Je eigen fietsketting vervangen. Stadsfiets

Je eigen fietsketting vervangen.

Je fietsketting vervangen, een leuk klusje en veel minder ingewikkeld dan je misschien zou denken.

Benodigdheden ketting vervangen:

Je fiets kraakt of trapt misschien zelfs wel door. Je bent er inmiddels achter dat het aan je ketting en misschien wel je tandwiel ligt.

Vaak is het als eerste belangrijk om te weten wat het probleem is. Om te kijken of je ketting versleten is kun je een kettingslijtagemeter gebruiken. Deze valt op de kettingschakel bij een nieuwe nog niet versleten ketting en valt precies tussen de schakels als de ketting versleten is.

Een zwaar verroeste ketting is uiteraard ook geen goed idee. Mocht je ketting er zo uitzien als op de afbeelding hieronder kun je hem ook gerust vervangen.

Verroeste fietsketting
Verroeste fietsketting

Nu weet je hoe je ketting er aan toe is, mooi. Je kunt ook nog even je tandwielen controleren.

Wat voor fietsketting heb je nodig?

Je hebt eigenlijk 2 type kettingen. Kettingen voor derailleur fietsen zoals mountainbikes, racefietsen en andere sportieve fietsen. Je kunt een derailleur fiets herkennen aan meerdere tandwielen voor en/of meerdere tandwielen achter. Deze kettingen bewegen over de verschillende tandwielen. Omdat ze in een soort bocht gaan moeten ze soepeler en dunner zijn dan een normale ketting.

Daarnaast heb je nog single speed kettingen. Deze komen het meeste voor. Dit zijn kettingen die bedoelt zijn voor fietsen met 1 tandwiel voor en 1 tandwiel achter. Dit kunnen dus ook fietsen zijn met naaf versnellingen. Voor een fiets met bijvoorbeeld 3 of 7 Shimano Nexus versnellingen heb je dus ook een single speed ketting nodig.

Nu word het tijd om achter je computer weg te gaan, dit artikel uit te printen en daadwerkelijk iets te gaan doen.

Stap 1: Demonteer je kettingkast.

In eerste instantie heb je alleen een schroevendraaier en misschien een inbussleutel nodig om je kettingkast te demonteren (een hamer kan altijd nog). Draai alle schroefjes los die je kunt vinden en zorg dat je ze ergens bewaart waar je ze weer terug kunt vinden. Vaak zit een kettingkast daarna alleen nog in elkaar geklikt met een achterkapje oid. Zorg dat deze verwijderd word en je ziet je ketting.

Stap 2: Oude ketting verwijderen.

We gaan er voor het gemak even vanuit dat hij versleten is (anders zou je dit tenslotte niet meer lezen). Nu kun je de oude ketting verwijderen met een kettingpons of kettingponstang maar bij voorkeur met de betonschaar. Je kettingpons kan beschadigen op het moment dat je deze gebruikt om een verroeste ketting te demonteren. Daarom los ik dit zelf altijd anders op.

Stap 3: Nieuwe fietsketting monteren.

Ketting monteren met een kettingponstang:

Je kunt beginnen met het openmaken van de verpakking van je nieuwe fietsketting. Hierin vind je waarschijnlijk een ketting en een verbindingsschakel. Als je in het bezit bent van een kettingponstang heb je deze schakel niet nodig. Leg de ketting om de tandwielen heen en kijk hoelang hij moet zijn. Het is verstanding om van te voren je kettingspanners, je wielmoeren en natuurlijk je remverankering los te draaien zodat je later meer ruimte hebt bij het opspannen, ook is het handig om het wiel niet helemaal naar achter te hebben zodat je een paar maanden later nog eens kunt bijspannen mocht dit nodig zijn.

Zodra je weet hoelang je ketting moet worden kun je je ketting op maar maken met je kettingpons. Houd goed in de gaten dat je hem bij de juiste schakel inkort. Er is een dikke en een dunne schakel. Het is nu zaak om ervoor te zorgen dat het zo uit komt dat je aan de ene kant een dikke en aan de andere kant een dunne schakel overhoud. Vervolgens knip je met je tang de ketting bij de dikke schakel af. Hierna houd je een ketting over waar het pinnetje nog uit steekt zoals op de afbeelding hieronder. Nu duw je de dunne schakel tussen de dikke schakel en knijpt hem weer dicht met je tang. Nu kun je je ketting weer goed op spanning brengen door de kettingspanners aan te draaien . Je ketting moet net niet strak zitten, je moet hem nog een stukje op en neer kunnen bewegen. Nu zorg je dat je alles vastdraait, vergeet vooral je remverankering niet. Voila, je hebt een nieuwe ketting op je fiets!

