Tandwiel vervangen van je fiets.

Tandwiel vervangen van je fiets.

Zeker als je een fanatieke fietser bent is dit een bekend klusje: tandwiel vervangen. Elke keer je fiets naar de fietsenmaker brengen kost je handen vol met geld. Terwijl een tandwiel je maar 2,- en een beetje tijd hoeft te kosten.

Benodigdheden:

  • Tandwiel
  • Schroevendraaiers
  • Steeksleutels
  • Inbussleutels

Je fiets kraakt tijdens het trappen. Het zou aan je ketting kunnen liggen. Maar hoe zit het dan met je tandwielen?

Om te beginnen een afbeelding van hoe een goed tandwiel eruit hoort te zien. Deze heeft een nette strakke vorm waar de ketting mooi soepel overheen kan lopen.

Tandwiel vervangen

Zodra je tandwiel versleten is beginnen de tandjes te lijken op een soort haaienvin. Er zit een kleine uitholling bij elke schakel zoals op de foto hieronder.

oud versleten tandwiel

Als hij er zo uit ziet is de kans zeer groot dat deze aan vervanging toe is. Doordat de ketting elke keer blijft haken achter de ‘haaienvinnetjes’ van het tandwiel gaat hij kraken.

Vaak is alleen het achtertandwiel versleten. Het kan ook zijn dat de crank versleten is, Ziet de crank er net zo uit als het achtertandwiel op de foto hierboven? Dan is het een goed idee om deze ook te vervangen

Achtertandwiel vervangen.

Stap 1: Wiel demonteren

Je kunt beginnen met het verwijderen van je kettingkast. Nu je dit gedaan hebt is het zaak om de wielmoeren, de kettingspanners en je remverankering los te draaien. Als je in het bezit bent van een fiets met versnellingen kan moeten deze ook los gehaald worden.

Stap 2: Tandwiel demonteren

Nu zie je als het goed is je tandwiel zitten. Deze zit vergrendeld met een borgring. Deze moet eerst verwijderd worden. Dit kun je doen door een kleine platte schroevendraaier in 1 van de inkepingen te duwen en zo de ring eraf te wippen. Nu kun je je tandwiel er zo af pakken.

Stap 3: Nieuw tandwiel monteren

Tel de tandjes van het oude tandwiel en zorg dat je in het bezit komt van een nieuw achtertandwiel met een gelijk aantal tandjes. Als je dit niet doet veranderd het verzet van je fiets en gaat je fiets zwaarder of lichter trappen. Nu duw je het nieuwe achtertandwiel met de nokjes in de inkepingen in de naaf en kun je hem opnieuw vergrendelen met de borgring. Normaal kan dit erg lastig zijn maar als je dit precies doet zoals ik het ook doe in dit filmpje is het super simpel. 2 kleine platte schroevendraaiers en je wipt de borgring er zo weer omheen.

Stap 4: Smeren en proefrit

Nu kun je je wiel weer in de fiets zetten, de ketting opspannen en smeren en eventueel de versnellingen afstellen. Vervolgens maak je nog even een proefrit en kom je tot de conclusie dat hij weer fietst als een nieuwe. Zo makkelijk is zelf je tandwiel vervangen dus.

14 reacties

  1. Het word hier allemaal wel eenvoudig uitgelegd.
    Maar zo eenvoudig is het niet.
    Heb je er geen verstand of gevoel voor ,begin er dan maar niet aan.
    Ook het afstellen van de versnellingen kan heel lastig zijn.
    Ook het spannen van de ketting is een precies klusje.
    Het wiel moet er precies weer recht in worden gezet.
    Doe je dat niet,dan verslijten je tandwielen en ketting weer razend snel.
    Bovendien trapt het dan ook nog veel zwaarder.

    1. Zolang de juiste stappen gevolgd worden is het wel eenvoudig hoor. Uiteraard is een beetje technische kennis handig maar dit is voor iedereen te doen. Uiteraard moet een wiel recht gemonteerd worden. Dat lijkt me vanzelfsprekend.

      Toch bedankt voor de reactie.

  2. Toch goed om te lezen dat alleen de borgring er af hoeft. Ik wilde al bijna de moeten daar losdraaien.
    Dus voor mij hulpzame uitleg. Bedankt.

    1. Precies, thnx buddy..! Alleen de borgring eraf..! Ik was heel blij met die info omdat ik op maandag ging sleutelen & mn fietswinkel dan dicht is..😅

      Ik vroeg me ook af btw; de hele achteras lijkt krom maar is dat niet; er is iets met t binnenwerk.. de lagers wellicht…? In sommige standen voelt t wiel zonder of nauwelijks speling; ik andere standen weer veel speling… mn zoon kan iig er weer mee naar school morgen pfff

  3. Hallo Benn,
    Bedankt voor de goede uitleg. Hoe weet ik welke maat tandwiel ik moet bestellen? Ik trap nu namelijk veel te snel en zou graag wat langzamer (zwaarder) willen.

    Bedankt alvast!

    1. Als je zwaarder wilt trappen moet je een kleiner achtertandwiel hebben dan je huidige achtertandwiel. Dus als je het aantal tanden hebt geteld, kan je hier 1 of 2 van aftrekken.

  4. Hallo. Ben laatste tijd veel bezig met fietsen. Ik heb een fiets met achterwiel Nexus 4v, die niet goed schakelt en soms overslaat. (hiervoor werking onbekend) Na afstellen ook namelijk. Nu heb ik andere achterwiel met volgens mij dezelfde soort as. Aantal versnellingen weet ik niet. De shifter op de originele fiets is ook een Nexus 4v. Is naafversnelling. Ik denk van het origineel, bij vraag aan fietsenmaker, dat die as niet goed is. En kennelijk door overbelasting krom of door leeftijd uitgezet. Overweeg ik de as van andere wiel te monteren. Alleen tandwiel van andere wiel is 2 tanden minder. Origineel binnen-as met 22 tanden, vervangen door binnen-as met 20 tanden. Van de andere wiel lijkt de as (van binnen zelfde als het origineel en komen van de zelfde merk fiets: Gazelle). De cassettes die op de as zit, waar de kabel op zit, zijn hetzelfde zeg maar. De Nexus 4 lijkt veel op de cassettes van de Nexus 7 en Nexus 8. Mijn vraag is: Als ik het binnenwerk en as van de andere wiel, compleet met tandwiel vervang in de originele achterwiel met 2 tanden minder, qua tandwiel, heeft dat invloed op de versnelling en eventueel afstellingen? En zal ik mijn ketting moeten inkorten? Heeft de draaiing voortandwiel met achtertandwiel invloed op je versnellingen? Heb trouwens wel op originele fiets nieuwe ketting opgezet, maar heeft kleine afwijking met oude ketting, qua lengte. Weet niet of dat ook afwijking geeft voor de versnelling en draaiing. Of is het beter om ook de tandwiel op de vervangende as te vervangen door de originele tandwiel? Want dan moet ik dat even bekijken. Heb originele binnen-as ingespoten met wd-40, remmenreiniger en een nacht in motorolie gezet. Want eerder zat de cassette vast en loopt nu wel soepel. Alvast bedankt voor advies en tips. Arie.

  5. L.S.,
    Wat ik me afvraag is het volgende: ik heb een nieuwe fiets besteld met belt drive en een cdn gates tandwiel. De verkoper zei dat het wellicht beter is als ik deze direct laat vervangen voor een cdx. Dit kost 100 euro. In eerste instantie ben ik akkoord gegaan, maar dat betekent wel, denk ik, dat het tandwiel dat er eerst op zat van mij is. Zo niet, dan vind ik dat hij geen 100 euro kan rekenen voor een ander tandwiel. Klopt deze redenatie?

    1. Hallo Mirjam, een CDX voortandwiel kost ongeveer € 100,-. Daar komt arbeidsloon bij. Ik zou zeggen: laat het CDN tandwiel bij de fietsenmaker indien hij het nieuwe tandwiel er kosteloos op zet.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.