Nexus 7 versnelling naaf vervangen

Nexus 7 versnelling naaf vervangen

Nexus 7 versnelling naaf vervangen

Zelf Nexus 7 versnelling naaf vervangen. De 7 versnellingsnaaf van Shimano is erg sterk en aardig onderhoudsvrij. Toch kan het zijn dat hij na een tijdje minder goed begint te lopen of misschien zelfs te roesten. Vaak zit het probleem in de afstelling. Wanneer je je versnellingen altijd goed speling vrij en afgesteld houd gaat de naaf zo lang mogelijk mee.

Hoelang gaat een Nexus 7 naaf mee?

Er zijn verschillende verhalen over hoelang deze naaf mee zou moeten gaan. Wanneer je hem goed onderhoud zou hij in ieder geval 15.000 kilometer mee moeten gaan. Dit kan bij goed gebruik nog veel langer zijn. Vaak houd deze naaf het langer vol dan de rest van de fiets.

Wanneer moet je je Nexus 7 naaf vervangen?

Wanneer er een echt harde kraak in naaf zit of wanneer het binnenwerk echt verroest is. Als je versnellingen niet goed afgesteld zijn gaat hij op een gegeven moment rare geluiden maken en soms zelfs echt doortrappen. Elke keer dat de naaf doortrapt slijt hij. Sommige mensen fietsen maanden door met slechte afstelling. In dat geval kun je bijna zeker je naaf vervangen.

Naaf dopen

Voordat je begint met het vervangen van het binnenwerk kun je nog even proberen hem te dopen. Shimano heeft hier zelf speciale olie voor ontwikkeld maar ik doe dit zelf altijd met gewone motorolie. Om je naaf te dopen doe je precies hetzelfde als wat wij hieronder beschrijven alleen je weekt je bestaande naaf een nacht in de motorolie in plaats van het direct vervangen. Giet gewoon een bakje vol motorolie en laat je naaf er een nacht in liggen.

Kogellagers

Er zitten in je naaf 2 kogellagers die je gemakkelijk kunt vervangen. Ook deze kunnen kapot zijn. Wanneer je het binnenwerk demonteert zie je dit snel genoeg. Hieronder foto’s van de 2 gemakkelijk te vervangen kogelringen.

Grote kogelring Shimano 7 Kleine kogelring Shimano 7

Beginnen

Zet de GOEDE naaf met de platte vlakjes in de bankschroef. Nu draai je als eerste de borgmoer die boven de rollerbrake zit los met een sleutel 17.

Maak de naaf alleen los aan de rem kant. Nooit aan de andere kant. Als je dit wel aan de andere kant doet is de kans aanwezig dat je het nooit meer op de juiste manier in elkaar krijgt.

Borgmoer rollerbrake

Wanneer je dit gedaan hebt kun je de rollerbrake er gewoon af pakken. Zodra je dit gedaan hebt zie je een moer en een conus zitten. Deze kun je beide losdraaien met een sleutel 14.

Moer + contramoer naaf

Als deze losgedraaid zijn kun je de hele naafhuls optillen. Het binnenwerk blijft in de bankschroef staan. Nu kun je mooi zien hoe alles in elkaar zit en of hij nog vet genoeg is. Wanneer hij niet vet genoeg is is dit een mooi moment om hem even te dopen in de motorolie.

Naafhuls

Nieuwe naaf monteren

Herhaal dit zelfde proces met de kapotte naaf. Je hebt nu een wiel met een lege naafhuls in je hand en het goede binnenwerk in de bankschroef. Laat het wiel over de goede naaf heen zakken.

Naaf laten zakken

Nu monteer je als eerste de conus. Deze kun je hand vast draaien. Nu beweeg je het wiel even heen en weer en draai je hem rond. Je voelt nu of er nog speling op het wiel zit. Hij moet zo vast zitten dat er geen speling op zit maar hij nog wel helemaal soepel draait. Vaak is dit gewoon hand vast.

Conus monteren

Is je wiel spelingvrij afgesteld? Super! Nu kun je de borgmoer vastdraaien. Houd de conus vast met je conussleutel en draai de borgmoer goed stevig vast. Deze moet goed vast zitten, wanneer dit niet zo is loop je het risico dat er na verloop van tijd speling op het wiel komt te zitten.

Speling vrij afstellen

Zodra dit goed vast zit kun je de rem er weer overheen zetten en deze vastdraaien met de borgmoer. Ik heb even een andere rollerbrake gepakt omdat de oude nogal versleten was.

Rollerbrake monteren

Klaar!

Je hebt nu zelf je Nexus 7 versnelling naaf vervangen. Je kunt nu je wiel weer monteren, de versnellingskabel weer vast zetten en natuurlijk je versnellingen afstellen. Als het goed is loopt hij nu weer als een nieuwe.

Hier nog even een filmpje over het afstellen van je versnellingen.

Heb je nog vragen over Nexus 7 versnelling naaf vervangen? Stel ze gerust en we zorgen dat ze zo snel mogelijk beantwoord worden.

 

9 gedachtes op “Nexus 7 versnelling naaf vervangen”

  1. Beste, bedankt voor de deskundige uitleg.
    Ik heb een Shimano 7 speed naaf, type SG7R45 die mogelijk aan vervanging toe is.
    Ik zou de behuizing willen behouden. Past hierin een nieuwer type waarvan de behuizing gelijkaardig is (vb SG-C3000-7R)?

  2. Ik ben ook bezig met een Shimano 7 maar dan de SG7R46. Deze heeft een gemeenschappelijke montageinstructie met de SG7R45. Dit betreft alleen de monage aan de fiets, maar dit geeft goede hoop dat er veel gemeenschappelijks is. Nieuw binnenwerk voor de SG7R46 is nog verkrijgbaar bij Holland Bikeshop. Website https://hollandbikeshop.com. Zoekboom: Startpagina – Fietswielen – Achternaaf – Achternaaf Nexus – Shimano binnenwerk Shimano Nexus 7v SG-7R46 182m. Hier zijn ook tekeningen in exploded view te downloaden. Let ook op de aslengte van je oude exemplaar. Er zijn lengtes van 182 en van 201 mm.
    Mijn advies is om de website van Holland Bikeshop goed uit te kammen; misschien kom je er ook iets tegen over de SG7R45. Je zou ook kunnen navragen bij de firma of het binnenwerk van SG7R46 past in een behuizing van de SG7R45. Extra tip: maak de naaf alleen open aan de kant van de rem (zoals in de instructie van Fietsenmakendoejezelf staat) , en laat aan de andere kant de binnenmoer erop zitten. Ik heb die andere kant ook open gemaakt en krijg het inderdaad NIET MEER GOED IN ELKAAR: er zitten twee schroefveren in de drijfkop met de roterende aandrijving van de schakelmechaniek, waarvoor je waarschijnlijk hulpstukken nodig hebt om ze goed te kunnen monteren.
    Veel succes met het verder proces!

    1. ik heb op een 8 versnellingsnaaf een nieuw tandwiel gezet. De fiets schakelde al slecht maar nadat ik hem weer in elkaar had gezet begon de naaf te kraken.
      Wederom uit elkaar gehaald. Bleek een stukje van een lager binnen in de naaf te zitten.
      In elkaar gezet maar wil niet meer schakelen.
      Wat is er fout gegaan.

      1. Hallo G,

        Wij hebben elkaar inmiddels ontmoet en het tandwiel en de stofkap anders gemonteerd. Vervolgens hebben we de naaf nog even goed bekeken en leek alles op optische schade na aardig in orde.

        Is het probleem inmiddels opgelost?

        Groeten,

        Benn

        1. Sorry voor de late reactie. Heb het wiel weer in de fiets gezet maar wou weer niet schakelen. Heb op marktplaats een ander wiel op de kop getikt en deze in de fiets gezet. Het andere wiel heb ik nog. Gr. Gerard

  3. Dag,

    Ik heb hier een nexus 8 (sg8r31) waar e en stuk snelbinder tussen ketting en wiel is geraakt. Sindsdien kraakt het achterwiel. Alles gedemonteerd. Nu blijkt dat sommige kogeltjes in het lager zijn los geraakt (grote ring/kettingkant) Misschien domme vraag maar het lukt me niet die kogeltjes zodanig aan de naaf/het wiel te bevestigen dat ze er niet meer uitvallen. Hoe krijg ik de kap/kogelhouder zodanig aan de naaf/het wiel dat de kogeltjes er niet uitvallen? En is er een foefje om de borgring (tandwiel) weer te bevestigen? Net bijna een uur bezig geweest, ik krijg het niet voor elkaar… Alvast bedankt voor het meedenken. Top site trouwens dit!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *