Fiets voorvork vervangen

Fiets voorvork vervangen

Fiets voorvork vervangen

Je eigen fiets voorvork vervangen. Dit is een klusje wat voor iemand met technische kennis prima te doen is. Ik wil niet zeggen dat iedereen het kan maar als je een beetje een klusser bent is het zeker mogelijk om dit zelf te doen. Een voorvork vervangen is nodig als hij bijvoorbeeld verbogen is, de vering niet meer werkt of je bijvoorbeeld een V brake wil monteren op een fiets die deze in eerste instantie niet had.

Uiteraard heb je een vervangende voorvork nodig, vaak kun je in eerste instantie nog niet precies zien wat je nodig hebt. Daarom is het belangrijk om eerst de oude voorvork te demonteren en op te meten alvorens je een nieuwe besteld of ophaalt in de winkel.

Ter ondersteuning hebben we ook een video gemaakt over het vervangen van een voorvork. 

Stap 1:

Demonteer alles van de oude voorvork. Demonteer dus het wiel, het spatbord, eventuele remmen en het complete stuur en de stuurpen (lees hier meer over stuurpen demonteren). 

Stap 2:

Demonteer de voorvork. Met een bahco, sleutel 30-32-34 of 36 of een tang met platte bekken kun je de bovenste balhoofd moer demonteren. Houd de vork stevig vast en draai de bovenste grote moer los.

Demonteer nu eventuele ringen en de volgende balhoofd moer (conus). Je kunt nu de voorvork in zijn geheel laten zakken.

Stap 3:

Nu de voorvork gedemonteerd is kun je deze opmeten en een nieuwe bestellen. Zorg ervoor dat de vork ofwel de juiste lengte heeft of iets te lang is. Meestal is de voorvork te lang en moet je er een stukje af zagen. Dit is geen probleem. Let er wel op dat de diameter klopt en de juiste aansluitingen op de vork zitten. Heb je V-brakes? Dan moeten de nokken voor je V-brake op de vork zitten. Heb je een rollerbrake? Dan moet er een mogelijkheid zijn om de rollerbrake te vergrendelen. Dit soort dingen kun je later moeilijk aanpassen dus het is van belang hier goed op te letten.

Zodra je de vork binnen krijgt kun je deze op maat zagen. Zelf draai ik altijd de onderste balhoofd moer (Conus) op de vork precies op het punt waar ik moet zagen. Zo kun je goed zien waar je precies moet zagen en los je gelijk eventuele bramen van het zagen op zodra je de moer weer los draait.

Stap 4:

Demonteer de conus van de oude vork. Meestal wil je de de huidige balhoofd set behouden. In dat geval moet de conus van de oude vork gedemonteerd worden. Je kunt deze er met een hamer aftikken. (bekijk 5:15 in het filmpje om te zien hoe je dit precies doet.)

Stap 5:

Monteer de conus op de nieuwe vork. Je kunt dit wederom met een hamer doen. Heb je een stalen buis bij de hand welke om de voorvork heen past? Dit is helemaal perfect. Met deze buis tik je de conus zo op de vork.

Stap 6:

Zet alles goed in het vet. Zorg ervoor dat de lagers, cups en conussen goed in het kogellager vet staan. Dit zorgt ervoor dat alles straks weer soepel loopt en het goed beschermt is tegen vocht etc.

Stap 7:

Monteer de nieuwe vork. Leg het onderste lager op de onderste conus van de vork. Plaats vervolgens de vork weer in het frame. Leg het bovenste lager er aan de bovenkant op. Draai nu de onderste balhoofd moer (conus) hand vast. Controleer of er geen speling op de vork zit. Over het algemeen is dit niet het geval wanneer de conus hand vast zit. 

Vervolgens kun je de ring en bovenste balhoofd moer op de vork draaien. De bovenste moer moet goed vast gedraaid worden. Houd terwijl je dat doet de onderste moer goed vast zodat deze niet vaster gaat zitten en de voorvork niet soepel meer draait.

Stap 8:

Nu heb je je nieuwe vork gemonteerd. Je kunt nu het wiel, spatbord, eventuele remmen en het stuur weer monteren. Controleer nog even goed of het stuur helemaal soepel draait en er geen speling op het balhoofd zit. Loopt hij nog niet helemaal soepel of zit er juist speling op? In dit artikel lees je alles over balhoofd afstellen.

Klaar! Je hebt nu je voorvork vervangen. Maak nog wel even voorzichtig een proefrit. Het kan zijn dat het balhoofd net iets te strak zit afgesteld en dit kan gevaarlijke situaties veroorzaken. Controleer dit dus goed voordat je de openbare weg op gaat of de fiets terug geeft aan een klant.

Ben je nog op zoek naar onderdelen of gereedschap? Check dan deze website even: Budgetfietsonderdelen.nl

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *