Fiets voorvork vervangen

Fiets voorvork vervangen

Je eigen fiets voorvork vervangen. Dit is een klusje wat voor iemand met technische kennis prima te doen is. Ik wil niet zeggen dat iedereen het kan maar als je een beetje een klusser bent is het zeker mogelijk om dit zelf te doen. Een voorvork vervangen is nodig als hij bijvoorbeeld verbogen is, de vering niet meer werkt of je bijvoorbeeld een V brake wil monteren op een fiets die deze in eerste instantie niet had.

Uiteraard heb je een vervangende voorvork nodig, vaak kun je in eerste instantie nog niet precies zien wat je nodig hebt. Daarom is het belangrijk om eerst de oude voorvork te demonteren en op te meten alvorens je een nieuwe besteld of ophaalt in de winkel.

Ter ondersteuning hebben we ook een video gemaakt over het vervangen van een voorvork. 

Stap 1:

Demonteer alles van de oude voorvork. Demonteer dus het wiel, het spatbord, eventuele remmen en het complete stuur en de stuurpen (lees hier meer over stuurpen demonteren). 

Stap 2:

Demonteer de voorvork. Met een bahco, sleutel 30-32-34 of 36 of een tang met platte bekken kun je de bovenste balhoofd moer demonteren. Houd de vork stevig vast en draai de bovenste grote moer los.

Demonteer nu eventuele ringen en de volgende balhoofd moer (conus). Je kunt nu de voorvork in zijn geheel laten zakken.

Stap 3:

Nu de voorvork gedemonteerd is kun je deze opmeten en een nieuwe bestellen. Zorg ervoor dat de vork ofwel de juiste lengte heeft of iets te lang is. Meestal is de voorvork te lang en moet je er een stukje af zagen. Dit is geen probleem. Let er wel op dat de diameter klopt en de juiste aansluitingen op de vork zitten. Heb je V-brakes? Dan moeten de nokken voor je V-brake op de vork zitten. Heb je een rollerbrake? Dan moet er een mogelijkheid zijn om de rollerbrake te vergrendelen. Dit soort dingen kun je later moeilijk aanpassen dus het is van belang hier goed op te letten.

Zodra je de vork binnen krijgt kun je deze op maat zagen. Zelf draai ik altijd de onderste balhoofd moer (Conus) op de vork precies op het punt waar ik moet zagen. Zo kun je goed zien waar je precies moet zagen en los je gelijk eventuele bramen van het zagen op zodra je de moer weer los draait.

Stap 4:

Demonteer de conus van de oude vork. Meestal wil je de de huidige balhoofd set behouden. In dat geval moet de conus van de oude vork gedemonteerd worden. Je kunt deze er met een hamer aftikken. (bekijk 5:15 in het filmpje om te zien hoe je dit precies doet.)

Stap 5:

Monteer de conus op de nieuwe vork. Je kunt dit wederom met een hamer doen. Heb je een stalen buis bij de hand welke om de voorvork heen past? Dit is helemaal perfect. Met deze buis tik je de conus zo op de vork.

Stap 6:

Zet alles goed in het vet. Zorg ervoor dat de lagers, cups en conussen goed in het kogellager vet staan. Dit zorgt ervoor dat alles straks weer soepel loopt en het goed beschermt is tegen vocht etc.

Stap 7:

Monteer de nieuwe vork. Leg het onderste lager op de onderste conus van de vork. Plaats vervolgens de vork weer in het frame. Leg het bovenste lager er aan de bovenkant op. Draai nu de onderste balhoofd moer (conus) hand vast. Controleer of er geen speling op de vork zit. Over het algemeen is dit niet het geval wanneer de conus hand vast zit. 

Vervolgens kun je de ring en bovenste balhoofd moer op de vork draaien. De bovenste moer moet goed vast gedraaid worden. Houd terwijl je dat doet de onderste moer goed vast zodat deze niet vaster gaat zitten en de voorvork niet soepel meer draait.

Stap 8:

Nu heb je je nieuwe vork gemonteerd. Je kunt nu het wiel, spatbord, eventuele remmen en het stuur weer monteren. Controleer nog even goed of het stuur helemaal soepel draait en er geen speling op het balhoofd zit. Loopt hij nog niet helemaal soepel of zit er juist speling op? In dit artikel lees je alles over balhoofd afstellen.

Klaar! Je hebt nu je voorvork vervangen. Maak nog wel even voorzichtig een proefrit. Het kan zijn dat het balhoofd net iets te strak zit afgesteld en dit kan gevaarlijke situaties veroorzaken. Controleer dit dus goed voordat je de openbare weg op gaat of de fiets terug geeft aan een klant.

