Voorwiel motor kraakt / E Bike motor maakt lawaai

Voorwiel motor kraakt / E Bike motor maakt lawaai

Heb jij een elektrische fiets met voorwiel motor en kraakt deze? Of ondersteunt de fiets helemaal niet meer? In dit artikel vertellen we jou wat het probleem is en wat de oplossing kan zijn.

Als een voorwielmotor kraakt, ratelt of andere gekke geluiden maakt ligt dit vaak aan de tandwielen in de motor. In een voorwielmotor zitten over het algemeen 3 kunststof tandwielen. Als een motor te warm wordt, overbelast is geweest of gewoon heel veel kilometers heeft gedraaid kan het zijn dat deze tandwielen versleten zijn. Als je de motor uit elkaar haalt zie je dit doorgaans direct wel.

Het kan ook zijn dat dit probleem veroorzaakt wordt door de controller of motorkabel. Dit komt wel minder voor maar het is mogelijk. Om dit uit te sluiten kun je het beste een andere voorwielmotor proberen. Doet deze hetzelfde? Dan kan het aan de controller of motorkabel liggen. Heb je geen andere fiets of een ander voorwiel bij de hand? Dan kun je het best de motor uit elkaar halen zoals hieronder beschreven en kijken of het aan de tandwielen ligt.

Motor uit elkaar halen

Als je het voorwiel uit de fiets haalt zie je aan de zijkant een aantal boutjes zitten. Vaak is dit een torx boutje met een pinnetje in het midden. Je hebt dan dus een torx sleutel met een gaatje nodig. Draai deze boutjes allemaal los en tik de motor er via de andere kant uit met een kunststof hamertje. Let goed op dat je de kabel die uit de motor komt niet beschadigd.

Bewaar de schroefjes goed en andere onderdelen die je demonteert goed in een apart bakje.

Tandwielen controleren

Je ziet nu de tandwielen al zitten. Je kunt nu als het goed is duidelijk de slijtage zien. Soms zijn de tandjes helemaal weg. Soms is er 1 tandwiel beschadigd. Hoe dan ook moeten de tandwielen er als nieuw uit zien.

Tandwielen demonteren

Maak even een foto van de huidige situatie. In sommige gevallen moeten de tandwielen op een bepaalde manier gemonteerd zijn dus deze foto kan later van pas komen.

Als de tandwielen versleten zijn kun je deze demonteren. Vaak zitten deze vast met een veer ringetje. Soms kun je ze er zo af trekken. 

Nieuwe tandwielen bestellen

Nu ze gedemonteerd zijn kun je ze goed bekijken en opmeten. Nieuwe tandwielen kun je vaak online goed vinden. Als je het type motor weet kun je googlen op bijvoorbeeld: ‘’Bafang voorwielmotor tandwielen’’ en vaak kom je wel tegen wat je nodig hebt.

Ook al is enkel 1 tandwiel helemaal kapot is het vaak wel wijs om alle 3 te vervangen. Als je een tijdje hebt gefietst met 1 kapot tandwiel is de kans groot dat de andere tandwielen ook al enigszins beschadigd zijn. Als je deze niet direct vervangt kan het zijn dat je over een paar weken weer moet.

Nieuwe tandwielen monteren

De nieuwe tandwielen kunnen nu gemonteerd worden. Vaak zit hier een indicator streepje of stipje op. Deze stippen of strepen moeten precies in een driehoekje staan. Druk de tandwielen er op en vergrendel deze op dezelfde manier als de oude gemonteerd zaten.

Kunststof tandwielen smeren

Je kunt de tandwielen eventueel dun smeren met vet voor kunststof tandwielen. Ook kun je de asjes smeren met bijvoorbeeld kopervet. Doe dit niet te dik want je wil niet dat alle soorten vet mengen en het een grote kleefboel wordt binnen in de voorwielmotor.

Motor weer monteren

Je kunt nu voorzichtig de motor weer in de naaf duwen. Controleer goed dat de motor kabel nergens tussen komt. Dit gaat soms wat zwaar maar wees geduldig en duw de motor er voorzichtig weer in.

Nu kun je hem weer vastdraaien met de eerder gemonteerde boutjes. Zet deze 1 voor 1 vast en niet direct helemaal vast. Je wil voorkomen dat de motor er scheef in komt te zitten. Dus draai ze bij voorkeur kruislings vast en ga alle boutjes een paar keer bij langs totdat ze allemaal helemaal vast zitten.

Klaar! Je hebt zelf de tandwielen van je voorwielmotor vervangen

Je kunt het wiel nu weer monteren en de motor loopt als het goed is weer als een nieuwe!

Lees hier meer over veel voorkomende E-Bike problemen.

Heb je nog vragen of opmerkingen over dit artikel? Laat het dan vooral even weten in de reacties.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *