Nexus 7 versnelling naaf vervangen

Nexus 7 versnelling naaf vervangen

Zelf Nexus 7 versnelling naaf vervangen. De 7 versnellingsnaaf van Shimano is erg sterk en aardig onderhoudsvrij. Toch kan het zijn dat hij na een tijdje minder goed begint te lopen of misschien zelfs te roesten. Vaak zit het probleem in de afstelling. Wanneer je je versnellingen altijd goed speling vrij en afgesteld houd gaat de naaf zo lang mogelijk mee.

Hoelang gaat een Nexus 7 naaf mee?

Er zijn verschillende verhalen over hoelang deze naaf mee zou moeten gaan. Wanneer je hem goed onderhoud zou hij in ieder geval 15.000 kilometer mee moeten gaan. Dit kan bij goed gebruik nog veel langer zijn. Vaak houd deze naaf het langer vol dan de rest van de fiets.

Wanneer moet je je Nexus 7 naaf vervangen?

Wanneer er een echt harde kraak in naaf zit of wanneer het binnenwerk echt verroest is. Als je versnellingen niet goed afgesteld zijn gaat hij op een gegeven moment rare geluiden maken en soms zelfs echt doortrappen. Elke keer dat de naaf doortrapt slijt hij. Sommige mensen fietsen maanden door met slechte afstelling. In dat geval kun je bijna zeker je naaf vervangen.

Naaf dopen

Voordat je begint met het vervangen van het binnenwerk kun je nog even proberen hem te dopen. Shimano heeft hier zelf speciale olie voor ontwikkeld maar ik doe dit zelf altijd met gewone motorolie. Om je naaf te dopen doe je precies hetzelfde als wat wij hieronder beschrijven alleen je weekt je bestaande naaf een nacht in de motorolie in plaats van het direct vervangen. Giet gewoon een bakje vol motorolie en laat je naaf er een nacht in liggen.

Kogellagers

Er zitten in je naaf 2 kogellagers die je gemakkelijk kunt vervangen. Ook deze kunnen kapot zijn. Wanneer je het binnenwerk demonteert zie je dit snel genoeg. Hieronder foto’s van de 2 gemakkelijk te vervangen kogelringen.

Grote kogelring Shimano 7 Kleine kogelring Shimano 7

Beginnen

Zet de GOEDE naaf met de platte vlakjes in de bankschroef. Nu draai je als eerste de borgmoer die boven de rollerbrake zit los met een sleutel 17.

Maak de naaf alleen los aan de rem kant. Nooit aan de andere kant. Als je dit wel aan de andere kant doet is de kans aanwezig dat je het nooit meer op de juiste manier in elkaar krijgt.

Borgmoer rollerbrake

Wanneer je dit gedaan hebt kun je de rollerbrake er gewoon af pakken. Zodra je dit gedaan hebt zie je een moer en een conus zitten. Deze kun je beide losdraaien met een sleutel 14.

Moer + contramoer naaf

Als deze losgedraaid zijn kun je de hele naafhuls optillen. Het binnenwerk blijft in de bankschroef staan. Nu kun je mooi zien hoe alles in elkaar zit en of hij nog vet genoeg is. Wanneer hij niet vet genoeg is is dit een mooi moment om hem even te dopen in de motorolie.

Naafhuls

Nieuwe naaf monteren

Herhaal dit zelfde proces met de kapotte naaf. Je hebt nu een wiel met een lege naafhuls in je hand en het goede binnenwerk in de bankschroef. Laat het wiel over de goede naaf heen zakken.

Naaf laten zakken

Nu monteer je als eerste de conus. Deze kun je hand vast draaien. Nu beweeg je het wiel even heen en weer en draai je hem rond. Je voelt nu of er nog speling op het wiel zit. Hij moet zo vast zitten dat er geen speling op zit maar hij nog wel helemaal soepel draait. Vaak is dit gewoon hand vast.

Conus monteren

Is je wiel spelingvrij afgesteld? Super! Nu kun je de borgmoer vastdraaien. Houd de conus vast met je conussleutel en draai de borgmoer goed stevig vast. Deze moet goed vast zitten, wanneer dit niet zo is loop je het risico dat er na verloop van tijd speling op het wiel komt te zitten.

Speling vrij afstellen

Zodra dit goed vast zit kun je de rem er weer overheen zetten en deze vastdraaien met de borgmoer. Ik heb even een andere rollerbrake gepakt omdat de oude nogal versleten was.

