Goedkoop single speed fiets bouwen.

Zelf een single speed fiets bouwen.

Wil je heel goedkoop voor jezelf een fixie of single speed bouwen? Of wil je misschien oude racefietsen opkopen, ombouwen en weer verkopen? Dat kan! Als je goed doordacht te werk gaat kun je hier prima wat mee verdienen. In de basis is het proces voor een fixie of single speed precies hetzelfde. Alleen gebruik je bij beide een andere wielenset. In dit geval gaan we uit van een singlespeed fiets.

Hieronder kun je mijn laatste single speed project bekijken:

Kosten:

90,- (minder als je gebruikte onderdelen opzoekt)

Tijd:

Voor iemand met ervaring 2-3 uur. Zonder ervaring iets meer.

De basis:

Om te beginnen met je eigen single speed bouwen heb je een frame nodig met horizontale pads. Deze heb je nodig om de ketting van je single speed op te kunnen spannen. Als je een fiets hebt met uitvalnaaf komen er extra kosten bij kijken en dat willen we natuurlijk niet. Vaak is dit op foto’s op marktplaats goed te zien. De prijzen van vintage racefietsen gaan de laatste tijd erg omhoog maar als je goed zoekt zijn er altijd genoeg fietsen te vinden voor 15-25 euro. Je kunt gelijk een fiets zoeken met een mooi frame maar je kunt natuurlijk ook een lelijk frame kopen en deze overspuiten. Voor de voorbeeld fiets heb ik een rampenbak gekocht voor 5,-. Deze fiets is niets meer waard en ziet er niet uit dus deze ga ik overspuiten.

horizontale Pads racefiets

Horizontale pads zien er zo uit als de foto hierboven.

Fixie singlespeed
De fiets die ik als basis heb gebruikt.

Slopen:

Zodra je de goede basis hebt gevonden kun je de fiets helemaal gaan slopen. Je kunt alles losschroeven totdat je alleen een kaal frame overhoud. Nu kun je kijken of er nog iets tussen zit wat je kunt verkopen. Vaak zit op de mooiere oude racefietsen een Rolls zadel wat je zo weer kunt doorverkopen voor 30,- en de wielen willen ook nog wel eens geld waard zijn. Als dit het geval is heb je je inkoop er alweer uit.

IMG_3404

Frame voorbereiden:

Nu je het frame helemaal kaal hebt heb je de kans om hem mooi te poetsen. Je kunt nu bij elk hoekje en gaatje. In mijn geval ben ik de fiets helemaal gaan schuren. Als je de fiets wilt overspuiten geld echt dat voorbereiding het halve werk is. Je moet de fiets super goed schuren om een goed eindresultaat te behalen. Zelf ben ik met een staalborstel langs de lelijke roestige plekken gegaan en heb ik op die punten het frame helemaal kaal gehaald. Daarna ben ik met een grove korrel de hele fiets gaan schuren en heb het nog eens afgemaakt met een fijne korrel.

Fiets spuiten:

Geduld is een schone zaak. Zo ook bij het spuiten van een fiets. Begin met het helemaal goed ontvetten van de fiets met bijvoorbeeld wasbenzine of thinner. Zorg dat je na het schoonmaken de fiets niet meer aanraakt met blote handen om te voorkomen dat er weer vet op komt. Laat na het schoonmaken de fiets even goed drogen en uitdampen.

Nu kun je je fiets gaan spuiten. Je kunt even het balhoofd en de trapas afplakken met schilderstape. Voor perfecte hechting kun je beginnen met een grondlaag. Ook als er nog veel oneffenheden in de oude lak zitten kun je het beste een primer gebruiken. Deze kun je goedkoop kopen bij bijvoorbeeld de action.

Als je iets minder kritisch bent kun je direct beginnen met je normale spuitverf, vooral de goedkope matzwarte verf van de action is een enorme aanrader. Begin met hele dunne laagjes om druipers te voorkomen. Liever 5 dunne laagjes dan 1 hele dikke. Het resultaat word veel beter als je rustig aan doet.