Ben je nog op zoek naar onderdelen of gereedschap? Check dan deze website even: Budgetfietsonderdelen.nl

9 reacties

  1. Ik zou graag willen zien hoe je een verende voorvork reviseert. Wat doe je met roest op de poten, hoe vervang je de stofkapjes etc..

    1. Dat ligt geheel aan het type vork dat je hebt. Ik zoek altijd online de reparatie handleiding van de specifieke voorvork op. Meestal kan je de onderpoten verwijderen door aan de onderkant iets los te schroeven en dan de onderpoten naar onderen te schuiven. Daarna kan je bij de stofkappen. Roest op de poten kan je niet heel veel aan doen buiten polijsten, wegpoetsen of eventueel licht opschuren met skotchbrite. Uiteindelijk moet je beoordelen of de beschadiging geen lekkage veroorzaakt. Soms gaat het goed, soms niet.

    2. Is goed te doen …. ik heb een Suntours T950 vork van een Gazelle gereviseerd … Stalen veren kraakten, waren verroest en niet meer te redden (braken in stukken)… Hiervoor heb ik 2 op maat gemaakte nieuwe stalen veren voor 20 euro excl verzending besteld bij een veren fabriekje, (dit omdat ze nergens meer te koop waren)…. De wanden heb ik gepolijst met een accuboor & draadeind beplakt met rol zeer fijn schuurpapier …. daarna goed alles ingevet met vet wat speciaal is voor voorvorken…. Heb een lange inbussleutel H5 van 35cm gebruikt om de inbusboutjes los te maken zodat je beiden delen uit elkaar krijgt… Bij montage de inbusboutjes borgen met LOCTITE blauw. En om de instelkappen voor de veerspanning los te maken is er een speciale sleutel te koop….

  2. Hoi hoi,
    Je website is erg fijn en geeft me veel houvast.
    Ik probeer zelf een fiets op te bouwen. Alleen zit er geen voorvork, geen balhoofd ed bij. Dus geheel kaal frame… Ik begin nu met het vinden van voorvork en balhoofd. Het is een damesfiets uit de jaren 80 dus met een 1 inch balhoofd maat.
    Ik vraag me af of ik ook een voorvork kan monteren zonder draad. In het frame zit verder ook geen draad. Balhoofd zal er dan op aan moeten sluiten, maar ik weet niet of dat mogelijk is. Het lijkt mij niet aangezien balhoofd moet komen vast te zitten aan voorvork. Wanneer dat niet mogelijk is moet ik dus een te lange voorvork kopen en het draad er in gaan snijden.
    Weet u welke richting ik op moet gaan cq of beide mogelijk is (voorvork met of zonder draad).
    Alvast erg bedankt

    Erwin

    1. Hallo Erwin,

      Super leuk om te horen!

      Hier kan een geperst balhoofd in. Deze kan het in geperst of geslagen worden.

      De voorvork kun je kopen met schroefdraad en wat te lang. Je kunt hem dan zelf met een ijzerzaag inkorten. Het snijden van draad is een prima oplossing alleen een voorvork draad snijder is enorm duur. Dat maakt het lastig. Daarom zou ik zelf voor een te lange gaan en deze inkorten.

      Ik zou wel zoals in het filmpje eerst een moer op de vork draaien en hem daarna afzagen. Dit zorgt ervoor dat de draad fatsoenlijk blijft werken.

      Heel veel succes met de klus en ik hoop dat dit een antwoord op de vraag is.

      Groeten,

      Benn

  3. Hallo
    Mijn vrouw ( 65) heeft een Gazelle fiets van 8 jaar oud. De fietsenmaker waar we hem gekocht hebben, zegt dat de fiets niet meer betrouwbaar is vanwege een scheur in de voorvork. Er zit idd een klein scheurtje in. Dit type fiets wordt niet meer gemaakt dus: nieuwe kopen! Gazelle geeft 250 ex btw toe op dat bedrag. Maar is dit werkelijk nodig?
    Helaas kan ik hier geen foto uploaden…
    Graag advies.
    met dank en vriendelijke groet
    Jacob

    1. Beste Jacob,

      De reactie van de fietsenmaker begrijp ik wel. Het kan nog wel jaren goed blijven gaan maar het blijft een risico. Ik zou er zelf dus ook niet mijn hand voor in het vuur durfen steken.

      Is de voorvork niet los te vervangen?

      1. Als de scheur in de voorvork zelf zit en niet bijvoorbeeld in het frame dan is deze altijd te vervangen, lijkt mij. Alleen lukt het waarschijnlijk niet meer om exact dezelfde vork in dezelfde kleur te vinden maar dat vinden de meeste mensen niet erg.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.