Naaf dynamo koplamp vervangen

Naaf dynamo koplamp vervangen

Naaf dynamo koplamp vervangen. Is je koplamp kapot? Dit is sowieso altijd al erg vervelend natuurlijk. Maar als het een naaf dynamo koplamp is is het natuurlijk extra balen. Je krijgt te maken met draadjes en veel mensen hebben hier geen zin in. Maar de kans is aardig aanwezig dat je wel een mooie fiets hebt, hij heeft tenslotte naaf dynamo. Dan is het wel erg zonde om hier een goedkoop lelijk batterij lampje op te zetten.

Een nieuwe witte naaf dynamo koplamp kun je al aanschaffen vanaf 5,95.

En deze zwarte luxe koplamp voor slechts 6,95.

Je hoeft hem dan alleen nog maar zelf te monteren. En precies dat leggen we in het artikel en de video hieronder uit.

Stap 1: Verwijderen

Verwijder de oude naafdynamo koplamp en het kunststof naaf dynamo stekkertje. Deze vind je op de naaf van het voorwiel. 

Stap 2: Monteren

Haal de nieuwe koplamp uit de verpakking en monteer deze op je fiets.

Stap 3: Snoertje bevestigen

Zorg er nu voor dat het snoertje van je koplamp mooi langs de voorvork naar de naaf dynamo loopt. Soms zit er een buisje of kunststof slangetje aan de voorvork vast. Als dit het geval is duw je het snoertje hier doorheen. Lukt dit niet helemaal? Dan kun je een spaak gebruiken om het draadje naar beneden te duwen.

Als er geen buisje of slangetje zit om het snoer doorheen te halen zorg je dat je het snoertje goed aan de binnenkant van de voorvork vast zet. Zorg ervoor dat je niet kunt blijven haken achter het snoertje. Het vastzetten kan prima met een stel kabelbinders (tie wraps). Monteer om de 10 centimeter een kabelbinder en knip het uiteinde van de binder af.

Stap 4: Op maat knippen

Nu kun je het snoer van de koplamp op maat knippen. Soms heb je heel veel kabel over. Dan moet hij even op maat geknipt worden. Zorg wel dat het draadje in een klein boogje naar de naaf dynamo loopt en hij niet helemaal strak staat. Trek vervolgens de 2 draadjes een stukje uit elkaar en strip de kabel (strippen is het verwijderen van de buitenmantel van het kabeltje). Dit kun je doen met een striptang als je deze hebt, maar het kan ook gewoon met een mesje.

Stap 5: Snoer in naaf dynamo stekker monteren

Monteer de naaf dynamo stekker aan de kabel. Haal het naaf dynamo stekkertje uit elkaar met een kleine platte schroevendraaier. Aan de zijkant van het stekkertje zie je een klein haakje zitten wat je in kunt drukken. Vervolgens kun je het stekkertje uit elkaar trekken.

Duw nu de draadjes van het kabeltje door de 2 gaatjes bovenin het grijze gedeelte van het stekkertje. Buig vervolgens de draadjes om dit stekkertje heen. Je ziet 2 gleufjes zitten in het grijze stekkertje. Hier kan de overtollige kabel naartoe. Zorg dat er voldoende koperdraad zichtbaar is en dat de draadjes goed contact maken met de koperen plaatjes op de naaf dynamo. 

Stap 6: Naafdynamo stekker monteren en testen

Duw het stekkertje op de naaf dynamo. Test vervolgens of de koplamp helemaal goed werkt. Als het goed is werkt je nieuwe koplamp nu perfect. Doet hij het niet of niet goed? Check dan even of de draadjes goed contact maken met de naaf dynamo.

Heb je nog vragen over naaf dynamo koplamp vervangen of is er iets anders onduidelijk? Reageer dan even onder dit artikel en we zorgen dat we je vraag zo snel mogelijk beantwoorden.

Meer video’s over fietsreparaties zien? Kijk dan eens op deze pagina: Fietsreparatie video’s

3 reacties

  1. Hoe zit het met een achterlicht dat volgens de fietsenmaker via het voorlicht aangesloten moet worden op de naafdynamo? Zag dat er op het achterlicht + en – staat en dat die voor direkte aansluiting op e-bike accu is. Als je het voorlicht uit elkaar haalt zie je meteen de + en de -?

  2. Ik heb een nieuwe fiets gekocht maar ben niet tevreden over de koplamp die op de naafdynamo zit. Kan ik die koplamp ook makkelijk vervangen zonder dat ik het snoertje moet vervangen?

  3. In beginsel is dit mogelijk. Het snoer dat van de naafdynamo naar je koplamp loopt doorgaans door de buis van de voorvork om daarna bij de koplamp aan te komen. Het snoer is met de koplamp verbonden door kleine schuifstekkertjes (fastons) van 2.2 mm. Deze schuifstekkertjes kun je voorzichtig met een punttangetje demonteren, met de nadruk op voorzichtig, want ze zijn zeer kwetsbaar.

    Zijn ze niet met fastons gemonteerd, dan lopen ze door tot in het binnenwerk van de koplamp. Dan moeten we enkele problemen oplossen, want hoe bevestig je het snoer dan aan je nieuwe koplamp? Als daar aansluitpennetjes voor genoemde fastons in zitten, moet je die op de kop zien te tikken. Ze zijn echter nauwelijks te vinden en moet je je toevlucht nemen tot de gangbare maat van 2.8 mm. Maar die passen niet op die pennetjes wegens te weinig ruimte en hun te grote maat. Behoedzaam modificeren met geschikte tangetjes is een mogelijkheid om deze fastons passend te maken. Je moet er bovendien meer dan 2 voor aanschaffen, want gegarandeerd dat er een aantal onbruikbaar wordt door deze operatie.

    Maar als het je lukt, dan ben je er nog niet, want nu moet je het snoer ook nog eens goed aan vast aan de koplamp vastmaken. Een speciale krimptang met de juiste bekken is DE oplossing. Maar wie heeft zo’n ding? Dus maar proberen met punttangetjes om het snoer er aan vast te maken. Met grote kans dat je ze stukknijpt en je net als met “Mensch erger je niet” weer terug bij af bent. Wat dan? Solderen! Als je dat niet kunt, moet je in je netwerk iemand weten te vinden die deze kunst verstaat en maar hopen dat het snoer lang genoeg is voor je nieuwe koplamp. Want anders moet je die technicus vragen het snoer te verlengen met een stukje kabel. Voordat de techneut daaraan begint, moet hij (m/v) wel eerst krimpkous aanbrengen om sluiting te voorkomen.

    Al met al een klus die je niet even in 5 minuten klaarspeelt. En de fietsenmaker dan? Sommigen kunnen dat, maar de meesten beginnen daar liever niet aan omdat zo’n klus niet uitkan. Dan maar een van de fietsverlichtingsactiedagen bezoeken die door plaatselijke afdelingen van de Fietsersbond worden georganiseerd. Houten en Utrecht doen dit op zaterdagen eind september en begin oktober. Ik ben een van de vrijwilligers die daar z’n medewerking aan verleent. Succes gegarandeerd! Mocht je in de buurt van Emmen wonen, dan hoef je niet tot de herfst te wachten. Neem in dat geval contact op met [email protected]

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.