Ketting monteren met een verbindingsschakel:

Je kunt beginnen met het openmaken van de verpakking van je nieuwe fietsketting. Hierin vind je waarschijnlijk een ketting en een verbindingsschakel. Leg de ketting om de tandwielen heen en kijk hoelang hij moet zijn. Het is verstanding om van te voren je kettingspanners, je wielmoeren en je remverankering los te draaien los te draaien zodat je later meer ruimte hebt bij het opspannen, ook is het handig om het wiel niet helemaal naar achter te hebben zodat je een paar maanden later nog eens kunt bijspannen mocht dit nodig zijn.

Zodra je weet hoelang je ketting moet worden kun je je ketting op maar maken met je kettingpons. Houd goed in de gaten dat je hem bij de juiste schakel inkort. Er is een dikke en een dunne schakel. Om hem straks vast te zetten met je verbindingsschakel moet je ervoor zorgen dat je aan beide kanten een dunne schakel overhoud waar je de verbindingsschakel tussen kunt zetten. Zodra de ene helft van je verbindingsschakel gemonteerd is kun je de andere kant er tegen aan duwen, de ketting een klein beetje buigen en hij klikt zo vast. Nu kun je je ketting weer goed op spanning brengen door de kettingspanners aan te draaien.  Je ketting moet net niet strak zitten, je moet hem nog een stukje (+/- 1 centimeter) op en neer kunnen bewegen. Nu zorg je dat je alles vastdraait, vergeet vooral je remverankering niet. Voila, je hebt de fietsketting vervangen van je eigen fiets!

Stap 4: Smeren en fietsen.

Nu je fietsketting vervangen is kun je hem nog even smeren met olie of spray en natuurlijk een proefrit maken. Klappert je ketting nog in de kettingkast? Dan zit hij waarschijnlijk te los, kraakt hij nog een beetje? Dan zit je ketting waarschijnlijk iets te strak.

Wanneer moet je je ketting vervangen?

Je ketting moet uiteraard vervangen worden op het moment dat deze verroest is. Een verroeste ketting kan ervoor zorgen dat je tandwielen sneller slijten. Ook kan het zijn dat je ketting erg gaat kraken. Als je een krakend gevoel ervaart op het moment dat je kracht zet op de pedalen kan het zijn dat de ketting uitgerekt is. Op dat moment valt hij niet netjes op de tandwielen en knarst het metaal langs elkaar. Op dat moment moet je de ketting ook vervangen. In sommige gevallen moet je dan ook het tandwiel vervangen.

Je kunt ook meten of je ketting nog goed is. Dit doe je met een kettingslijtage meter. Als particulier zul je dit misschien niet in huis hebben maar je kunt altijd kijken of je ergens eentje kunt lenen natuurlijk.

Wat kost fietsketting vervangen?

Het vervangen van je fietsketting kost bij een fietsenmaker vaak tussen de 20 en de 40 euro afhangende van de kosten van de ketting zelf. Op het moment dat je het zelf doet heb je alleen de kosten van de ketting zelf en eventueel een kettingpons. Een goedkope ketting kost je een paar euro. Een kettingpons ook. Het zelf vervangen van je ketting kan dus al vanaf 8 euro. Als je het vaker doet hoef je uiteraard niet weer een kettingpons te kopen en word het een stukje goedkoper.

Je kunt nu je eigen fietsketting vervangen. Heb je nog vragen over deze post? Reageer even op deze post en we beantwoorden je vraag zo snel mogelijk.

Lees hier hoe je je ketting vervangt zonder kettingpons. Dit is overigens wel een slecht idee.

Fietsketting kopen

5 reacties

  1. Vandaag een okkasie fiets Batavus Florence voor 30 euro, ziet er verder heel goed uit maar mist de ketting en nu kan ik er aan beginnen. Schitterende info !

  2. Ik heb een nieuwe Puch modern n7 net een week binnen.
    Fijne fiets maar de kettingkast is standaard veel te groot. Het achter tandwiel wordt niet beschermd. Lek als een mandje.Het is op de site van deze fiets goed te zien. Hoe los ik het op?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.