Fietsreparatie kosten

Fietsreparatie kosten

Fietsreparatie kosten

Fietsreparatie kosten. Je fiets is kapot, balen!! Maar wat kost het nou precies om je tweewieler te laten repareren? Fietsreparatie kosten verschillen natuurlijk per fietsenwinkel maar er zijn wel bepaalde bedragen waar je vanuit kunt gaan. In dit artikel vertellen we je wat je gemiddeld kwijt zult zijn bij de plaatselijke fietsenzaak.

Lijst fietsreparatie kosten

Aandrijving

Onder je aandrijving valt je trapas, tandwielen, ketting en cranks.

Trapas vervangen 60-80 euro

Het vervangen van je trapas is over het algemeen een erg dure fietsreparatie. Je hebt 2 soorten trapassen. Een geschroefde trapas of een geperste trapas. Over het algemeen zal een geperste trapas duurder zijn om te laten vervangen. Deze komt vooral voor in Gazelle fietsen.

Achter tandwiel vervangen 25-35 euro

Dit gaat over het vervangen van een achter tandwiel op een fiets met naaf versnellingen of een remnaaf. Dit is dus een prijsindicatie voor een fiets met 1 achtertandwiel. Bij derailleur fietsen is dit duurder.

Achter tandwielen (cassette) derailleur fiets vervangen 30 euro (Excl. cassette)

De cassette vervangen zal ongeveer 30 euro kosten. Deze prijs heb ik in tegenstelling tot de andere bepaald zonder het materiaal. Dit omdat er in de prijzen van cassettes enorm veel verschillen zitten. Een cassette kan 10 euro, maar ook zeker 100 euro kosten.

Ketting vervangen 25-30 euro

Een ketting vervangen is voor de gemiddelde fietsenmaker maximaal 10 minuten werk. Ze spannen direct de ketting ook op en smeren hem met een goed smeermiddel. Aangezien een ketting tussen de 3 en de 10 euro kost zouden de kosten absoluut niet boven de 30 euro uit mogen komen.

Crank set vervangen naafversnelling/remnaaf fiets 40-60 euro

Over het algemeen kost het vervangen van een complete crankset zo’n 40 tot 60 euro. Dit zal iets goedkoper zijn wanneer je alleen de linker (zonder tandwiel) vervangt. Alleen de linker crank vervangen zal zo’n 20-25 euro kosten.

Crank vervangen derailleur fiets 20-25 euro (excl. materiaal)

Wederom is dit de prijs exclusief materialen omdat hier erg veel verschil in zit. Een goedkope crank set met meerdere bladen zal ergens tussen de 20 en 30 euro kosten.

Remmen

Remkabel vervangen binnenkabel 7,50-17,50

Toen ik zelf nog een fietsenwinkel had was remkabel vervangen misschien wel mijn favoriete reparatie. Een remkabel kost gemiddeld 0,44 cent en zit er binnen 5 minuten op. Veel meer dan een tientje zou dit dus eigenlijk niet kunnen kosten. Toch gebeurd het nog vaak dat hier veel meer voor gevraagd word.

Remkabel vervangen binnen + buitenkabel 15-30 euro

Wanneer zowel de binnen als de buitenkabel vervangen moet worden is het iets meer werk. Toch zal een ervaren fietsenmaker dit altijd binnen 10 minuten doen.

Remblokken vervangen 12,50-30 euro

Let op, het gaat hier om standaard remblokken. De meeste fietsenmakers hebben een budget variant die voor een prijs als deze gemonteerd kunnen worden. Uiteraard kun je ook veel duurdere remblokken krijgen.

Rollerbrakes smeren 2,50-10 euro

Na verloop van tijd kunnen rollerbrakes erg gaan piepen en kraken. Dit is op te lossen door de remmen even te smeren met een beetje Shimano Rollerbrake vet. Dit vet is vrij prijzig dus de fietsenmaker zal hier altijd iets voor vragen. Tussen de 2,50 en 5 euro zou realistisch zijn voor het smeren van rollerbrakes.

Remhandgrepen vervangen 10-40 euro

Hier kan erg veel verschil in zitten. Bij deze reparatie is de voornaamste kostenpost de remgrepen zelf. Als de fietsenwinkel alleen originele Shimano remgrepen verkoopt is de reparatie wel 2x zo duur als dat ze gewoon goedkope Saccon remgrepen gebruiken.

Stuur

Balhoofd afstellen 5-15 euro

Simpel en snel klusje. Voor een ervaren fietsenmaker zo’n 5 minuten werk.

Balhoofd stel vervangen 30-90 euro

Balhoofd lagers en cups etc vervangen is best een klusje. Het grootste gedeelte van dit bedrag is dus ook werkloon. Naar mijn mening zou dit zo’n 40 euro kunnen kosten. Toch heb ik vaker dan eens gehoord dat hier tot wel 90 euro voor gevraagd word.

Handvatten vervangen 5-20

Wederom, de gebruikte materialen zijn de grootste kostenpost. Vaak beginnen deze prijzen rond de 7,50-10 euro.

Versnellingen

Versnellingen afstellen Shimano Nexus 3, 7 en 8. 5-15 euro

Mensen hebben vaak het idee dat het afstellen van versnellingen een hele moeilijke klus is. Dit is absoluut niet het geval en is vaak in 2 minuutjes klaar.

Versnellingen afstellen overige naaf versnellingen. 5-20 euro

Er zijn natuurlijk meer systemen op de markt. Soms is dit iets meer werk maar vaak zal dit ook niet meer dan 10 minuten kosten.

Versnellingen afstellen derailleur fiets. 15-25 euro.

Dit is iets meer werk. Vaak smeert de monteur direct je derailleurs en je ketting. 

Versnellingskabel vervangen. 20-30 euro

 

Naaf vervangen. 75-175 euro

Het vervangen van een versnellingsnaaf is een enorm dure operatie. Dit begint bij 75 euro als de fietsenmaker gebruikte onderdelen op voorraad heeft. Wanneer er een nieuwe naaf gebruikt word gaat dit gauw richting de 175 euro voor deze reparatie. (Dit kun je ook zelf doen, tweedehands wiel scoren op marktplaats en de naaf omwisselen. Lees in dit artikel hoe je zelf je naaf kunt vervangen.)

Wielen

Spaak vervangen. 15-45 euro

In principe kan een spaak vervangen nooit erg duur zijn. Een spaak inclusief montage kost bij een goede fietsenwinkel maximaal 20 euro. Vaak word hier meer voor gevraagd omdat de consument moeilijk kan inschatten hoeveel werk dit is.

Wiel richten (slag uit wiel halen). 20-30 euro

Wat een slag uit een wiel halen kost hangt natuurlijk erg af van de grootte van het slag. Als het een heel klein slagje is zou het zomaar kunnen dat de fietsenmaker dit even tussendoor doet voor een tientje. Als het een enorm slag is word dit wat duurder.

Wiel opnieuw spaken. 60-90 euro

Niet alle slagen kun je nog repareren. Ook kan het zijn dat er een scheur in je velg zit of een vervelend hoogte slag. In dit geval kun je je wiel het beste laten omspaken. De meeste fietsenmakers vragen hier ongeveer 75 euro voor excl. de kosten van het materiaal.

Achterwiel vervangen stadsfiets. 45-70 euro

Dit is het tarief voor een 28×1 5/8 wiel met remnaaf. Een standaard stadsfiets met terugtraprem dus.

Voorwiel vervangen stadsfiets. 30-50 euro

Een voorwiel vervangen is qua materiaal een stuk goedkoper. Uiteraard is dit ook minder werk. Dit zal dus ook minder duur zijn dan een achterwiel.

Achterwiel vervangen omafiets. 55-80 euro

Een omafiets wiel is vaak van staal gemaakt en komt wat minder voor. Een 28×1 1/2 wiel is dus wat duurder om te vervangen.

Voorwiel vervangen omafiets. 40-60 euro

Dit is een 28×1 1/2 voorwiel.

Word het te duur om je huidige fiets te laten repareren bij een fietsenmaker? Je kunt het natuurlijk ook zelf doen. Met de verschillende fietsreparatie blogs op onze website en de onderdelen van Budgetfietsonderdelen.nl kom je een heel eind.

Tot zover onze fietsreparatie kosten lijst. Mis je nog iets op deze lijst? Laat het even weten in de reactie en we voegen het zo snel mogelijk toe.

4 gedachtes op “Fietsreparatie kosten”

  1. Ik wil een nieuwe kettingkast op een ralleigh laten zetten. Deze moet worden besteld door de fietsenmaker. Hoeveel ben ik ongeveer kwijt aan de kettingkast + de nieuwe erop zetten?

    1. Hallo Charlie,

      Dit hangt helemaal van de kosten van de kettingkast af. Aangezien hier ook al marge op zit zul je voor het monteren 15 tot maximaal 20 betalen. De kosten van de kettingkast kunnen variëren van 10 tot 35 euro.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *