fietsketting smeren

Fietsketting smeren

Fietsketting smeren

Fietsketting smeren, het smeren van je fiets ketting is enorm belangrijk. Goede smering zorgt ervoor dat je fiets soepel blijft fietsen en voorkomt onnodige slijtage. Als een ketting droog is slijten de tandwielen waar hij overheen loopt enorm snel. In korte tijd kun je je crank en achtertandwiel(en) verslijten. Dit kun je dus gemakkelijk voorkomen door de ketting goed te smeren.

Zelf ketting smeren

Je kunt je ketting gemakkelijk zelf smeren. Voordat je de ketting smeert kun je deze het beste eerst goed schoonmaken. Dit kun je doen met een sopje van warm water en afwasmiddel. Maak de ketting goed schoon en zorg ervoor dat je hem ook goed droog maakt. Als de ketting nat blijft kan dit roest veroorzaken.

Als de ketting schoon is breng je een laagje rijwiel olie aan op de hele ketting. Draai de pedalen rustig rond en druppel de olie op de ketting.

Bij een fiets met gesloten kettingkast kun je het beste rijwiel olie gebruiken. Ook hoef je niet te zuinig te zijn. Er mag best een laagje op de ketting zitten.

Misschien is dit een goed moment om ook direct je ketting op de juiste spanning te brengen. Wil je ook weten hoe je zelf je ketting kunt opspannen? Dat lees je hier: Zelf je fietsketting opspannen

Bij een fiets met open kettingkast komt het iets preciezer. Als er veel olie zit op een ketting zonder kettingkast blijft vuil hier aan plakken. Je kunt bij deze systemen dus het beste de ketting smeren en vervolgens de ketting afnemen met een droge doek. Uiteraard is het niet de bedoeling om alle smering van de ketting af te halen maar alleen het onnodige gedeelte aan bijvoorbeeld de zijkant van de ketting, deze heeft immers niet echt smering nodig.

Voor droge weersomstandigheden gebruik je een Dry Lube smeermiddel en voor natte omstandigheden een Wet Lube smeermiddel. Let op, dit geld alleen voor derailleur fietsen. Bij je normale fiets kun je gewone rijwielolie gebruiken.

Gesloten kettingkast

Als je een fiets hebt met een gesloten kettingkast kun je de ketting niet zien. Wel zit er eigenlijk altijd een los achterkapje op je kettingkast. Deze kun je demonteren met een schroevendraaier. Soms is het een klik systeem en soms zit het kapje vast met een schroefje. Controleer dit goed voordat je het kapje demonteert.

Derailleur fiets

Als je een derailleur fiets hebt zoals een mountainbike of racefiets hoef je geen kettingkast onderdelen te demonteren. Je ziet je ketting immers al zitten. Deze kettingen worden wel vaak veel viezer. Zorg er dus voor dat de ketting goed schoon is voordat je je ketting gaat smeren. 

Ketting smeren bij de fietsenmaker

Als je liever niet zelf aan je fiets sleutelt kun je hem natuurlijk ook naar de fietsenmaker brengen. Als je de fietsenmaker vraagt om de ketting te smeren zal deze hem vaak ook direct opspannen en schoonmaken. De kosten hiervoor zullen tussen de 10 en de 25 euro liggen. Dit voorkomt grotere kosten in de toekomst.

Heb je nog vragen of opmerkingen onder dit artikel? Plaats ze dan gerust hieronder en we zorgen ervoor dat je vraag zo snel mogelijk beantwoord word.

Veel gestelde vragen fietsketting smeren

Kun je je fiets ketting smeren met WD40?

Dit kan, WD40 werkt smerend voor je ketting. Echter regent dit er zo weer af. Je zult hier zul maar heel even baat bij hebben. Je kunt beter kiezen voor een specifiek ketting smeer middel.

Kun je je ketting smeren met vaseline?

Dit is ook mogelijk maar wederom niet perfect. Vaseline is erg plakkerig en dit zal vuil aan gaan trekken. Op termijn zul je dus een dikke laag modder en zand op je ketting vinden. Dat is uiteraard niet wenselijk.

Kun je je fietsketting smeren met motorolie?

Ook dit is weer een optie. Als je ketting wat stroef is kun je deze bijvoorbeeld ook best even laten weken in motorolie. Ook motorolie zal weer wat meer vuil aantrekken maar dit heeft wel een goede smerende werking.

Hoe vaak moet je je ketting smeren?

Dit hangt af van het gebruik. Voor het behoud van je ketting is het belangrijk dat deze altijd tijdens het fietsen goed gesmeerd is. Fiets je alleen op zondag bij zonnig weer een klein rondje op je fiets met gesloten kettingkast? Dan zul je je ketting niet veel vaker dan eens per jaar moeten smeren. Heb je een trekking fiets met derailleur systeem en fiets je altijd door weer en wind? Dan zul je toch zeker iedere maand je ketting even schoon moeten maken en opnieuw moeten smeren.

Voor het smeren van je ketting geld wel dat je het eigenlijk niet te vaak kunt doen. Beter wat vaker dan te weinig dus.

Moet je je ketting schoonmaken voor het smeren?

Dit is wel het beste inderdaad. Als je een smerige ketting gaat smeren krijg je alleen maar meer rotzooi op je ketting en het word steeds lastiger om dit er af te krijgen. Is je ketting helemaal schoon en zit er geen vuil aan? Dan kun je er wel gewoon een nieuw drupje olie op doen.

4 gedachtes op “Fietsketting smeren”

  1. Hoi Benn, goed artikel, meeste is mij al bekend, maar de wet lube is mij onbekend. Bij open situatie van de ketting i.c.m. smeermiddelen staan bekend dat dit juist ook vuil aantrekt. In mijn situatie maak ik altijd de kettingen schoon en olie ze opnieuw. Dat geldt ook voor de delen waar de ketting overheen loopt / doorheen loopt. Wat is het verschil met de rijwiel olie en wet lube?

  2. Dag,

    Mijn ketting ratelt. Als ik de ketting opnieuw insmeer dan is het geluid een tijdje weg. Na 10km wordt het weer een beetje hoorbaar.
    Is dit een kwestie van andere smeerolie gebruiken, of kan het iets anders zijn?

    Groet,
    Martien

      1. Dag Benn,

        Was het maar zo eenvoudig, zelf de fietsenmaker geeft aan dat het geluid normaal is bij een e-bike. En kan er daarom niets aan doen.
        Maar ik ben van mening dat een ketting geruisloos kan zijn. Het geluid komt volgens mij af van de tanden die in de ketting grijpen. En omdat het een tijdje weg als als je de ketting gesmeerd heb, vermoed ik dat het een kwestie is van de juiste olie te vinden.
        Maar ja zeker weten doe ik het ook niet.

        Mvg,
        Martien

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *