Balhoofd afstellen
Zelf je balhoofd afstellen. Voel je speling op je stuur of op je voorvork? Of loopt je stuur en voorvork juist erg zwaar? De kans is vrij groot dat dit probleem in je balhoofd zit.
Wat is een balhoofd?
Het balhoofd is het voorste gedeelte van je fiets. Je balhoofd bevind zich tussen het stuur en de voorvork. Aan zowel de boven als de overkant zit een lager. Door deze lagers kan je stuur en voorvork soepel heen en weer bewegen en kun je sturen met je fiets.
Het balhoofd zit vergrendeld met een balhoofd moer. Deze kan soms losdraaien waardoor er speling op het balhoofd ontstaat. Dit fietst niet fijn en zorgt voor slijtage wanneer je dit niet snel goed afstelt. Ook kan het zijn dat er water in je balhoofd komt waardoor de lagers en cups gaan roesten. Dit zorgt er voor dat je fiets zwaar gaat sturen en ook sneller slijt.
In de meeste gevallen kun je je balhoofd gewoon repareren. Vervangen is vaak niet nodig. Gelukkig maar want het vervangen van je balhoofd kost bij de gemiddelde fietsenwinkel al gauw 70-80 euro.
Balhoofd smeren
Wanneer je je balhoofd goed wil smeren zul je de voorvork los moeten halen. Dit doe je door het stuur en de balhoofd moer los te draaien (sleutel 32). Vervolgens draai je de onderste moer op de voorvork ook los en je hebt een losse voorvork. Dit is dus nog niet zo spannend. Wel moet je goed op letten in welke volgorde je de onderdelen demonteert. Leg alle onderdelen altijd op volgorde van demontage en met de bovenkant naar boven. Wanneer je dit niet doet kan het zomaar zijn dat je straks je lager verkeerd om monteert.
Nu je alles gedemonteerd hebt kun je beginnen met het grondig reinigen van de cups en lagers. Dit zijn normale open kogellagers die je met een doek met wat wasbenzine kunt schoonmaken. Wanneer je dit gedaan hebt zet je zowel de lagers als de cups dik in het kogellager vet.
Nu kun je alle onderdelen van je balhoofd weer monteren. Omdat alles op volgorde ligt moet dit nu een eitje zijn.
Balhoofd afstellen
Nu alles weer in elkaar zit moet je je balhoofd speling vrij maar toch soepel afstellen. Dit doe je door de onderste moer hand vast te draaien. Wanneer je dit gedaan hebt draai je de bovenste balhoofd moer stevig vast. Houd eventueel tegelijkertijd de onderste moer tegen met een grote conus/balhoofdsleutel. Check achteraf of hij helemaal speling vrij is. Zit er een beetje speling op? Draai hem dan iets strakker. Draait hij juist heel zwaar? Dan kun je hem wat losser draaien.
Bekijk ook dit filmpje over makkelijk en snel je balhoofd afstellen.
Klik hier voor meer video’s over fietsreparaties en onderhoud.
Heb je nog vragen over dit artikel of kom je ergens niet uit? Reageer dan hieronder en we zorgen ervoor dat je vraag zo snel mogelijk beantwoord word.
Beste Benn,
Je verkoopt toch ook losse balhoofdsets, kan je eens uitleggen hoe je de juiste maat bepaalt hoe je een balhoofd vervangt. Als deze bijvoorbeeld helemaal verroest is?
Grt. Marco
Dat zou ik ook fijn vinden inderdaad
Hoe krijg je de onderste telmoer los van de balhoofd als deze helemaal rondgesleten is.
Ik had zelf ruzie met de bovenste moer, ik heb er eerst olie op gedaan, vervolgens heb ik de moer los proberen te draaien met een waterpomptang, een griptang, een pijpsleutel (moordenaar) en een steeksleutel (maat 32), maar dat is mislukt. De oplossing: een ijzerzaag. Misschien werkt het voor jou ook?
Ik heb wel de bovenste buis van de vork iets beschadigd, maar dat was in mijn geval niet erg omdat ik de vork aan het vervangen was.