Rollerbrake monteren

Klaar!

Je hebt nu zelf je Nexus 7 versnelling naaf vervangen. Je kunt nu je wiel weer monteren, de versnellingskabel weer vast zetten en natuurlijk je versnellingen afstellen. Als het goed is loopt hij nu weer als een nieuwe.

Hier nog even een filmpje over het afstellen van je versnellingen.

Heb je nog vragen over Nexus 7 versnelling naaf vervangen? Stel ze gerust en we zorgen dat ze zo snel mogelijk beantwoord worden.

 

37 reacties

  1. Beste, bedankt voor de deskundige uitleg.
    Ik heb een Shimano 7 speed naaf, type SG7R45 die mogelijk aan vervanging toe is.
    Ik zou de behuizing willen behouden. Past hierin een nieuwer type waarvan de behuizing gelijkaardig is (vb SG-C3000-7R)?

  2. Ik ben ook bezig met een Shimano 7 maar dan de SG7R46. Deze heeft een gemeenschappelijke montageinstructie met de SG7R45. Dit betreft alleen de monage aan de fiets, maar dit geeft goede hoop dat er veel gemeenschappelijks is. Nieuw binnenwerk voor de SG7R46 is nog verkrijgbaar bij Holland Bikeshop. Website https://hollandbikeshop.com. Zoekboom: Startpagina – Fietswielen – Achternaaf – Achternaaf Nexus – Shimano binnenwerk Shimano Nexus 7v SG-7R46 182m. Hier zijn ook tekeningen in exploded view te downloaden. Let ook op de aslengte van je oude exemplaar. Er zijn lengtes van 182 en van 201 mm.
    Mijn advies is om de website van Holland Bikeshop goed uit te kammen; misschien kom je er ook iets tegen over de SG7R45. Je zou ook kunnen navragen bij de firma of het binnenwerk van SG7R46 past in een behuizing van de SG7R45. Extra tip: maak de naaf alleen open aan de kant van de rem (zoals in de instructie van Fietsenmakendoejezelf staat) , en laat aan de andere kant de binnenmoer erop zitten. Ik heb die andere kant ook open gemaakt en krijg het inderdaad NIET MEER GOED IN ELKAAR: er zitten twee schroefveren in de drijfkop met de roterende aandrijving van de schakelmechaniek, waarvoor je waarschijnlijk hulpstukken nodig hebt om ze goed te kunnen monteren.
    Veel succes met het verder proces!

    1. ik heb op een 8 versnellingsnaaf een nieuw tandwiel gezet. De fiets schakelde al slecht maar nadat ik hem weer in elkaar had gezet begon de naaf te kraken.
      Wederom uit elkaar gehaald. Bleek een stukje van een lager binnen in de naaf te zitten.
      In elkaar gezet maar wil niet meer schakelen.
      Wat is er fout gegaan.

      1. Hallo G,

        Wij hebben elkaar inmiddels ontmoet en het tandwiel en de stofkap anders gemonteerd. Vervolgens hebben we de naaf nog even goed bekeken en leek alles op optische schade na aardig in orde.

        Is het probleem inmiddels opgelost?

        Groeten,

        Benn

        1. Sorry voor de late reactie. Heb het wiel weer in de fiets gezet maar wou weer niet schakelen. Heb op marktplaats een ander wiel op de kop getikt en deze in de fiets gezet. Het andere wiel heb ik nog. Gr. Gerard

  3. Dag,

    Ik heb hier een nexus 8 (sg8r31) waar e en stuk snelbinder tussen ketting en wiel is geraakt. Sindsdien kraakt het achterwiel. Alles gedemonteerd. Nu blijkt dat sommige kogeltjes in het lager zijn los geraakt (grote ring/kettingkant) Misschien domme vraag maar het lukt me niet die kogeltjes zodanig aan de naaf/het wiel te bevestigen dat ze er niet meer uitvallen. Hoe krijg ik de kap/kogelhouder zodanig aan de naaf/het wiel dat de kogeltjes er niet uitvallen? En is er een foefje om de borgring (tandwiel) weer te bevestigen? Net bijna een uur bezig geweest, ik krijg het niet voor elkaar… Alvast bedankt voor het meedenken. Top site trouwens dit!

  4. Ik heb ook een soortgelijk type, een rood streepje welke je met een opstaand deel moet uitlijnen. Dit lukt allemaal netjes vanuit de 4de versnelling zoals ook in de filmpjes.