Nieuwe onderdelen monteren:

Nu je je als nieuwe frame weer in de beugels hebt hangen kun je beginnen met het monteren van de nieuwe onderdelen. Wat heb je nodig:

Monteer als eerste de crankset en je pedalen. Daarna de wielen met de banden die je hebt uitgezocht en kijk of de kettingloop klopt. Als deze klopt, mooi! Je bent klaar. Als deze niet helemaal klopt kun je wat opvulringen gebruiken. Monteer aan de linker of rechter kant een paar ringen net zolang totdat de ketting precies recht loopt. Monteer het zadel en het stuur en maak een proefrit. Nu kun je kijken of alles klopt en of je nieuwe fiets lekker fietst. Misschien moet de ketting nog iets opgespannen worden. Klik hier om meer te lezen over het opspannen van je ketting. Nu kun je de puntjes op de i zetten door je nieuwe stuurlint of misschien wel je rechte of moustache stuur te monteren.

Hieronder mijn resultaat, deze single speed fiets heeft mij ongeveer 3 uren en 80 euro gekost inclusief spuitwerk. Ik had nog een mooi zadel en crankstel liggen. De banden die ik heb uitgezocht waren iets duurder dan nodig.

Single speed fixie zelfbouw
IMG_4329

Is het allemaal gelukt? Nu kun je ongelimiteerd spelen met je fiets, je kunt eens een ander stuur of een andere stuurpen proberen, gekleurde banden of een tof fixie zadel. Plaats hieronder even een foto van jouw nieuwe fiets. Is het nog niet helemaal gelukt en heb je nog vragen? Plaats het dan ook hieronder en ik zorg ervoor dat je vraag zo snel mogelijk beantwoord word.

Hieronder nog een wat ouder single speed project.

38 reacties

  1. Ben,
    Bedankt voor je uitleg. Mijn singlespeed gaat als de brandweer. Het is een fijne budgetfiets geworden voor nog geen €100, dankzij jouw onderdelen!

      1. Hoi,

        Toffe website met erg leuke projecten. Het heeft me geïnspireerd om mijn oude gazelle stads-/tourfiets ook onder handen te gaan nemen.
        Ik wil het frame gaan spuiten met de matzwarte lak van de action. Op de bus staat “geen primer aanbrengen”. In je artikel doe jij dit wel. Wat zijn de voors en tegens van toch een primer aanbrengen?

        Wat levert een fiets zoals uit dit artikel eigenlijk ongeveer op wanneer je deze verkoopt?

        Met vriendelijke groet,
        Niek

        1. Hallo Niek,

          Wat gek. Volgens mij is heeft de juiste primer altijd de voorkeur. Ik heb geen idee waarom dit op de bus staat. Ze willen hier vast een goede reden voor hebben maar ik weet niet precies waarom. Ik breng dus zelf wel altijd primer aan. Dit omdat dit het frame nog extra strak maakt. Het werkt dus als een soort hele dunne plamuur. Daarnaast zou de uiteindelijke lak sterker moeten maken.

          Bij deze fietsen is het eigenlijk vooral wat de gek ervoor geeft. Deze fiets heb ik zojuist voor 225,- verkocht: https://www.youtube.com/watch?v=WC-80tLq-GA&t=8s

          Heel veel succes met klussen!

    1. Hallo Seeec,

      Graag gedaan natuurlijk!

      Bij deze fiets heb ik 2 nieuwe wielen gebruikt. Een gewoon remnaaf achterwiel dus.

      Om de ketting rest te krijgen heb ik gewoon standaard m10 ringen gebruikt. Wanneer je het originele wiel gebruikt zul je zogenaamde spacers nodig hebben. Deze heb ik hier online wel gevonden maar moeten op een of andere manier belachelijk veel geld kosten https://singlespeedparts.nl/fixed-gear-onderdelen/montage-fiets-spacers/spacers-fixedgear.html

      Wanneer ik iets anders vind plaats ik het nog even onder dit artikel.

      Succes met je nieuwe single speed!

      Groeten,

      Benn

      1. Hi Ben,

        Nog een idee voor goedkopere spacers? Lijken overal zo duur (al gauw tussen de 15 en 20 euro voor een setje).
        Heb een Shimano freewheel met 6 tandwielen waar ik er 1 van op wil laten zitten voor de single speed, maar dan mis ik spacers om de ketting recht te laten lopen..

  2. Is het ook mogelijk om er handremmen op te zetten?, ik zelf vind dat wat veiliger dan een terugtraprem maar ik zie nergens of dat kan en hoe dat moet?

    1. Hallo Frederik,

      Vaak zitten er op je basis frame al handremmen. Deze kun je dan gewoon laten zitten. Zelf zou ik dan kiezen voor een voorrem. Je hebt dan de terugtraprem en de voorrem. Dit zou voldoende moeten zijn.

      Wanneer deze er niet op zitten zit er praktisch altijd wel een bevestigingspunt op de voorvork. Hier kun je dan een mooi racefiets remmetje op monteren.

      Groeten,

      Benn

  3. Hey Benn,
    Thanks voor de duidelijke tutorial.
    Hoe zit het met de achteruittraprem? Dat gedeelte mis ik een beetje in het verhaal. Hoe krijg ik de fiets remmend?
    Groet Merijn

    1. Hallo Merijn,

      Mooi dat je er blij mee bent!

      In dit geval gebruik ik een ander achterwiel (dit kan nieuw of gebruikt zijn) waar een remnaaf in zit.

      In dit geval is het dus alleen een strop monteren voor de remankerplaat en je bent klaar!

      Beantwoord dit je vraag of heb ik het verkeerd begrepen?

      Groeten,

      Benn

      1. Ha Benn,

        Haha, ik ben een leek op dit gebied hoor. Maar dank voor je reactie.
        Bouw jij ook fietsen in opdracht?
        Je mag me dan ook mailen en maybe kun je iets betekenen voor me 🙂

        Groet Merijn

        1. Hallo Merijn,

          In principe doe ik dat niet maar eigenlijk vind ik dat wel een heel leuk idee.

          Ik stuur je even een mailtje zodat we wat ideeen kunnen uitwisselen.

          Groeten,

          Benn

  4. Erg leuke video! recent heb ik een batavus champion gekocht waar ik een single speed van wil maken. Nu vraag ik mij alleen af hoe het zit met de crankset. De huidige set is prima, alleen zou ik deze graag willen veranderen. Kan ik de oude trapas laten zitten en hierop een nieuwe crankset monteren?

    1. Hallo Gordon,

      Als het goed is kun je hier inderdaad gewoon een andere crankset op zetten. Het is wel belangrijk om te kijken of het een ”normale” trapas is met een vierkante aansluiting of een trapas met een spie. Wanneer je een spie hebt moet je een ander soort crankset hebben.

      Zou je dit kunnen controleren en eventueel een foto kunnen sturen van de huidige crankset?

      Groeten,

      Benn

  5. Hallo, vraagje ik heb een oude race fiets die ik wil opknappen. En wil hier graag een terugtraprem op zetten. Ik heb op santafixie een achternaaf met terugtrap rem gevonden met de breedte van 110mm alleen de huidige naaf die er op dit is 140mm kan ik deze op een of andere manier opvullen met bijvoorbeeld spacers?

    Groet,

    Nick

    1. Hallo,

      Je zou dit kunnen oplossen door middel van gewone m10 of m8 ringen denk ik. Maar ik weet het niet zeker. Dit kan in ieder geval als je een naaf met vaste as hebt. Wanneer het gaat om een insteek as word dit misschien lastiger.

      Zou je een linkje naar het product kunnen sturen?

  6. Hallo Ben,

    Super informatief stukje, bedankt!

    Ik ben nu zelf een oude racefiets aan het ombouwen naar een single speed en ik heb nog wat twijfels over het frame. Je zegt in dit stuk dat zolang het frame horizontale pads heeft, de fiets om te bouwen is naar een single speed.

    Ergens anders heb ik ook gehoord dat de pads met de opening naar achter moet staan zodat er minder spanning op het frame zelf komt te staan. Nou heb ik een frame met pads met de opening naar voren. Klopt het dat in dit geval er een te grote spanning op de frame kan komen te staan (en dus eventueel dat ik het frame krom trek)? En is dit te voorkomen door een single speed derailleur te monteren?

    Groet,
    Olaf

  7. Hoi,

    Ik heb momenteel een frame met een uitvalnaaf achter. Hoe kan ik deze gebruiken om er een single speed van de maken met een gespannen ketting?

    Groet,

    Juul

  8. hey,
    super dat je je werk online zet,, ziet er goed uit ook! (;
    ik heb men single speed nu al wel enkele jaren op de originele velgjes rijden..
    ik zie dat jij bredere velgen gemonteerd hebt?
    zou je me aub willen zeggen welke maat velg en de maat van banden jij gebruikt hebt?
    merci! (:

      1. Nog een vraagje wat wiel/band breedte betreft. Ik heb nu 23-622 erop. Nou heb ik even gemeten en het smalste deel van het frame waar het wiel nu doorloopt, is 38 mm. Dit smalste deel vd wielloop bevindt zich tussen de twee stangetjes die samenkomen bij de trapas (midden vd fiets). Nou is mijn conclusie dat 37-622 niet gaat passen. Of zie ik iets over het hoofd?
        Groetjes,
        Teun

  9. Tof dit!
    Ik ben lekker aan ’t klussen en wil het frame graag opnieuw spuiten.

    Ben dus begonnen met schuren (met een grove korrel, om daarna met een fijne korrel verder te gaan) maar vraag me af hoe ver ik precies moet gaan: echt alle verf er helemaal af tot metaal glimmend zichtbaar is? Of is gewoon flink opschuren tot het helemaal netjes en glad is al voldoende? Ik ga eerst primer spuiten voor de lak erop gaat, maar wil natuurlijk niet de mist in gaan door het schuurwerk niet goed te doen 😉

    Iemand tips?!

    Dank!

    1. Als je helemaal geen oneffenheden meer voelt is het goed! Dus na het grove schuurpapier geen randjes of deukjes meer, dan fijner schuurpapier zodat je ook geen krasjes meer ziet en dan primer aanbrengen. Op die manier moet het er perfect uit komen te zien.

      Succes met klussen!

  10. Hallo Ben,

    Supertof filmpje, ik wil zelf een oude racefiets gaan kopen om deze tot singlespeed om te bouwen. Heb je tips welke fiets ik het beste als frame kan gebruiken? En toevallig ook een tip hoe ik m’n freewheel achter het beste kan uitkiezen?
    Ik was ook benieuwd of ik gewoon de voor- en achterrem kan laten zitten.

    Thanks!

    Groet Pascal

  11. Super leuk om te zien. Inspireert mij om zelf een fietsje om te bouwen. Kan jij misschien ook toelichten wat voor essentieel gereedschap er nodig is om een fixie of single speed fiets te bouwen en wat dat ongeveer kost qua investering? Ik zou super graag van je horen. Bedankt en groetjes

  12. Ik wil een oude racefiets ombouwen, maar er geen fixie of singlespeed ervan maken, maar achterwiel met een naafversnelling erop zetten. Is dit mogelijk en waar moet ik dan op letten? Dank je!

  13. Wat een fantastische website dit. De linkjes naar de onderdelen werken niet meer. Heb je misschien nog tips welke onderdelen goed zijn?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.