Fiets frame spuiten

Fiets frame spuiten – Zelf je fiets opknappen

Fiets frame spuiten

Zelf een fiets frame spuiten. Heb je een fiets die wel goed bevalt maar wel een spuitbus kan gebruiken? Super leuk! Je kunt van een oud barrel weer een als nieuw ogende fiets maken als je er zin en tijd voor hebt. Maar hoe doe je dit precies?

Overgespoten fietsen kom je wel vaker tegen, maar vaak ziet dit er verschrikkelijk lelijk uit omdat mensen de klus niet goed voor bereiden of geen idee hebben wat ze precies doen. In dit artikel ga ik je precies vertellen wat je kunt doen om wel tot het juiste resultaat te komen.

Fiets frame spuiten doe je in 3 stappen. Voor het beste eindresultaat zorg je ervoor dat je alle 3 stappen erg goed uitvoert. Wanneer 1 van de stappen wat te snel doet of zelfs over slaat is de kans groot dat je eindresultaat niet zo mooi is als dat je eigenlijk gehoopt had.

Stappen fiets frame spuiten

Voorbereiding

Maak de fiets zo kaal mogelijk

Je kunt natuurlijk je fiets in elkaar laten zitten en veel afplakken etc. Maar dit gaat nooit het gewenste resultaat opleveren. Om het wel helemaal op de goede manier te doen is het belangrijk om zoveel mogelijk van je fiets af te slopen. In het voorbeeld filmpje onder dit artikel heb ik de alles van de fiets afgehaald. Van de wielen tot de spatborden tot de trapas en het balhoofd. Mijn advies is om zoveel mogelijk van je fiets te demonteren. Voel je je niet zo comfortabel met het verwijderen van een trapas of een balhoofd? Ok, dan kun je deze afplakken. De rest van de onderdelen moeten eigenlijk wel gedemonteerd worden.

Maak de fiets schoon

Maak je fiets zo schoon mogelijk. Zorg dat alle modder en vettigheid van het frame verwijderd worden. In de volgende stap gaan we schuren en schuren op vettigheid is als dweilen met de kraan open, het werkt simpelweg niet. Zelf haal ik het ergste vuil weg met een borstel. Als alle modder en zand weg is maak ik het hele frame nog even goed schoon met een doek met wasbenzine. Vooral in de buurt van de ketting en trapas kun je veel vettigheid tegenkomen.

Stickers verwijderen

Als er stickers op je frame zitten is het belangrijk om deze goed te verwijderen. De makkelijkste en veiligste manier om dit te doen is met een verf föhn. Verwarm geleidelijk het gehele oppervlak van de sticker en zorg dat je een klein hoekje van de sticker los krijgt. Zodra je een hoekje te pakken hebt blijf je de sticker verwarmen en probeer je hem rustig en gelijkmatig los te trekken. Zorg er wel voor dat de föhn blijft bewegen en dat je hem een stukje van het frame af houd. Wanneer je hem te lang op dezelfde plek of te dicht bij het frame houd kan het zijn dat de verf gaat bladderen. Soms kan dat de bedoeling zijn maar in dit geval niet. Als de verf begint te bladderen zul je het helemaal weg moeten schuren en dit levert veel extra werk op.

Zodra de sticker helemaal losgekomen is is het belangrijk om alle sticker resten goed te verwijderen. Dit kun je wederom doen met wasbenzine of een sticker verwijder middeltje.

Schuren

Nu kunnen we beginnen met het belangrijkste en wellicht meest vervelende klusje, het schuren van het frame. Hoe goed je schuurt bepaald over het algemeen hoe mooi het eindresultaat word. Ik begin met het schuren met een grove korrel. Met dit grove schuurpapier schuur ik vooral de roestige, lelijke en beschadigde plekken op het frame. Op deze plekken schuur ik de huidige verf en roest helemaal weg. Op deze plekken zie je na het schuren dus alleen nog blank metaal zitten. Vervolgens pak ik een fijner schuurpapiertje en schuur ik het hele frame nogmaals. Door het grove schuurpapier kunnen er krassen in het metaal komen. Dit schuur je weer weg met het fijne schuurpapier. Zorg er ook vooral voor dat je ieder hoekje en gaatje meeneemt.

Schuren - fiets frame spuiten

Denk je dat je klaar bent met schuren? Ga even met je vingers over het frame heen om te voelen of er geen oneffenheden meer in zitten. Een goed geschuurd frame voelt helemaal glad aan.

Nogmaals schoonmaken

Als je klaar bent met het goed schuren van het frame kun je de fiets weer helemaal afnemen met een doek met wasbenzine. Zorg ervoor dat je een schone doek gebruikt zodat er geen viezigheid op het frame kan komen. In dit stadium is het belangrijk om ervoor te zorgen dat het frame helemaal schoon en vetvrij is en blijft. Raak het frame dus bij voorkeur ook niet meer aan met blote handen maar doe dit met een doek. Op deze manier kun je niet per ongeluk vettigheid via je vingers op het frame smeren.

Als er nog wel vettigheid op het frame zit op het moment dat je gaat spuiten gaat de verf minder goed hechten. Dit kan zorgen voor een slordig eindresultaat. Zorg er dus voor dat je 100% zeker weet dat het frame helemaal schoon en vet vrij is.

Fiets frame spuiten

Zorg dat je de fiets buiten spuit of in een goed geventileerde ruimte of met een mondkapje. De spuitnevel is niet zo goed voor je gezondheid dus voorkom dat je dit in ademt.

Primer

Je kunt nu als eerste de primer aanbrengen op het frame. Ik gebruik hier zelf vaak Action of Motip primer spuitbussen voor. Beide werken erg goed omdat ze wat dikker zijn, dit zorgt ervoor dat als er eventueel nog kleine oneffenheden zijn deze alsnog weggewerkt worden. 

Houd tijdens het aanbrengen van de primer de spuitbus ongeveer 20-30 centimeter van het frame af en zorg ervoor dat je dunne laagjes spuit. De eerste laag hoeft niet dekkend te zijn. Hoe meer lagen hoe strakker het eindresultaat. Als je de spuitbus te dicht bij het frame houd of te dikke lagen spuit kun je lelijke druipers krijgen. Dit is natuurlijk niet de bedoeling.

Blijven er nog oneffenheden over nadat je de fiets gespoten hebt met primer? Je kunt het frame nu nogmaals ligt opschuren op de lelijke plekken, weer schoonmaken en nogmaals een laag primer aanbrengen.

Zodra je klaar bent met de primer is het belangrijk om deze goed te laten drogen in een verwarmde ruimte. Op de spuitbus staat vermeld hoe lang dit is. Vaak is dit 24-48 uur.

De kleur

Nu het frame helemaal netjes in de primer staat kun je de kleur gaan aanbrengen. Spuit wederom dunne laagjes en met een afstand van 20 tot 30 centimeter. Hoe meer dunne laagjes hoe mooier en sterker het eindresultaat word. Laat je niet verleiden tot afraffelen. Je bent al tijden bezig geweest met het frame dus het zou zonde zijn als het nu nog mis gaat. Geduld is een schone zaak.

Blanke lak

Als het goed is is de laklaag al aardig sterk. Toch kun je nog een blanke laklaag aanbrengen om ervoor te zorgen dat de lak extra sterk is. Zelf doe ik dit alleen met glanzende lak. Matte blanke lak heb ik niet hele goede ervaringen mee maar het kan wel.

Zeker als je stickers gebruikt is het erg mooi om het af te werken met een blanke lak laag. Deze breng je net zoals de andere lagen weer dun aan en op 20-30 cm afstand.

Drogen

Je bent nu klaar met het fiets frame spuiten. Vlak na het spuiten zijn de laklagen vrij kwetsbaar. Daarom is het belangrijk om het frame goed te laten drogen in een warme ruimte. Bij voorkeur niet onder de 15 graden. Op je spuitbus staat vermeld hoelang de verf moet drogen. Vaak is dit ongeveer 24-48 uur voordat de lak helemaal uitgehard is.

Zodra de lak helemaal uitgehard is kun je de fiets weer gaan opbouwen. Dat is natuurlijk het leukste werk. Heb je dit project zelf gedaan? Wij vinden het altijd leuk om foto’s van jullie projecten te zien, voel je dan ook vrij deze naar ons te sturen!

Heb je iets gehad aan dit artikel? Deel het met je vrienden.

Zijn er nog vragen over het fiets frame spuiten of de voorbereiding? Stel ze gerust onder dit artikel.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *