Rollerbrake remmen repareren

Rollerbrake remmen repareren

Je rem piept, loopt aan, remt helemaal niet of gaat misschien erg zwaar. Rollerbrake remmen repareren kun je gemakkelijk zelf doen.

Remkabels controleren

Als eerst is het belangrijk om je kabels te controleren. Er moet geen roest te zien zijn en er moeten geen knikken inzitten. Als dit wel het geval is kun je ze direct vervangen. Zelf zou ik altijd zowel de binnen als de buitenkabel vervangen. Kabels zijn relatief goedkoop en dit kan je erg veel gedoe schelen in de toekomst. Als ze er wel netjes uit zien kun je de remkabel even los maken en met de hand voelen of alles nog soepel loopt. Is dit niet het geval?, gewoon vervangen. Lopen ze wel soepel en zien ze er netjes uit? Dan zal het ergens anders aan liggen en kun je nog even doorlezen.

Remkabels vervangen

Je hebt geconcludeerd dat het probleem in de kabels zit, super! Dit is een simpel klusje en kost je met wat ervaring ongeveer 10 minuten.

Als eerste draai je de de kabel aan de rem kant los. Nu kun je de buitenkabel een stukje uit het handvat trekken en hem daar losmaken. Nu knip je een nieuwe buitenkabel in dezelfde lengte als de oude af, zet je er kabelhoedjes op en monteer je de binnenkabel. Voordat je alles vast draait is het handig om alle stel nippels zo ver mogelijk naar binnen te draaien zodat je hem later opnieuw kunt opspannen. Fluitje van een cent!

Lees hier meer over remkabel vervangen.

Rollerbrake afstellen

Nu de nieuwe kabels gemonteerd zijn en de nippels teruggedraaid moet je de rem even stellen. Je kunt het hendeltje aan de rollerbrake een stukje aanduwen en vervolgens de bevestiging bout/moer weer aandraaien. Het wiel moet mooi vrij lopen en je moet het handvat niet te ver kunnen indrukken.

Rollerbrake remmen repareren

Rollerbrake smeren

Soms kan het zijn dat de rollerbrake zelf wat minder word. Vaak kun je problemen verhelpen door de rem te smeren. Op elke rollerbrake zit een zwart dopje wat je kunt verwijderen. Nu kun je wat Shimano Rollerbrake vet in dit gaatje spuiten. Ga vervolgens een stukje fietsen en rem een paar keer. Nu kun je dit nog eens herhalen. Doe dit 2-3 keer om zeker te weten dat het vet goed verdeelt is en overal in de rem zit.

Rollerbrake vet kun je hier bestellen voor ongeveer 13,-. 

Zodra je kabels vervangen zijn, de rem afgesteld is en gesmeerd loopt hij eigenlijk altijd weer als een nieuwe!

Rollerbrake vervangen

Als je remmen te erg piepen en kraken kan het zijn dat de rollerbrake versleten is. Gelukkig is dit ook vrij simpel op te lossen. Je kunt een rollerbrake ongestraft vervangen. Sommige rollerbrakes zitten geborgd met een moer en sommige met een soort ring. Draai de borgmoer los met een sleutel 17 of verwijder de ring. Pak vervolgens de rem van het wiel af en plaats de nieuwe op het wiel.

Doe dit alleen als je al het bovenstaande geprobeerd hebt en je rollerbrake remmen repareren niet meer lukt.

Rollerbrake rammelt

Een veel voorkomend probleem bij rollerbrakes is dat ze na verloop van tijd gaan rammelen. De koelschijf op de rem zit ”vast” door middel van een rubber ring aan de achterkant. Er zit altijd wel wat speling op maar na een tijdje kan het zijn dat dit rubber slijt, hard wordt of gewoon verminderd werkt. Als dit het geval is kan het zijn dat je rem een irritant klapperend geluid geeft als je bijvoorbeeld over klinkers fietst. Gelukkig is er wel een oplossing voor dit probleem. Je kunt de rollerbrake demonteren en de rubber ring aan de achterkant vervangen. Deze ringen kosten een paar euro en zorgen ervoor dat het klapperende geluid weg is.

Heb je nog meer vragen of opmerkingen over rollerbrakes? Laat het dan vooral even weten in de reacties.

41 reacties

  1. Bedankt voor de duidelijke demo.
    Mijn Shimano achterrem (BR-IM50-R) maakt sinds een week een licht schurend geluid, dus ga ik hem invetten.
    Maar ik merk, dat de koelplaat veel meer speling heeft dan de voorrem en zelfs rammelt. Bij het remmen trekt hij zelfs een beetje scheef. Is dat ook te verhelpen door in te vetten of zit er iets los wat ik zelf weer kan vastzetten?
    Mvg,
    Jan

    1. Hallo Jan,

      Je zou kunnen proberen om de rem wat vaster te draaien. Er zit altijd wel een beetje speling op alleen dit moet niet heel veel zijn. Als je met een sleutel 17 de borgmoer waarmee de rem vast zit aandraait moet er wel minder speling op komen. Zorg wel dat hij nog steeds in de juiste stand staat. Het mooiste is om hem aan te draaien met een conus sleutel terwijl het wiel nog in de fiets zit. Anders kun je ook alleen de wielmoer aan de kant van de rem losdraaien en kijken of je hier met een normale sleutel tussen kunt komen.

      Succes!

  2. Ik heb mijn roller brake met Shimano vet laten insmeren zoals beschreven, maar bij remmen is er nog een krijsend, piepend geluid. Volgens de rijwielhandelaar heeft verder smeren geen zin, maar moet de roller brake vervangen worden door bijvoorbeeld een tweedehands exemplaar. Is deze oplossing juist?

    1. Hallo,

      Als de rollerbrake inderdaad echt 100% versleten is is het inderdaad de oplossing om hem te vervangen.

      Of het echt zo is kan ik op afstand moeilijk zeggen, meestal helpt smeren nog wel maar het is inderdaad mogelijk dat hij gewoon helemaal versleten is.

  3. Hallo,
    Het achterwiel van mijn ebike ( Bikkel v 2013 – Nexus 7 en rollerbrake ) draait niet echt lekker in zijn vrijloop. Rem maakt geen lawaai en remt redelijk. Kan de rem to h effect hebben op vrijloop?
    Dank voor uw reactie

    1. Ik heb hetzelfde probleem. Bij de fietsenmaker bleek dat de rollerbrake in het achterwiel in werking was terwijl niemand remde. De fietsenmaker had geen verklaring. Hoe kan ik/hij dit probleem oplossen?

      1. Bij mij was de rem-arm verbogen. Heb de rollerbrake met een tijdelijke moeren als opvulling tussen de bankschroef gezet om de as te fixeren.
        Daarna over de arm gekeken en zachtjes terug recht gebogen met watepomptang.
        2 tot 3mm was al voldoende !

    1. In principe kun je het zwarte dopje demonteren en het rollerbrake vet in de rollerbrake spuiten. Het enige wat een probleem kan zijn is dat het frame in de weg zit maar dit kan ik vanaf afstand niet zien.

  4. Hi ik het een Troy easy rider driewieler April 2018. met achter een Shimano Nexus 7 naaf met een Rollerbrake rem.

    Probleem is dat deze heel slecht remt. De kabel staat strak afgesteld net vrijlopend. Al vanaf het begin deed de achterrem het niet goed.

    Zijn er betere kwaliteit Rollerbrake remmen te koop met meer remkracht?

    Graag verneem ik meer informatie.

    1. Er zitten weinig verschillen tussen de verschillende rollerbrakes. Op zich is een rollerbrake prima maar ik kan me voorstellen dat dit wat zuinig is voor een driewieler. Vaak worden deze ook geleverd met V brakes of zelfs hydraulische remmen. Misschien kun je hem ombouwen naar een ander systeem?

      Ook kun je nog even de leverancier benaderen. Op een bepaald moment zijn er rollerbrakes geleverd welke qua prestaties een stuk minder waren. Wellicht zit er zo’n rem op jouw fiets? Als dit het geval is zal de leverancier weten of dit het geval is.

      1. Ik heb al geïnformeerd of een schijfrem voor mijn driewieler verkrijgbaar is, er is niets anders te verkrijgen.

        Ik zou zelf een systeem moeten maken, een bestaande geschikte remschijf met remblok kabel en handel en de schijfrem laten uitdraaien zodat deze op de Shimano Nexus 7 naaf past. Op de naaf zitten twee randen met gaten waar normaal gesproken de spaken door worden geregen.

        Op een rand zit nu een randwiel naar het achterwiel en de andere rand is vrij daar zou een schijfrem op gemonteerd kunnen worden.
        Dan nog moet er een beugel gelast worden waar ik de schijf Remblok op kan monteren.

        Ik snap niet waarom er voor een rollerbreak is gekozen.

        Waardeloze keus voor een driewieler. Gelukkig dat ik een goede voorrem heb “Remblokjes”

  5. Hallo ik heb een oude fiets op de kop weten te tikken alleen komen mijn remblokjes niet goed tegen mijn velg. Hele dag zitten sudderen maar geen oplossing.

    Kan iemand mij aub helpen?

    Mvg

  6. Hallo, ik heb een voorwielnaaf shimano DH-2R30-E dit is met naafdynamo. Gisteren onder het fietsen een piepend geluid. Ook tijdens uitrollen. Vanmorgen even nader bekeken. Het voorwiel loopt niet soepel rond en er is een stukje waar het wiel iets zwaarder loopt. De rem gecontrolleerd en wat ruimer gezet. Het wiel loopt nog steeds niet soepel. Tijdens een proefritje piepte het niet meer. Maar misschien als we weer een langer stuk gaan fietsen dat het weer terug komt. Zou het iets met de rem temaken kunnen hebben? Of zou het een lager kunnen zijn ofzo? Of naaf dynamo. Vr.gr.P.Hulskamp
    .

    1. Hoi P.Hulskamp,

      Kun je laten weten wat uiteindelijk de oplossing was? Ik heb precies hetzelfde probleem, een wiel dat niet helemaal soepel draait en een hoge pieptoon tijdens het fietsen.

  7. Ik heb een Mihatra fiets een 4 tal jaar geleden gekocht type E Cono .
    Ik had al vroeger ergens gelezen (uit een test ) dat de rollerbrake rem afzonderlijk niet goed werkt maar samen met de V rem vooraan te gebruiken wel voldoet . EN ik kan dit bevestigen .Maar nu lees ik dat er rollerbrakes zouden geleverd zijn met mindere prestaties.
    zou ik dan zo’n rollerbrake hebben en misschien toch een ander monteren ? Wie weet hier meer over deze ebike .

  8. Hallo,

    De rollerbrake is van mijn achterwiel af, waardoor ik niet kan achterhalen welk type dat is. Het gaat om een Batavus Torino fiets met 7 versnellingen. Ik kan nergens vinden welk type (Shimano) rollerbrake ik moet hebben voor vervanging. Enig idee?

  9. Hallo Fietsenmaker,

    Er komt een tik uit mijn achterwiel en ik heb de indruk dat het uit de rollerbrake komt omdat het stopt als ik iets rem.

    Heeft u hier een verklaring voor? en wat kan ik er dan aan doen?

    Alvast bedankt, Jaap.

  10. Iets strakker zetten en misschien smeren voor een betere werking. In principe remmen rollerbrakes ook niet echt bijterig, helaas …

    1. Ik heb de Rollerbrake verwijderd en ik heb nu een schijfrem op mijn de Shimano Nexus 7 naaf. rem schijfjes gekocht en bij een metaaldraaier op maat laten maken, ik heb er 2 reserve. Wouw dat remt wel even anders. Het werkt met ook met een rem kabeltje als ik wil kan ik met piepende banden remmen.

      Rollerbreak leuk voor een normale fiets inderdaad niets voor een driewieler.

      Lex Amsterdam.

  11. Hallo Benn,
    Ik heb een Sparta Pickup met sram achternaaf 3 i‑motions.
    Bij het remmen slaat hij als het ware een slag over, dus hij remt zeg maar niet direct, vreemd genoeg doet hij dit weer niet altijd.
    Ik heb de naaf open gemaakt, maar na mijn bescheiden mening zag ik geen bijzondere dingen.
    Heb jij een idee wat er eventueel aan de hand zou kunnen zijn?
    groetjes Pjotr

  12. Beste,
    de voorste rollerbrakerem rammelt als ik over slechte wegen rijd. Ik dacht eerst dat de slijkweerder dat geluid voor bracht maat het komt uit de rollerbrake. Is dit te verhelpen met vet erin te spuiten ? (rollerbrakevet)
    met vriendelijke groeten
    Herman

    1. Bij mij rammelde de schijf (die voor de koeling zorgt) ook, bij demonteren bleek de moer niet (meer) goed aangedraaid. Probeer deze eens aan te draaien.

  13. Ik heb mijn rollerbrakes uit elkaar gehaald, ik wil na 15 jaar deze eens goed reinigen en smeren, normaal gesproken worden de delen die remmen (remblokken) toch niet gesmeerd ? Ik heb alles dus gedemonteerd en nu wil ik smeren zonder het smeergaatje te gebruiken (dit lijkt me een beperkte manier van smeren), de vraag is moeten ook de remblokken die tegen het huis gedrukt worden ook gesmeerd worden ? Neemt dan juist de remkracht niet af of is dit juist de bedoeling ? Bij het demonteren waren de remblokken (staal neem ik aan) wel vettig.

    1. Wat denk je zelf.

      Een motorfiets berijder smeert toch ook geen olie of vet op zijn schijfremmen, ja als hij zelfmoord wilt plegen. “geintje”

      Even serieus remblokken ga je natuurlijk niet smeren, deze moet je juist ontvetten en licht op schuren.

      Ik heb al een jaar een schijfrem op mijn driewieler fiets gemaakt. op mijn achterwielen en dat remt super. ik had remschijven gekocht en laten uitdraaien zodat deze op Shimano Nexus 7 naaf past en beugels laten lassen voor de remblok houder.

      Ik ben blij dat ik van die gevaarlijke rollerbreak af ben. Als je met een rollerbreak een noodstop moet maken, dat kun je dan wel vergeten. Dan kun je nog beter remblokjes op je achterwiel maken of laten maken je hebt dan wel twee rem handels op je stuur.

      1. hoi Lex, ik heb 25 jaar motor gereden en ben inderdaad goed vertrouwd met het schoonhouden en ontvetten van schijfremmen, dat is van levensbelang op een motor.

        Ik heb de Nexave BR-IM50 nog eens aandachtig bekeken, daar waar het vulgaatje om de smeerolie bij te vullen zit als ik het goed zie precies de rand van behuizing waar de remblokken tegen aan komen. Shimano wil blijkbaar dat juist daar gesmeerd wordt. Ik ga eens kijken of ik iemand kan vinden (geen idee of Shimano zelf klanten te woord staat) die weet hoe het zit. Ben het met je eens dat rollerbrakes niet zo goed remmen.

        1. Ik heb twee Shimano Service Centers gesproken, beide hebben bevestigd dat de remschoen gesmeerd wordt, de vulnippel zit dus met een reden exact op die plek. Het rollerbrake systeem is niet vergelijkbaar met schijfremmen en remblokken. Ik zeg mysterie opgelost 🙂

          1. Ik heb vandaag de voorrem rollerbrake van mijn fiets helemaal uit elkaar gehaald omdat deze voor geen meter remde. Alles goed schoon gemaakt en ongeveer 1 m3 vet verwijderd. (Ik was een paar keer bij de fietsenmaker geweest met klachten dat de rem niet remde. Kennelijk is er steeds wat vet bij gestopt.) Alles schoon (zonder vet) terug geplaatst. Nu rent de voorrem super.

            Nu is natuurlijk de vraag of ik toch een beetje moet smeren, of het er lekker zo bij moet laten.

            Zou olie niet beter werken dan vet?

  14. Goedemorgen,
    Graag advies bij het volgende: de rollerbrake achter loopt aan. Niet altijd, maar zo, nu, en dan, na het remmen. Het lijkt alsof de rem in de remstand blijft staan. Effect is zelfs merkbaar bij de handgreep, het voelt alsof deze vertraagd terugveert. De fiets is al twee keer bij de fietsenmaker geweest, na lezen van het artikel heb ik goede hoop dat ik het zelf op kan lossen. Herkent iemand dit probleem, en weet hoe dit op te lossen, is?

    1. Hoi! Dit klinkt als een kabel probleem. Het vertraagd terugveren van de remhandgreep moet bijna wel veroorzaakt worden door een kabel die stroef loopt. Ik zou de kabel vervangen (is niet heel duur en smeren etc werkt niet altijd).

      Het is natuurlijk moeilijk inschatten op afstand maar ik denk dat het niet in de rem zelf zit.

      Succes met klussen!

  15. Goedenavond

    Ik heb vanavond een mooie fiets op de kop getikt met rollerbrakes alleen nu zie ik dat mijn schijfje helemaal los zit en zelfs rammelt op klinkerwegen en slechte wegen ik heb geprobeerd aan te draaien maar dit lukt niet hoe zou ik dit op kunnen lossen?

    Mvg: Doran Mulder

  16. Ik heb net mijn rollerbrake uit elkaar gehaald en schoon gemaakt. Moet ik bij het in elkaar zetten de 3 rem “manen” licht invetten voordat ze terugzet. (ik heb ooit een terugtraprem ontvet en bij de 1e keer remmen brak alles af)

  17. Bedankt voor de nuttige uitleg.
    Maar wat ik graag zou willen weten is of het mogelijk is een rollerbrake die niet meer “pakt” zo te behandelen dat ze opnieuw goed remt. Smeren volstaat in dat geval niet.
    Alvast bedankt!

  18. Gisteren is bij het remmen mijn achterrem totaal geblokkeerd. Het zit zo vast als n huis! (e-bike) Het blijkt nu dat de bout en moer waarmee de remunit aan het frame vast zit ontbreekt of is los gegaan. Nu is n paar weken geleden n monteur aan huis geweest om nieuwe banden te monteren. Zou dit het euvel kunnen zijn? Ik ben lelijk gevallen.

    1. Waarschijnlijk is de remunit niet goed genoeg vast gezet. Boutje is er uitgelopen. Bij het remmen is de remunit mee gaan draaien , en heeft alles strak getrokken. Foutje monteur.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.