Fietsenmaker opleiding

Fietsenmaker opleiding

Wij krijgen regelmatig vragen over wat nou een goede fietsenmaker opleiding is. Wat voor opleiding ik zelf heb gedaan en wat voor opleidingen er allemaal aan te raden zijn. In dit artikel leggen we je uit wat jij zou kunnen doen om fietsenmaker te worden.

Uiteraard hebben wij zelf niet elke fietsenmaker opleiding kunnen volgen. Wat wij wel en niet zelf hebben gedaan word duidelijk vermeld. Heb jij zelf ervaringen met een van de opleidingen? Laat het dan even weten in de reacties. Andere mensen kunnen erg veel hebben aan jouw ervaringen.

Heb je een fietsenmaker opleiding nodig? 

Het hangt er heel erg vanaf wat je precies wil doen. Ik ben van mening dat als je gewoon aan stadsfietsen werkt dit niet heel belangrijk is. In dit geval kunnen een workshop of onze blog en filmpjes genoeg zijn. Alles is tegenwoordig te vinden op het internet en wij willen ook graag alle mogelijk reparaties uiteindelijk uitleggen via deze blog.

Maar als je specialistische dingen wil weten kan het soms wel handig zijn. Wil je bijvoorbeeld mountainbike specialist worden of je helemaal focussen op E-Bikes? Dan kan het wel een goed idee zijn. Vaak zijn de opleiders goed op de hoogte van de huidige ontwikkelingen. Hier vind je dus soms kennis die je niet direct online zult vinden.

Daarnaast kan het erg effectief zijn om een bepaalde tijd heel intensief met leren bezig te zijn.

Zelf discipline

Om vanuit huis zelf alles te leren wat je nodig hebt vereist natuurlijk wel een hoop discipline. Je moet alle artikelen op deze blog lezen, alle video’s kijken en dit vervolgens in de praktijk brengen. Dit is niet voor iedereen weggelegd. Als je een opleiding volgt MOET je een aantal dagen of misschien wel maanden ergens in een ruimte zitten en ben je verplicht op te letten en opdrachten te maken. Voor sommige mensen zal dit een veel fijnere situatie zijn. Maar dit is natuurlijk heel erg persoonlijk.

Mogelijkheden

Naast de eerder genoemde zelf studie (online) is het natuurlijk ook mogelijk om een opleiding van een paar dagen of maanden te volgen of zelfs een MBO opleiding. Er bestaan ook nog thuis opleidingen met een flink prijskaartje.

Thuis opleiding

Het idee van een thuis opleiding kan wat mij betreft direct de prullenbak in. Als je vanuit huis wil leren kun je dit veel beter zelf doen. Iedere dag filmpjes kijken, artikelen lezen en dit uit proberen in de praktijk. Je kunt tijdens je zelf gecreëerde opleiding tegelijkertijd nog geld verdienen doordat je fietsen inkoopt, repareert zodat je kunt leren en vervolgens weer kunt verkopen. Dit is veel waardevoller dan een of andere suffe LOI thuis studie.

MBO opleiding 

 Het ROC, Noorderpoort en vast nog veel meer MBO scholen bieden een niveau 2 of 3 opleiding aan. Dit kan op basis van een BOL of BBL traject. Bij een BOL opleiding zit je veel op school en loop je zo nu en dan stage. Dit is een wat meer theoretische manier van werken. Bij een BBL opleiding ga je vooral aan het werk en zit je 1 of 2 dagen op school. Je verdient dan ook nog tijdens de opleiding.

Ik denk dat een BOL opleiding wat overdreven is. 2 tot 3 jaar alleen op school zitten en leren fietsen maken lijkt mij een wat lang traject. Daarnaast weet je na die periode in theorie wat je moet doen maar heb je nog steeds weinig ervaring en snelheid ontwikkeld. 

Als je dus in de positie bent om een fulltime opleiding te volgen zou ik zelf altijd voor het BBL traject gaan. Dit bereid je goed voor op een carrière als fietsenmaker. Je hebt geleerd wat je moet weten en een aantal jaar praktijk ervaring op gedaan.

Dag / maand opleidingen 

Niet iedereen is in de positie om een fulltime opleiding te volgen. Wellicht ben je ook al wat ouder en heb je weinig behoefte om een paar jaar in de schoolbanken te zitten. Je kunt dan ook een opleiding volgen van een paar dagen tot een paar maanden. Dit is over het algemeen wel vrij kostbaar maar dat is een meer jarige MBO opleiding natuurlijk ook.

Innovam (Tweewieler academy)

Tweewieler academy logo

Zelf heb ik de volgende opleidingen gevolgd bij Innovam:

  • Zij instroom tweewieler specialist (940,- ex btw en examens)
  • Branchespecialist (385,- ex btw en examens)
  • Basis electro (269,- ex btw en examens)
  • E bike gevorderden (269,- ex btw en examens)

Dit zou dus op 1863,- ex btw en examens komen. Met de kennis van nu had ik achteraf denk ik alleen de zij instroom gedaan. Dit was erg waardevol en hier werd veel van de andere opleidingen ook al besproken.

Deze opleidingen waren op zich vrij kostbaar maar het grote voordeel voor mij was dat dit trainingen van een paar dagen waren. Dagen niet werken kosten natuurlijk ook geld. Er was nog een andere optie (hieronder beschreven) maar daarvoor zou ik weken uit de running moeten zijn. Dit is de bepalende factor geweest om voor deze opleider te kiezen.

De opleiding is mij prima bevallen. Er werden een aantal zaken beantwoord waar ik zelf nog niet van op de hoogte was.

Er werden ook een hoop dingen uitgelegd over het afstellen van derailleurs, hydraulische remmen afstellen en bijvullen en het spaken van wielen. Een hoop kostbare informatie in korte tijd. Ik kan me wel voorstellen dat dit voor een absolute beginner enigszins overweldigend kan zijn.

Bikeflex

Bikeflex logo

Bij Bikeflex bieden ze opleidingen van 8 weken aan. Je gaat 8 weken lang fulltime aan de slag. Het schijnt dat ze nadat je de opleiding afgerond hebt ze ook kunnen assisteren bij het vinden van een baan in de branche.

Deze opleiding kost volgens de website 2550,- exclusief btw.

Ik heb in de afgelopen tijd een hoop mensen mogen ontmoeten die deze opleiding gevolgd hebben. Deze leken stuk voor stuk erg kundig en waren ook enthousiast over de opleiding. Ik kan me ook voorstellen dat je na 8 weken intensieve training in de fietsen erg veel kunt leren.

Heb jij zelf een van bovenstaand opleidingen gevolgd of ben ik misschien nog iets vergeten? Laat het dan even weten in de reacties. Jouw ervaringen kunnen andere toekomstige fietsenmakers helpen bij hun keuze.

Wil je beginnen aan je zelfstudie – fietsenmaker opleiding – traject? Lees dan hier al onze artikelen over Fiets reparatie.

En we kunnen ons voorstellen dat je ook benieuwd bent wat je nou eigenlijk kunt verdienen als fietsenmaker. Dat lees je hier: Wat verdient een fietsenmaker?

15 reacties

  1. Dat je thuis opleidingen direct de prullenbak in wijst vind ik erg kort door de bocht. Je roept dat je beter filmpjes kunt kijken en het uit te proberen thuis. Daar nodigt een thuis studie zeker ook toe uit en biedt hiervoor een zekere structuur en technische onderbouwing die je bij veel filmpjes mist. Bovendien een thuisstudie wordt veelal gedaan door mensen die in het vak al werkzaam zijn en geen dagopleiding kunnen of willen volgen of voor anderen dit bijvoorbeeld koppelen aan een stage o.i.d. Een diploma heeft zeker meerwaarde t.o.v het roepen bij een sollicitatie dat je thuis filmpjes hebt gekeken over fietsen maken bij een potentiële werkgever.

    1. Hallo Han,

      Ik denk dat ervaring belangrijker is dan een diploma van een thuis studie.

      Ik denk niet dat een werkgever erg veel waarde hecht aan een LOI thuis studie. Maar uiteraard zou het kunnen dat ik mij vergis.

      Heeft u een thuisstudie fietsenmaken gevolgd en hier goede ervaringen mee?

      Uiteraard is alles wat ik zeg slechts mijn mening en ik heb zelf nooit een thuisstudie gedaan dus het zou best kunnen dat u hier veel meer over weet.

      1. Hoi Benn,
        Ik volg op het moment een thuisstudie tot fietsenmaker (basis). Het is natuurljk wel de bedoelng dat je de opgedane kennis omzet in praktijk oefeningen. Uiteraard enkel vanuit de theorie aan een fiets werken is ondoenlijk zonder enige begeleiding. Ik werk als vrijwilliger/stage medewerker bij een non-profit organisatie als fietshersteller naast de thuisstudie. Dit werk heb ik zelf gezocht en gekregen anders was ik niet aan een thuisstudie begonnen.
        Dat is eigenlijk ook de bedoeling van deze thuisstudie, praktijk uitvoeren naast het studeren. Verder heb ik hier en daar veel steun aan jouw reparatie filmpjes bij mijn studie. Thuis studeren betekend ook inventief zijn en zoeken naar oplossingen indien je dingen niet goed begrijpt. Zo ben ik ook op jou site terecht gekomen. Ik hoop hiermee wat te hebben verduidelijkt waarom ik commentaar op je had. Vriendelijke groet.

        1. Hi Han,
          Welke studie volg jij? Ik ben ook op zoek naar een thuisstudie fietsenmaker en heb daarnaast een stageplek gevonden bij een fietsenzaak.

      2. ik heb zelf ok gewoon gesleutel aan fiets bij mij eigen fiets trap as ketting vervangen voor crankstel vervangen eenige wat ik gedaan heb is bij de lokale fietsenmaker gevraagd hoe het moet hij zeg eigenlijk mag ik niet zeg anders verdiend Hans de Boer niet maar ik heb met advies van monteur zelf standig leer reparatie uit voeren ik twijfel in begin of ik het wel kan dus ik heb ff tijd je mij ketting helemaal op rijden tot het op was aan vervanging toe in tussen de tijd heb ik veel YouTube filmpjes zit kijk kennis op doen uiteindelijk heb ik mij ketting en krans en crankstel vervangen en nieuwe ketting monteren bij mij oude fiets

  2. Een vriend van mij wil graag fietsenmaker worden.
    Hij is 39 jaar oud, en heeft Nederlands geleerd via het Inburgering`s traject.
    Fietsen is voor hem, al vanuit zijn vaderland, zeer belangrijk.
    Bestaan er ook opleidingen waarbij subsidie`s de opleiding betalen?
    Aangezien het nog niet gelukt is werk te vinden, is de Bijstand niet een geschikt inkomen om opleidingen te volgen, dat is onmogelijk.
    Weet iemand misschien of er toch mogelijkheden zijn?
    Hij woont met zijn gezin in Friesland in de omgeving van Oosterwolde.
    Ik zou een realistische en bruikbare reactie zeer op prijs stellen.

    1. Hallo,

      Vaak zijn er vanuit het UWV wel opties om opleidingen te volgen. Hier zijn meestal speciale potjes voor en ik denk dat dit de beste optie zou zijn.

      Soms zijn er vanuit de desbetreffende gemeente ook mogelijkheden maar ik zou zelf eerst het UWV proberen.

  3. Ik ben zelf een aantal jaar fietsenmaker geweest en wil nu (misschien) na 21 jaar IT weer instromen of het er bij gaan doen. Blijft toch een oude liefde. Destijds ben ik het gewoon gaan doen als hulpje van de chef en dat is prima te doen als je er een beetje aanleg voor hebt. Ik was altijd al een sleutelaar. Maar er is natuurlijk wel veel veranderd in die tijd. Vooral e-bikes weet ik niet veel van en ook zijn er andere versnellingsnaven bij gekomen. Maar vooral dat laatste is voor mijn gevoel best te doen zonder courante kennis maar met enig talent en gevoel. Naar aanleiding van de informatie hierboven zit ik te kijken op de site van de Tweewieler Academy. Ik kan daar alleen geen informatie vinden over certificeringen. Bestaat dat wel en kijk ik niet goed?

    Zijn er ook trainingen voor de administratieve kant van het beroep? Daar zitten voor mij vooral de vragen.

    1. Je krijgt aan het einde van elke cursus een certificaat. Je doet ook examen om deze te behalen. Er word een hoop waardevolle informatie gegeven en ik zou zelf ook liever iemand aannemen met deze certificaten op zak.

      1. Benn, ik heb ook de zij-instroom gevolgd bij innovam, maar kreeg alleen een bevestiging later dat ik de cursus had gevolgd.
        Ik heb daar ook waardevolle dingen geleerd in 4 dagen.

        Mar geen examens o.i.d. was in 2019 ook geen extra mogelijkheid voor. Volgens mijn beste weten (en na gekeken) is er alleen examen bij training branchespecialist (OOMT).

        In 2019 was het nog mogelijk met zij-instroom papiertje aan het werk te komen, maar na de zomervakantie was het ineens omgeslagen dat je het papiertje “fietstechnicus” op zak moest hebben.

        Een full time opleiding volgen, gaat voor mij niet op, omdat er nog brood op de plank moet blijven komen.

        Er is ook geen omscholingsuitkering die bijvoorbeeld de opleidingsduur geheel of gedeeltelijk overneemt omdat je niet kan werken.

        Dus voor mij ziet het er nu naar uit dat het bij een hobby zal blijven.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.