakbij de grond? Dan is de band te zacht.

          Je kunt ook in de band knijpen. Knijp in de ZIJKANT van de band.
          (De witte reflectiering op de band / Of vlakbij de velg).
          Knijp NIET in het loopvlak (die kun je bijna niet indrukken)
          Kun je de band makkelijk inknijpen? Dan is de band te zacht.
          Kun je band (bijna) niet inknijpen? Dan is de band hard genoeg.

          Het probleem kan dan zitten bij een aanslepende rem. Of er is iets met de naaf mis.

  1. Ik heb een fiets met voor twee versnellingsbladen en achter een stuk of 10. Nooit problemen mee gehad. Sinds kort is het: Hoe harder ik trap hoe meer die afremt. Ik heb alle mogelijke combinatie van versnellingen uitgeprobeerd.

  2. Hoi hoi!
    Mijn fiets, fietst steeds zwaarder hoelanger je erop fietst. Heeft die een tijdje stil gestaan en je gaat dan weer fietsen dan is het wel oké, maar na een paar honderd meter wordt het steeds zwaarder tot je bijna niet meer vooruit komt.

    1. Hoe lang heeft de fiets stil gestaan?
      Door lang te laten staan kan het vet in de naaf vaster worden.
      Er kan ook vuil in de naaf zitten.
      Maak je naaf goed schoon en vervang als nodig is, het vet.
      En controleer ook of de rem niet aansleept.
      De kabels kunnen stroever zijn geworden doordat ze licht zijn gaan roesten.

  3. Hallo,

    De fiets van mijn vrouw trapt heel zwaar. Het is een fiets met versnellingen en als ze achteruit trapt dan gaat dat ook heel moeizaam en kan ie amper achteruit trappen.

    1. Dat klinkt als dat er iets mis is met de trapas van de fiets.
      Haal de ketting van het voortandwiel af, Draai dan de trappers rond en kijk of de trapas dan ook stroef draait. Zo ja… Dan is er iet s mis met de trapas. Zo nee…. Dan zit het probleem in de achternaaf van de fiets

  4. Hallo,

    Mijn fietst alleen zwaar als ik begin te fietsen, bij het optrekken zal ik maar zeggen. Daarna gaat hij als een zonnetje. Ik heb een omafiets met alleen een terugtraprem. Ik ben benieuwd wat ik eraan kan doen.

    Groet, Kim

  5. Hoi hoi!
    Mijn fiets, fietst steeds zwaarder hoelanger je erop fietst. Heeft die een tijdje stil gestaan en je gaat dan weer fietsen dan is het wel oké, maar na een paar honderd meter wordt het steeds zwaarder tot je bijna niet meer vooruit komt.

  6. Mijn fiets trapt sinds kort heel zwaar; maakt niet uit in welke versnelling ik schakel (heb een oude Gazelle stadsfiets met nexus 7 versnelling). Als ik ongeveer 10 minuten heb gefietst, gaat het wat soepeler. Ben al langs de fietsenmaker geweest en die heeft de ketting vervangen (zonder overleg met mij) en ook iets in de achteras. Kosten 95 euro. Volgens hem alles in orde nu. Maar de fiets trapt nog steeds loeizwaar. Bandenspanning is goed en er loopt niets aan. Wat kan er aan de hand zijn?

  7. Beste.
    Ik heb een giant fiets anytour rs1.
    Het is geen E-bike maar gewone fiets.
    Mijn loopt super vlot als ik er aan draai en de fiets ophef.
    Zowel voor als achter.
    Er raakt nergens niks.
    Het is een vrij nieuwe fiets.
    Toch heb ik de in druk als ik erop fiets en ik mij uit laat lopen hij vrij snel snelheid afneemt.
    Maar het is niet dat er ergens iets raakt.
    Kan het ook met gewicht te maken hebben dat de as van wiel niet te goei vrij loopt omdat ze beast is.
    Heb ook al vaak last gehad van tikken de spaken.
    Zijn geen gebuste velgen jammer genoeg.
    Fiets zou tot 120kg zijn.
    Ik weeg er namelijk 117kg.
    Heb giant al een mail gestuurd.
    Maar krijg geen reactie terug.
    Hebben jullie een verklaring voor het probleem.
    Alvast bedankt.

    Groetjes Bjorn

    1. Kan het niet zijn dat de naven te strak zijn afgesteld?
      Als je de wielen loshaalt zou er minuscuul (zeer weinig) speling in naaf van de wielen moeten zitten.
      Zit er dan géén minuscuul (zeer weinig) speling in? dan heb je kans dat bij het monteren van de wielen, je de wielen te strak vastzet. En gewicht moet geen probleem zijn.
      Veel fietsen kunnen een gewicht aan tot 130kg (inclusief het gewicht van de fiets zelf)
      Ikzelf heb een tijd terug gefietst met een hoog gewicht.
      Het totaal was toen 135kg.
      (mijn gewicht; 80kg / fiets; 30kg / Bagage; 25kg)

  8. Mijn dochter haar (2 jaar oude) fiets met Nexus 7 versnellingen trapt sinds een paar dagen plots erg zwaar, net of er iemand lichtjes de remmen bedient terwijl je trapt! Als je niet meer rapt maar je laat bollen loopt hij lekker licht verder… Alles onderzocht, voorwiel (met lichte normale weerstand van de Shimano dynamo) en achterwiel draaien op zich soepel rond, trapas (zonder ketting) loopt los, ketting is soepel als nieuw… Maar wanneer ik met de hand draai aan het kamwiel (ketting is eraf) van het achterwiel, terwijl ik het achterwiel een zwier geef zodat het wat ronddraait, dan voel ik dat dat kamwiel van de nexus 7 duidelijk voelbaar ‘zwaar’ ronddraait. Zowel vooruit als achteruit… De (wrijvings)weerstand blijkt dus van binnen uit de versnellingsnaaf te komen. Wat opzoekwerk op internet geeft aan dat dit een vaak voorkomend probleem is met de Nexus 7-speed… Iets zou origineel niet goed gesmeerd zijn. Een goedkope lagering met glijbus in plaats van rol- of naaldlagers…(???)
    Ik ga het binnenwerk in een oliebad leggen zoals je wel op youtube-filmpjes te zien krijgt. En bij de olie wat TSL (super smeermiddel) doen. Ik hoop dat het helpt. Die TSL legt een ‘onverwoestbaar’ glijlaagje op het metaal dat (normaal gezien) niet meer inslijt en dan zeer lage wrijving geeft. Zelfs zonder olie en onder water…

    1. Ik zou ook bij het opbouwen van de naaf ook de speling van de naaf controleren.
      Als het binnenwerk in het wiel wordt gezet moet, er mogelijk een minuscuul (zeer weinig) beetje speling zijn. (aan de zijde met de rem). Anders maak je kans dat, je het wiel te strak vastzet in het frame. En dan draait het wiel (bijna) niet. Ik heb dat bij mijn fiets (met derailleur) ook. Géén minuscuul beetje speling als de wielen uit de fiets zijn? Dan zet ik de wielen bij montage in de fiets te strak vast.

  9. ik heb een omgebouwde electrische fiets, doe nog best zwaar fietst, alsof de accu dus leeg is haha, echter is de fiets zelf n8et zwaar.of iets,.is hier wat aan te doen?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.