Je eigen fiets ombouwen tot E-Bike.

Je eigen fiets ombouwen tot E-Bike.

Waarom wil je je eigen fiets ombouwen tot e-bike?

  • Je hebt zelf al een mooie dure fiets hebt maar wil graag wat ondersteuning. Dit is de perfecte oplossing. Natuurlijk kun je een e-bike al kopen vanaf 1000 euro maar dit zal kwalitatief lang niet zo goed zijn als je eigen fiets met een ombouw set.
  • Je hebt een elektrische fiets nodig maar hebt niet zo’n groot budget (je eigen fiets ombouwen kan al vanaf 449,-).
  • Je bent een handige klusser en vind het gewoon leuk om dit als project op te pakken.

Toen ik voor het eerst hoorde over een normale fiets ombouwen tot e-bike was ik vrij sceptisch. Dit klinkt erg ingewikkeld. Toen een collega dit had aangeboden aan een klant kon ik er eigenlijk niet meer omheen. Deze klant vond het experiment ook hartstikke leuk en wilde graag dat we dit zouden proberen. Het eindresultaat is een super vlotte en comfortabele e-bike. Deze is inmiddels bijna een jaar in gebruik en bevalt super goed.

De basis

Deze meneer wilde een super sterke stevige e-bike hebben zonder voorvering etc. Als basis hebben wij een Burgers Pick-Up fiets genomen. Een super sterke transportfiets die wel tegen een stootje kan.

Voor het elektrische systeem hebben we een voorwiel motor ombouwset gebruikt van fietsunie.nl. Deze complete sets zijn te krijgen vanaf 449,-. Wij hebben een wat duurdere set gebruikt met zwaardere accu en uitgebreider display.

Aan de slag

Ben je zelf niet handig? Kies dan voor de inbouw service. Dit kan al vanaf 85,- oplopend tot 160,- inclusief de voorwiel motor spaken in je eigen wiel.

Wat zit er allemaal in deze ombouw set?

  • Compleet voorwiel
  • Rollerblake met remhendel
  • Bagagedrager met accu
  • Trap sensor
  • Led of LCD display
  • Controller
  • Oplader

Omdat we dit graag perfect wilden doen zijn we bij fietsunie in Emmen op bezoek gegaan. Deze mensen hebben tenslotte al honderden fietsen omgebouwd.

De bagagedrager met accu kon zo heel gemakkelijk omgewisseld worden met de bestaande bagagedrager. Deze heeft verschillende bevestigingspunten zodat het op elke fiets passend gemaakt kan worden.

Nu moet de trap sensor gemonteerd worden. Deze kan achter je trapas gemonteerd worden. Hiervoor zul je dus wel de crank en de trapas los moeten halen. De magneetplaat die de trap sensor aanstuurt kan of direct om de as geschoven worden of kan vastgeplakt worden aan de crank.

Daarna kan het display en eventueel de nieuwe remhendel op het stuur gemonteerd worden.

Het laatste onderdeel is de voorwiel motor. Deze past in principe tussen je voorvork. Mocht dit niet lukken kun je een klein stukje wegvijlen aan de binnenkant van je voorvork.

Als dit allemaal gelukt is is het alleen nog een kwestie van de kabels aansluiten op de controller en de kabels wegwerken. Hier kun je beugeltjes voor bestellen.

Hoe netjes het eruit komt te zien valt en staat natuurlijk helemaal met je eigen afwerking.

Heb je nog technische vragen over het ombouwen van je fiets? Reageer gerust op dit bericht en we geven je zo snel mogelijk antwoord.

Hieronder nog een aantal foto’s van het eindresultaat.

Fiets ombouwen tot e-bike

4 reacties

  1. Goede middag,
    Wij hebben twee prachtige Koga Miata stadsfietsen welke we we overwegen om te bouwen.
    Daarbij wensen we de uitstraling van de fietsen zou veel als mogelijk behouden.
    Het liefst zou ik w3nsen dat u de fietsen ophaalt ombouwd en weer terug brengt bij ons.

    In ieder geval wensen we een zwaardere accu onder de bagage drager en dispay op het stuur.
    Zo u wenst kan ik u enkele foto’s sturen van onze fietsen.

    1. Hallo Theo,

      Dit ombouwen doe ik zelf niet meer. Ik stuur deze aanvraag even door naar collega’s die misschien wel iets kunnen betekenen.

      Groeten,

      Benn

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.