Uitleg over verschillende soorten fiets ventielen.

Fiets ventielen

Welk ventiel heb ik nodig voor mijn fiets?

Welk ventiel moet er in je binnenband zitten? Een Frans ventiel? Een hollands ventiel of misschien wel een autoventiel? Alle 3 fiets ventielen hebben voor en nadelen.

Het Hollandse ventiel (ook wel DU, Dunlop of klassiek ventiel genoemd)

De meest voorkomende fiets ventielen. Het voordeel aan dit ventiel is dat je in nederland overal je band kunt oppompen. Naar mijn idee mankeert er wel vaker iets aan dit ventiel en zijn ze dus iets gevoeliger. Of dit echt zo is weet ik niet zeker maar ervaring leert dat je bij dit ventiel vaker problemen ziet dan bij bijvoorbeeld een frans ventiel.

Hollands dunlop ventiel (fiets ventielen)

Frans ventiel (ook wel Presta, FV of race ventiel genoemd)

Word vaak gebruikt in sportieve en racefietsen. Omdat deze smaller is dan de andere ventielen is deze vooral geschikt voor smalle lichte sportvelgen. Deze kan over het algemeen meer druk hebben dan een hollands ventiel en zal ook iets minder snel leeglopen bij lange stilstand. Wel kun je deze niet met een ‘normale’ fietspomp oppompen. Gelukkig hebben we hiervoor verloopnippels. Door er zo’n nippel op te draaien kun je hem met een normale fietspomp oppompen. Veel mensen laten deze nippel gewoon op het ventiel zitten zodat je hem altijd bij de hand hebt. Wel moet je dit ventiel open draaien voordat je hem op kunt pompen.

Frans race ventiel (fiets ventielen)

Auto ventiel (Schrader, AV)

Zie je vaak terug bij BMX of ATB, Mountainbike fietsen. Omdat dit ventiel ook bij auto’s gebruikt word kun je hem echt overal oppompen. Bij elk tankstation of garage is zo’n pomp te vinden. Deze kun je wederom niet oppompen met een normale fietspomp.

Auto ventiel (fiets ventielen)

Je fiets ventiel vervangen

Het kan zo zijn dat je bijvoorbeeld een frans ventiel in je fiets hebt maar graag een ”normaal” dunlop ventiel zou willen. Is dit mogelijk?

Ja, je kunt de binnenband van je fiets vervangen door een binnenband met het door jou gewenste ventiel alleen zul je het ventiel gat soms een stukje uit moeten boren. Het franse ventiel heeft een kleinere diameter waardoor het gat een paar milimeter groter gemaakt moet worden. Dit is in de meeste gevallen geen probleem.

Als je een auto ventiel hebt kun je zonder problemen een binnenband met dunlop ventiel gebruiken.

Verloop nippels en pompen

Er zijn eigenlijk voor elk type ventiel verloop nippels te krijgen. Zo is het mogelijk om bijvoorbeeld een band met frans ventiel op te pompen met een normale fietspomp. Let er wel op dat je in het geval van een frans ventiel hem eerst open draait, vervolgens de band oppompt met de verloop nippel en hem daarna weer dicht draait. Wanneer het ventiel niet dicht zit heb je grote kans dat er lucht ontsnapt.

Frans – hollands ventiel verloopnippel

Ook heb je pompen die je voor alle verschillende ventielen kunt gebruiken. Dit is erg handig wanneer je bijvoorbeeld in het bezit bent van een stadsfiets, racefiets én een mountainbike. Zo hoef je niet te prutsen met verloop nippels.

Universele fietspomp

Conclusie

Het hollandse ventiel is kwalitatief misschien wel de minste maar wel erg handig. Vaak word dit ventiel door klanten ook als een voordeel ervaren bij aanschaf van een fiets. Als je een auto ventiel in de wiel hebt kun je deze zo omruilen met een hollands ventiel en andersom. Als er een frans ventiel in zit zul je je velg moeten opboren naar M8, dit is bij een brede velg geen probleem maar bij een smalle racefiets velg echter geen aanrader.

Lees hier een uitleg over het belachelijke aantal bandenmaten.

Heb je nog vragen over fiets ventielen? Stel ze gerust hier onder.

12 reacties

    1. Vroeg het bij de fietsmaker, die worden niet meer verkocht nieuw. Als vanwege lekken is, zelf ervaring dat soort terug klapmechanisme in ventiel soms blijft hangen één of andere reden, tenminste denk dat vandaar is dat wanneer na met een speld er wat in omprutsen hij weer goed afsluit, bij mij hier.

  1. Dunlop is tegenwoordig geen Dunlop meer maar Blitz. Zelfde vormfactor, maar ander mechanisme. Betrouwbaarheid bij Blitz is gelijk aan Presta ventiel, echter zonder de noodzaak een verloop stukje te hoeven gebruiken en zonder dat irritante nippeltje.

    Schrader is meestal een slecht idee. Het lekt bij lagere spanningen als de ziekte en heeft vaak geen moer om het ventiel op z’n plaats te houden waardoor bij lage spanning deze kan verschuiven en de bad kan beschadigen.

    In geval van een “groot” gat altijd dunlop/blitz anders een presta.. Schrader zijn leuk voor auto’s en sport fietsen voor ruig werk, maar niet voor een gewone fietsband.

  2. Zijn er verloop nippels in de handel waarmee je een frans ventiel kunt pompen bij een tankstation, en ook de druk in de ban kunt aflezen.
    Ik heb een verloop nippel, hij geeft niet de druk aan wat er in de band zit, zodat je niet weet wat de banden spanning is.

    1. Er zijn fietspompen in de handel met een drukmeter; verkrijgbaar bij fietsenwinkels, HEMA, Decathlon etc.Tijdens het oppompen van de band lees je tegelijkertijd de druk af, zo heb je altijd voldoende lucht in je band.
      Geschikt voor franse ventiel en met verloopnippels ook voor Dunlop/hollands – en autoventiel.

  3. Mijn ervaringen met Franse ventielen zijn ronduit slecht.
    Je moet ze altijd opendraaien bij het oppompen en dan ook nog eens een adapter erop schroeven.
    En als je ze dan te ver open hebt gedraaid dan lopen ze weer leeg. Het pompt ook nooit lekker.
    Qua betrouwbaarheid vind ik ook de Nederlandse ventielen veel beter. Heb er nooit problemen mee gehad. Franse ventielen daarentegen breken weleens af.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.