Fietsketting opspannen.

Zelf je fietsketting opspannen

Fietsketting opspannen met en zonder kettingspanners. In deze blog leggen we de normale manier om dit te doen uit en een leuk trucje om je ketting op te spannen zonder kettingspanners. Elke doe-het-zelver kan dit zelf prima doen. Wanneer je dit een aantal keer hebt gedaan kost je dit nog zo’n 5 minuutjes.

Wanneer moet je ketting opgespannen worden?

  • Meestal begint je ketting lawaai te maken in de kettingkast
  • Je ketting valt er constant af
  • Je voelt dat er speling zit op de ketting wanneer je naar voren en terug trapt

Naast dat een slappe ketting erg vervelend is slijt hij ook een stuk meer. Met een beetje onderhoud gaat je fietsketting vele malen langer mee. Zo nu en dan opspannen en even smeren is dus een absolute aanrader.

Veel fietsen hebben kettingspanners. Sommige ook niet. Fietsketting opspannen zonder kettingspanners word door veel mensen gezien als een vervelende klus. Toch is dit met een klein trucje niet zo heel erg moeilijk meer. In deze blog ga ik uitleggen hoe je dit zowel zonder als met spanners doet.

Beginnen:

Demonteer je kettingkast. Zodra je dit gedaan hebt kun je direct voelen of de ketting nog goed op spanning staat. In een goed opgespannen ketting zit ongeveer 1 cm speling. Dit betekend dat hij ongeveer 1 cm omhoog en naar beneden bewogen kan worden.

Nu draai je als eerste je wielmoeren en je remverankering los. Je kunt de wielmoeren en het boutje van de remverankering gewoon laten zitten. Zolang ze maar een beetje los zitten.

Met kettingspanners:

Wanneer je kettingspanners hebt is de klus een erg simpel. Je draait aan de kettingspanners waardoor het wiel naar achter gaat en je ketting op spanning komt te staan. Let wel goed op  dat je wiel na het opspannen netjes in het midden staat. Staat hij iets naar rechts? Draai de linker kant iets vaster en de rechterkant iets losser. Controleer daarna weer of de ketting nog goed op spanning staat.

Wanneer dit het geval is kun je je wielmoeren en remverankering weer vast draaien. Controleer nog even of de ketting nog steeds op de goede spanning staat.

Zonder kettingspanners je fietsketting opspannen lijkt erg vervelend maar vast best mee.

Laat als eerste de band leeglopen. Zet een balkje of plankje tussen de achterband en het frame in. Let op dat deze niet alleen tegen het spatbord steunt. Dit zou ervoor kunnen zorgen dat je spatbord beschadigd.

Wanneer het balkje er tussen zit pomp je langzaam wat lucht in de band. Je merkt nu dat je wiel een stukje naar achter gaat. Elke keer dat je er wat meer lucht in pompt gaat de ketting wat strakker staan. Wanneer hij op de goede spanning zit draai je je wielmoeren en remverankering weer vast. Vervolgens laat je de band leeg lopen en haal je het balkje er weer tussen uit.

Je hebt nu je ketting opgespannen zonder kettingspanners!

Ketting inkorten?

Het zou kunnen dat na verloop van tijd je ketting te ver is uitgerekt. Je wiel staat helemaal achterin de achtervork maar hij hangt nog steeds slap. In dat geval moet je je ketting inkorten. Wanneer je dit gaat doen begin je met je kettingspanners helemaal los draaien en je wiel zover mogelijk naar voren te zetten. Als je dit gedaan hebt heb je veel ruimte op je ketting. Hij hangt nu erg los. Nu kun je er 2 schakels (1 dikke en 1 dunne schakel) tussen uit halen.

Je draait met je kettingpons het pennetje zo ver naar buiten dat de schakels los zitten maar het pennetje nog wel in de ‘dikke’ schakel zit. Nu verbind je je ketting weer. Je duwt het pennetje terug naar binnen met een tang met platte bekken. Het laatste stukje duw je nu weer naar binnen met een kettingpons. Je moet aan beide kanten van de schakel een stukje van het pennetje zien.

Omdat dit verhaal nu misschien nog wat lastig te volgen is ga ik hier ook zo snel mogelijk een filmpje van maken waarin je precies kunt zien wat ik bedoel.

Klaar!

Nu moet de kettingkast weer gemonteerd worden en ben je klaar om weer veilig de weg op te gaan. Het is ook een aanrader om gelijk je ketting even goed te smeren nu je de kettingkast er toch af hebt.

Heb je nog vragen over dit artikel? Stel ze gerust in de reacties en we zorgen ervoor dat we je vraag zo snel mogelijk beantwoorden.

Kom je er tijdens deze reparatie achter dat je ketting gigantisch verroest is? Misschien is het dan beter om direct je hele ketting te vervangen. Een nieuwe ketting kost je hier nog geen 3 euro.

Goedkope Fietsketting (by KMC) 2,95

Fietsketting vervangen

Je eigen fietsketting vervangen. Stadsfiets

8 reacties

  1. Wat deze duidelijke uitleg hoe een ketting te spannen zonder kettingspanner! Na eerst een tijdje met een slappe ketting te hebben rondgereden die er steeds afviel besloten dat het niet anders kon dan repareren. Maar ja de financiën zijn zeer beperkt op dit moment, dus een bezoek aan de fietsenmaker steeds uitgesteld. Tot ik op jouw site terecht kwam. Wat een goede heldere uitleg. Zelfs ik (vrouw met 2 linkerhanden) kan het nu herstellen.

  2. Hallo Benn, net kettingopener gehaald en ketting los gemaakt van de fiets van mn dochtertje. Helaas, dan wordt de ketting te kort.
    Nu wilde ik ‘m al eerder spannen maar er zit een nexus 3x versnelling ding op de plaats waar ik een van de moeren moet los draaien van het wiel. Heb jij idee hoe ik dat nu moet doen?

    Bij voorbaat dank voor je reactie.
    Mvgr, John

  3. Hi Benn,

    Ik heb denk ik al bijna je hele YT kanaal gezien. Echt fantastisch.

    Ik heb met deze uitleg mijn ketting voor het eerst zelf gespannen, hij heeft geen snelspanners dus het wiel met moeite naar achteren getrokken.

    Een fietsenmaker heeft dit gecheckt en zei dat hij aan de strakke kant was maar wel nog prima was.

    Ik heb overigens ook de ketting er eerst af gehaald en gelijk goed schoongemaakt en opnieuw gesmeerd. Tandwielen en ketting slijtage gecheckt, alles nog helemaal in orde.

    Sindsdien voel ik alleen soms een soort knik/hapering in mijn trappen. Hij trapt totaal niet zwaar, ook niet zwaarder dan eerst. Het gekraak is weg, het gevoel van de speling is weg dus dat is allemaal top. Maar soms voel ik dus zo’n knikje. Alsof ie achter een tandje blijft hangen of alsof een schakeltje scheef is en niet lekker meegaat. Maar soms is er weer niks, en later weer wel. Hoe kan dit? En waardoor komt dit?

    Bedankt

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.