Gebruikte fiets kopen, checklist

Gebruikte fiets kopen Checklist

Gebruikte fiets kopen Checklist

Gebruikte fiets kopen. Je bent op zoek naar een goede betrouwbare fiets. Gebruikte fietsen staan vol op te koop op bijvoorbeeld Marktplaats en Facebook. Als je een fiets koopt van een particuliere aanbieder heb je geen zekerheden, geen garantie en is de kans dat er wat aan de fiets mankeert best aanwezig. Er is tenslotte meestal een reden waarom de fiets verkocht word.

Waar moet je nou precies op letten bij het kopen van een tweedehands fiets?

Hieronder hebben we een checklist gemaakt met de belangrijkste punten waar je op moet letten zodat de kans dat je een miskoop begaat een stuk kleiner is.

Houd wel in gedachte dat de verwachting realistisch is. Wanneer je een fiets van 50 euro koopt zul je eerder akkoord moeten gaan met kleine mankementen. Als je een dure fiets koopt is het wel belangrijk dat alles in orde is.

Is de prijs realistisch?

Een eerste indicator kan zijn of de prijs die voor de fiets gevraagd word realistisch is. Als er een erg recent model voor een klein prijsje aangeboden word heeft dit meestal een reden. Of er mankeert een hoop aan, of hij is gestolen. Houd dus goed in de gaten dat de prijs voor de fiets die je van plan bent te kopen wel realistisch is. Dit kan veel narigheid voorkomen in de toekomst.

Zorg dat je de punten onder de checklist goed doorleest zodat je ook echt weet waar je op moet letten. Onder aan dit artikel staat ook nog een stukje over controleren op diefstal. Dit is erg belangrijk bij het kopen van een gebruikte fiets.

Gebruikte fiets kopen checklist

Technische checklist

Banden controleren

Banden

Droogtescheurtjes
Als eerste is het belangrijk om de banden te controleren. De voorkeur gaat uit naar banden zonder droogtescheurtjes. Dit zijn haarscheurtjes in de zijwand van de band. Wanneer een band dit heeft kan hij op termijn gaan scheuren wat een klapband tot gevolg heeft.

Slijtage

Slijtage is ook een punt om goed op te letten. Meestal zit er een slijt indicator in een band. Wanneer het profiel echt versleten is komt er een andere kleur tevoorschijn op het loopvlak van de band. In sommige gevallen zie je zelfs het canvas door de buitenband heen. In beide gevallen is de band echt versleten en aan vervanging toe.

Wielen controleren

Wielen

Rechte wielen

Het is goed om te checken of er geen extreme slagen in de wielen zitten. Een wiel is bijna nooit 100% recht bij een gebruikte fiets maar een grote slag is ook niet goed. Controleer dus goed of er niet een afwijking van een paar centimeter in zit.

Spaken

Controleer dan ook direct even of er geen spaken uit het wiel missen. Vaak is dit ook de oorzaak van slagen en deze moeten voor het behoud van de fiets wel vervangen worden. Wanneer er bijvoorbeeld 2 spaken missen en je lange tijd door fietst is de kans groot dat de rest van de spaken ook kapot gaan.

Speling

Beweeg het wiel eens van links naar rechts. Als het goed is zit hier geen speling in. Maar het komt ook regelmatig voor dat er speling in wielen zit. Dit zal om slijtage te voorkomen wel afgesteld moeten worden. Het afstellen van speling in een achterwiel komt al gauw op een paar tientjes bij de lokale fietsenmaker.

Ketting tandwielen controlerel

Ketting en tandwielen

Verroeste ketting

Het is goed om te controleren of de ketting en tandwielen in goede staat zijn. Dit kun je doen door in eerste instantie een optische inspectie te doen als dat lukt. Is de ketting zwaar verroest? Dan zal deze toch vervangen moeten worden. Dit is geen enorme kostenpost maar houd er wel rekening mee dat dit op korte termijn moet gebeuren.

Kraken

Wanneer je de fiets erg voelt kraken als je kracht op de pedalen zet word dit meestal ook veroorzaakt door een versleten ketting en of tandwielen. Meestal voelt het alsof de trappers versleten zijn maar is het in de praktijk in 90% van de gevallen de ketting.

