E-Bike opvoeren

E-Bike opvoeren

In dit artikel gaan we hebben over het opvoeren van je E-Bike. Er zijn verschillende manieren om je elektrische fiets sneller te laten lopen. Uiteraard is dit niet bedoelt voor op de openbare weg en is het ook niet legaal om je elektrische fiets op te voeren. Daarnaast kan het zijn dat de fiets die je gaat opvoeren niet per se geschikt is voor hogere snelheden. Ook kan het zijn dat de fabrieksgarantie terug getrokken word op het moment dat je je fiets op voert. 

Het opvoeren van je elektrische fiets is dus ook geheel op eigen risico. Dit artikel is geschreven voor mensen die dit op eigen risico op lange rechte stukken willen gebruiken of natuurlijk op eigen terrein of in landen waar dit wel legaal is.

Opvoeren via display

Oudere fietsen met een Bafang systeem kun je soms via het display opvoeren. Op dit moment moeten fabrikanten dit blokkeren maar bij veel fietsen van een jaar of 4 of ouder was dit nog niet het geval.

Druk de + en – knop tegelijk in. Je komt nu in een menu waar je instellingen kunt aanpassen. In dit menu kun je ook de begrenzer instellen. Als je deze op bijvoorbeeld 40 of 50 kilometer per uur zet zul je flink sneller kunnen fietsen. Echter moet je bij deze manier nog steeds flink mee trappen om dit soort snelheden te halen. Een kilometer of 30-35 per uur fietsen is wel prima mogelijk als je de begrenzer hebt ingesteld.

Opvoeren met een speedchip

Er zijn verschillende chips op de merkt voor zowel Bosch als Bafang middenmotoren. Deze speedchip monteer je in het circuit van de motor. Sommige chips halveren de snelheid waardoor je op het display 20 rijd terwijl dit in werkelijkheid 40 is. De meeste nieuwere speedchips geven de juiste snelheid aan op de teller. Ook kun je de nieuwere speedchips aan en uit zetten. Dit doe je meestal door de walk assist knop op het display even ingedrukt te houden.

Speedchip monteren

Een speedchip monteren kun je zelf doen. Zeker als je een beetje technische kennis hebt. Ook wel zo handig want niet iedere fietsenmaker wil het doen in verband met aansprakelijkheid. De motor op de foto’s is een Bosch motor maar het principe is bij beide systemen hetzelfde.

Zorg dat je de juiste speedchip uitzoekt. Er zijn verschillende chips voor verschillende modellen motoren uit verschillende bouwjaren. Kies de juiste chip voor jouw fiets.

Crank demonteren Bosch opvoeren
Crank demonteren
E-Bike opvoeren met speed chip
Speedchip plaatsen
Speedchip weg werken

Stap 1: Crank demonteren

Demonteer de crank met een daarvoor bestemde cranktrekker. Meestal gebruik je een cranktrekker met een dopje welke geschikt is voor Octalink cranks. Op onderstaande foto zie je het oranje gedeelte. Dit dopje heb je nodig om de crank op de juiste manier te demonteren.

Cranktrekker Bosch E-Bike

Demonteer de linker crank, dus niet aan de kant van de ketting maar de andere kant.

Stap 2: Behuizing open halen

Nu kun je de kunststof behuizing los schroeven. Deze zit vast met een paar schroefjes onder aan de motor. Demonteer de kap aan de linkerkant. Wederom de NIET ketting kant.

Stap 3: Speedchip monteren

Nu zie je verschillende draden en stekkers zitten. Vergelijk de stekkers en zoek de stekkers die er hetzelfde uitzien als de stekkers op de speedchip. Trek deze stekkertjes los.

Je gaat de speedchip nu in het circuit zetten. Er zitten 4 stekkers aan de speedchip, 2 mannetjes en 2 vrouwtjes. Steek de mannetjes in de motor en druk de stekkers die origineel in de motor zaten aan de andere kant in de speedchip.

Dit past maar op 1 manier. Je kunt dit dus niet verkeerd doen zolang je niets forceert.

Stap 4: Afwerken

Maak de speedchip vast met een tiewrap aan de RVS beugel op de motor (alsof hij ervoor gemaakt is). Als je dit gedaan hebt ben je klaar met het plaatsen van de speedchip.

Stap 5: Kap en crank monteren

Monteer de kunststof kap weer en monteer de crank. Als je dit gedaan hebt ben je klaar voor een proefrit.

In de meeste gevallen activeer je de chip door de walk assist knop ingedrukt te houden. Nu komt er een + in beeld en ondersteunt je fiets ook op hogere snelheid.

Opvoeren door je fietsenmaker

Vaak kan je fietsenmaker software matig ook iets doen. Zo kun je bijvoorbeeld met een Bafang BESST Tool en Bafang software de wielmaat van je fiets aanpassen. In dit geval word de snelheid helaas niet op de juiste manier aangegeven. Door de wielmaat aan te passen denkt de fiets dat je langzamer rijd dan dat je daadwerkelijk doet waardoor hij meer ondersteuning geeft. Op deze manier geeft de teller 25 aan terwijl je in werkelijkheid ongeveer 32 rijd. Voor veel mensen is dit precies genoeg.

Voordelen E-Bike opvoeren

Geen begrenzing

De meeste E-Bikes hebben een vrij agressieve begrenzer. Dit is een vervelend gevoel. Je bent net lekker op tempo en ineens houdt de motor in en voelt het alsof iemand ineens de rem even in knijpt. Deze klacht horen we vaak. Door de fiets op te voeren heb je deze begrenzer en dit gevoel niet meer.

Sneller fietsen

Je kunt op lange afstanden sneller fietsen en bent eerder op bestemming.

Nadelen E-Bike opvoeren

Het is illegaal

Je mag natuurlijk je fiets niet opvoeren en bent in overtreding.

Fabrieksgarantie vervalt

De meeste fabrikanten kunnen achterhalen of je je elektrische fiets ooit hebt opgevoerd en het kan zijn dat je fabrieksgarantie vervalt als je je e-bike eenmaal opgevoerd hebt.

Gevaarlijk

Het is natuurlijk gevaarlijk om heel snel te fietsen. Zeker in de stad is dit niet aan te raden.

Je fiets is er niet voor bedoelt

Als je bijvoorbeeld een speed pedelec koopt heb je een fiets die geschikt is om sneller te fietsen. Deze heeft vaak aangepaste wielen, ketting, tandwielen, banden etc etc. Je normale fiets zal een stuk sneller slijten en het kan zijn dat er mankementen optreden omdat er te veel krachten op de fiets komen te staan.

Veel gestelde vragen

Kun je een E-Bike met voorwielmotor opvoeren?

Eigenlijk niet. Er is geen verantwoorde manier om dit te doen. Er zijn ook voor voorwiel motoren spullen te vinden op bijvoorbeeld Ali Express om je fiets harder te laten lopen maar dit is zowel technisch als praktisch geen goed idee. Als er veel meer krachten op een voorwielmotor komen te staan zal de motor eerder kapot gaan en ook is de fiets dan niet meer in onder controle te houden. Als je écht je fiets wil opvoeren, doe dit dan alleen met een fiets met middenmotor of achterwiel motor.

Hoe duur is het opvoeren van je elektrische fiets?

Een speedchip kost ergens tussen de 100 en 200 euro. Opvoeren via de software kost wat je fietsenmaker ervoor vraagt (mits hij hier aan mee wil werken). Opvoeren via het display kost uiteraard niks maar dit is niet mogelijk bij alle fietsen.

Welke E-Bike kun je opvoeren?

E-Bikes met middenmotor zijn vaak het makkelijkst op te voeren. Ook kunnen middenmotoren de krachten vaak beter hebben.

Hoe snel gaat een opgevoerde E-Bike?

Veel E-Bikes gaan na het opvoeren ongeveer 30-40 kilometer per uur. In theorie ondersteunen ze tot 45 of zelfs 50 kilometer per uur maar je zult er wel flink tegen aan moeten trappen om dit te halen. 35 kruisen is prima te doen na het opvoeren.

Heb je nog vragen, tips of opmerkingen over E-Bike opvoeren? Laat het weten in de reacties!

Meer weten over elektrische fietsen? Lees hier al onze artikelen over E-Bikes.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.