    Echter lijken de cijfers in de handgreep niet goed te staan. als ik hem van 1 naar 7 draai heb ik het gevoel alsof ik maar 6 versnellingen heb, ik kan doordraaien tot 7 maar hij maakt geen klik.

    Is er een manier om hier iets in te stellen?

    1. als je de versnellings kabel los maakt achter . bij tandwiel ,versnelling in 1 zet moet de lengte 110 mm zijn Nexus 7 of 8 . van buitenkabel tot schroefje
      Je kunt deze weer monteren. na het schroefje kort afknippen.
      succes

  5. Hallo,

    Ik ben een bakfiets aan het opknappen van popal. Deze heeft een nexus 7 naaf versnelling. Deze was goed op de kabel na.

    Maar na vervanging en terug plaatsen van alles ( had wiel er ook af ) loopt mijn wiel nu tegen het frame aan.
    Heb aan beide kanten een soort borgringen zitten die in de ophanging vallen zeg maar. Dacht eerst dat 1 van de aan de binnenzijde zat maar de groeven gaven aan de buiten zijde.

    Wat ik probeer of bedenk krijg het niet voor mekaar om het wiel weer in het midden te krijgen.

    Wat doe ik verkeerd.?

    Mvg Martijn

  6. IK heb een fiets met een nexus 7 naaf .
    Alle versnelling doen het goed behalve de 5de versnelling . Die heeft soms een kraak en trapt dan door .Ook staat hij volgens mij goed af gesteld met de 2gele puntjes . Wat zou het kunnen zijn ?
    De het is een elektrische fiets met nog maar 3700 op de teller . Kan de naaf al versleten zijn ?
    Mvg Martijn

      1. Hallo Martijn en Jan,

        Als de versnelling goed is afgesteld (2 gele puntjes precies tegenover elkaar) kun je de schakelcassette nog smeren met wat WD40 oid. Het is belangrijk dat deze soepel loopt. Ook kun je nog de kabel proberen te smeren. Dit doe je door de kabel aan te trekken en de dan zichtbare kabel in te smeren met vet of olie.

        Als alles helemaal soepel loopt en de puntjes exact tegenover elkaar staan moet het goed zijn.

        Het zou voor een fiets met nog geen 4000 kilometer op de teller erg ongebruikelijk zijn maar als het nog steeds niet goed is zou het inderdaad kunnen dat er iets met de naaf aan de hand is. Dit kan veroorzaakt worden door bijvoorbeeld lang door te fietsen met slecht afgestelde versnellingen.

    1. Waarschijnlijk vuile stofkappen. Achter het tandwiel zit een dunne metalen stofkap die draait in de rubberen stofkap die aan het wiel zit. Als die twee stofkappen niet vrij van elkaar kunnen draaien lopen de pedalen mee.

    2. Ben wel benieuwd wat het probleem was? Ik heb namelijk het zelfde en bij mij lijkt de grote kogelring (aan remzijde) in de naaf versleten te zijn.

  7. Heb een probleem met een shimano nexus 7 versnelling heb de cassette vervangen en uitgelijnd ook de binnen en buitenkabel vervangen en de shiffter vervangen maar nog schakkeld hij niet staat in de lichtste versnelling en blijft daar in weet het ff niet meer iemand een idee wat nog te doen?

  8. Loopt de binnenkabel wel goed in de sleuf van de naaf? Dus vanaf het boutje aan het eind van de kabel naar de bevestiging waar de buitenkabel ingestoken is. Is die route van de binnenkabel niet correct dan kan de binnenkabel klem komen te zitten waardoor je niet kunt schakelen.

    1. ik heb een Nexus 7 en fiets meestal op zes en vaak op zeven, kan dat opgeschoven worden zodat 6 en 7 vier en vijf worden? 1 gebruik ik niet en 2 zelden.

      1. Roger, met een kleiner achtertandwiel kun je alle versnellingen in één keer verzwaren, dus dat je voortaan niet enkel meer in z’n 6-7 hoeft te trappen.
        Tel het aantal tandjes van het achterste tandwiel en vervang deze voor een kleiner tandwiel, die dus één a twee tanden minder heeft.

          1. Beste,
            hartelijk dank voor je oplossing, ik heb er lang op moeten wachten maar ze is er eindelijk,
            ik ga er zeker mee aan de slag!

            Vriendelijke groeten
            Roger

  9. Zijn de binnenkanten van de naven uitwisselbaar? Ik komt een advertentie tegen voor een binnenkant voor de SG-C3001-7R / SG-C3000-7R / SG-7R50 / SG-7R46. Is dat allemaal van binnen hetzelfde?

  10. goedemiddag,
    Ik heb een vraag over een nexus 7 SG 7R 50 naaf. Ik Wil de kogelringen gaan vervangen maar ik weet niet zeker welke ik moet bestellen.

    Iemand enig idee welke dit zijn?

    Mvg Michel

  11. Ik heb een Halfords bakfiets met een Nexus 7 naaf. Deze kan nu nog meer in 1 stand staan. Het maakt niet uit in welke versnelling de shifter staat, hij blijft in de eerste versnellingsstand staan. Iemand een idee waar dit aan kan liggen en een oplossingsrichting?

  12. Ik heb een Halfords bakfiets met een Nexus 7 naaf. Een tijdje heeft deze wat moeizaam geschakeld, maar nooit echt een groot probleem. Nu ineens blijft de fiets maar in 1 stand staan, de eerste versnelling. Het maakt niet uit in welke versnelling de shifter staat (1-7), hij blijft in de eerste versnelling. Terugschakelend vanuit de 7 naar de eerste versnelling lijkt de versnellingskabel losser te komen.
    Iemand een idee wat dit kan zijn en hoe ik dit kan (laten) oplossen?

  13. Heb een Shimano 7 versnellingsnaaf gedemonteerd volgens het boekje en opnieuw in de olie gedompeld en weer gemonteerd, nu veert de versnellingsring niet meer terug en krijg de LOCKRING niet meer 45 graden gelockt want de lockgleuf zit iets te laag. Wie iemand de oorzaak hiervan en heeft hiervoor een oplossing?

  14. Ik heb een Nexus 7 versnellingennaaf.
    Mijn versnelling kan alleen nog maar in de lichtste stand.
    Na het demonteren van mijn achterwiel, zag ik dat er drie losse onderdelen aan het einde van de versnellingskabel, los hingen. Geen idee hoe dit heeft gezeten en ook niet hoe dit te repareren.
    Is hier een instructie voor?

  15. Hallo! Ik heb een vraag. Ik heb mijn batavus nexus7 achterwiel er vandaag uitgehaald. Band vervangen. En aan de remtrommel kant zag ik een vrij grote (maat 17) moer, en aan de kant van versnelling+tandwiel zag ik een ronde met vlakke kant moer. Daar heb ik aan zitten draaien om speling uit het wiel te krijgen. Maar nadat ik de boel weer gemonteerd had en een stukje ging fietsen, gaat regelmatig mijn ketting eraf (stond wel goed gespannen) en trapt mijn trapper regelmatig door. De versnelling zelf staat nog goed afgesteld, de 2 nokjes met rode strepjes staan precies gelijk in de vierde versnelling. Ik vermoed dat het draaien aan de moeren aan de linkerkant en rechterkant van de naaf dit probleem veroorzaakt heeft. Help, wat nu?

  16. Hallo!
    Ik heb een vraag: Ik heb mijn batavus nexus7 achterwiel er vandaag uitgehaald. Band vervangen. En aan de remtrommel kant zag ik een vrij grote (maat 17) moer, en aan de kant van versnelling+tandwiel zag ik een ronde met vlakke kant moer. Daar heb ik aan zitten draaien om speling uit het wiel te krijgen. Maar nadat ik de boel weer gemonteerd had en een stukje ging fietsen, gaat regelmatig mijn ketting eraf (stond wel goed gespannen) en trapt mijn trapper regelmatig door. De versnelling zelf staat nog goed afgesteld, de 2 nokjes met rode strepjes staan precies gelijk in de vierde versnelling. Ik vermoed dat het draaien aan de moeren aan de linkerkant en rechterkant van de naaf dit probleem veroorzaakt heeft. Help, wat doe ik nu?
    Ik ben erachter gekomen dat de moer aan de rechterkant (rollerbrake kant) gewoon is om de rollerbrake vast te zetten. De moer aan de linkerkant, daar heb ik ook aan gedraaid ik vermoed dat dat het probleem is. Als ik nou weer aan de moer aan de linkerkant ga zitten draaien, hoe kan ik zien dat de juiste instelling bereikt heb? De twee rode streepjes in standje 4 staan nog steeds pal naast elkaar.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.