Trapas

Speling

Wanneer de trapas van een fiets versleten is kun je dit vaak merken aan speling op de gehele as. Pak 1 van de cranks vast en beweeg hem naar links en naar rechts. Je voelt al snel of dit stevig in elkaar zit of dat er speling op zit. Wanneer er speling op de trapas lagers zit kun je er op rekenen dat dat op korte termijn vervangen moet worden. Hoe langer je hiermee door fietst hoe erger het word. Het vervangen van een trapas bij de fietsenmaker kost gemiddeld zo’n 75 euro. Let dus goed op trapas speling bij het kopen van een tweedehands fiets.

Balhoofd controleren

Balhoofd

Het balhoofd is het gedeelte waar het stuur en de voorvork in vast zitten. Aan de boven en de onderkant van het balhoofd zit een lager. Deze lagers zorgen ervoor dat je gemakkelijk en licht kunt sturen.

Soms ontstaat er speling op het balhoofd. Dit is vrij makkelijk te verhelpen door het Balhoofd af te stellen. Maar soms kan het ook zijn dat het balhoofd kraakt. In dit geval zijn de lagers waarschijnlijk versleten. De lagers zelf zijn niet duur maar als je dit laat repareren bij de fietsenmaker kan dit toch voor een stevige rekening zorgen. Een beetje speling is dus geen probleem, maar piepen en kraken bij het bewegen van het stuur wel.

Remmen

Piepen of kraken

Let goed op of de remmen niet piepen of kraken. Dit kan bij trommelremmen en V-Brakes duiden op slijtage. Beide problemen zijn goed te verhelpen maar ook dit kost natuurlijk weer wat. Afstellen van de remmen kun je gemakkelijk en snel zelf doen.

Verlichting

Werkende verlichting is erg belangrijk. Maar uiteraard is dit het kleinste probleem. Ik zou zelf nooit een fiets laten staan omdat de verlichting niet werkt. Nieuwe verlichting kun je hier bestellen voor een klein prijsje en is eigenlijk altijd gemakkelijk te monteren. Fiets verlichting kopen

Is de fiets eerlijk?

Dan nu misschien het aller belangrijkste bij een gebruikte fiets kopen. Zorg dat je zeker weet dat je een eerlijke fiets koopt. Controleer of er een framenummer op zit en check deze bij het RDW of met de stop heling app. Wil je meer weten over hoe je kunt voorkomen dat je een gestolen fiets koopt? Bekijk dan dit artikel:

Checklist: Fiets controleren op diefstal

E-Bike

Bij het kopen van een tweedehands E-Bike is het van belang om naast bovenstaande lijst extra te letten op de accu capaciteit en verdere werking. Het is belangrijk dat er geen storingen in de fiets zitten. Zelf stem ik met de verkoper af of ik de E-Bike eerst mag laten testen. Ik breng deze dan naar de lokale E-Bike specialist. Deze vraagt meestal 25 euro voor een uitgebreid testrapport. Hierin kun je zien hoeveel kilometer de fiets gelopen heeft, wat de capaciteit van de accu is, of er storingen in zitten en of er in het verleden storingen geweest zijn.

Die 25 euro is een goede investering wanneer je een duurdere gebruikte elektrische fiets koopt. Ik zou dit zelf dus ook altijd aanraden.

Zelfs met testrapport blijft het kopen van een gebruikte E-Bike een risico. Houd er dus rekening mee dat storingen in de nabije toekomst kunnen ontstaan. Hier kunnen in de meeste gevallen zowel de verkoper als de fietsenmaker waar de fiets gecheckt word niets aan doen. Dit is gewoon domme pech.  

Conclusie

Door bovenstaande punten te controleren kun je het risico op een miskoop enorm verkleinen. Wel blijft het natuurlijk dat alle waar naar zijn geld is. Wanneer je een fiets koopt van 50 euro kun je er niet vanuit gaan dat een fiets door alle bovenstaande checks heen komt. Maar als je een nettere duurdere fiets koopt is het wel erg fijn om een stukje extra zekerheid te hebben.

Een gebruikte fiets kopen blijft natuurlijk altijd een klein risico. Je weet nooit precies wat er met een fiets gebeurd is en of hij echt goed onderhouden is. Vaak zie je aan de staat van de fiets wel hoe er mee om is gegaan.

Loop je het risico op een miskoop liever niet? Iedereen in Friesland kan terecht in onze winkel. In de rest van het land kun je fietsen bij ons bestellen en thuis laten bezorgen voor 35 euro. Wij hebben alle fietsen uiteraard al gecontroleerd op bovenstaande punten. Bekijk de website voor meer informatie:

BENN Fietsenwinkel Leeuwarden

Heb je nog vragen of heb je zelf tips over gebruikte fiets kopen? Laat het dan weten in de reacties onder dit bericht.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *